Alina Stan, CSR Officer, Orange România: Voluntariatul poate fi cultivat ca stil de viață

Exemplul este cel mai important atunci când vrei să încurajezi pe cineva să fie responsabil față de mediul înconjurător sau față de comunitate, iar voluntariatul poate fi cultivat ca stil de viață, subliniază, într-un interviu acordat Green Report, Alina  Stan, CSR Officer la Orange România, unul dintre cei mai mari jucători de pe piața locală de telecomunicații.

Alături de Orange România, Alina Stan susține cauze sociale, cultural-educative și de mediu și, împreună cu colegii săi, participă activ la programele de voluntariat ale companiei. Numai în cadrul campaniei  „Luna Voluntariatului”, 200 de angajați ai Orange România s-au implicat în cauze sociale, contribuind la îmbunătățirea condițiilor de viață a peste 2.000 de persoane din 11 comunități, cumulând peste 2.300 de ore de implicare socială.

Cum își convinge Orange România clienții și angajații să fie mai responsabili față de mediu și comunitate?

Consider că lucrul cel mai important pentru a încuraja pe oricine să fie responsabil este să dai un exemplu. Astfel, noi am început prin acțiuni interne care să încurajeze reciclarea, reducerea consumului de energie electrică, a combustibilului și altele. După ce am luat măsurile interne necesare, am dezvoltat și inițiative pentru clienți, punându-le la dispoziție programe prin care cei care doresc să își reducă impactul propriu asupra mediului să o poată face. Astfel, am dezvoltat programe, precum Buy-Back-ul, prin care încurajăm reciclarea telefoanelor mobile, factura electronică pentru a reduce consumul de hârtie și altele.

Cui îi este dedicat programul ”tu pentru comunitate”?

Am creat programul „tu pentru comunitate” pentru a sprijini societatea din care facem parte. Atenția noastră este îndreptată îndeosebi spre cultivarea voluntariatului ca stil de viață și de atitudine socială. De multe ori, angajații Orange au ales cauze care țin de educație, protecția mediului sau siguranța pe internet. Însă, ei sunt încurajați să facă voluntariat în orice domeniu pe care îl susțin. Ceea ce ne dorim este nu doar să creștem numărul de voluntari, ci, mai ales, să dezvoltăm o comunitate unită și să-i inspirăm pe cei din jur la fapte bune.

Susținem, de asemenea, prin inițiative de voluntariat și programele Fundației Orange, care se adresează persoanelor cu dizabilități de auz și/sau de vedere, în scopul unei mai bune integrări a acestora în societate și pentru a le oferi șansa unui trai mai bun.

Anul acesta, voluntarii Orange au ținut un atelier de creativitate și siguranță pe internet pentru copii, au înregistrat fabule pentru  copiii cu deficiențe de vedere și au donat biciclete elevilor școlii „Regina Maria”.

Ce înseamnă, în cifre, „Luna Voluntariatului”?

Orange susține de 11 ani cauzele sociale, cultural-educative sau de mediu. Iar din 2012 am relansat programul de voluntariat „tu pentru comunitate”. Încercăm prin acest program, pe de o parte, să răspundem nevoilor ONG-urilor și, pe de altă parte, să le oferim angajaților acțiuni care să se potrivească personalității și preferințelor fiecăruia. Astfel, cred că toate cauzele sunt la fel de importante.

Anul trecut, spre exemplu, am organizat „Luna Voluntariatului”, în care Orange a transformat o lună din toamnă anului 2013 într-o perioadă dedicată voluntariatului corporativ. Concepută ca un maraton de activități în folosul comunității, aceasta a reunit 200 de angajați, care s-au implicat în cauze sociale, contribuind la îmbunătățirea condițiilor de viață a peste 2.000 de persoane din 11 comunități, cumulând peste 2.300 de ore de implicare socială. Activitățile la care angajații Orange au ales să participe în timpul “Lunii voluntariatului” s-au înscris în două direcții: educație și protecția mediului.

Faci voluntariat alături de colegii tăi?

Firește, eu mă implic în toate aceste acțiuni, atât din punctul de vedere al organizării, cât și din perspectiva unui voluntar. Iar rezultatele vin tot la dublu. În primul rând, mă bucur alături de colegi când vedem cum munca depusă a dat rezultate, iar, în al doilea rând, mă bucur și pentru colegi că le-am oferit șansa să se implice și îi văd mulțumiți de ceea ce au făcut.

Cum te-ai hotărât să lucrezi în domeniul CSR?

Am terminat Facultatea de Litere și Comunicare, secția Comunicare și Relații Publice. Astfel, am pornit la drum într-o agenție de relații publice și timp de 6 ani am făcut exclusiv PR. Personal, trecerea de la PR la CSR a venit foarte natural. Începuse să mă intereseze domeniul, mă documentasem să văd exact despre ce e vorba, iar când am avut ocazia să trec pe această poziție, nu am ezitat. Acum, cu fiecare proiect, mă bucur și mai mult de această alegere.

Care sunt cele mai interesante proiecte la care lucrezi acum?

Sunt multe proiecte interesante însă, personal, cel mai mult îmi plac cele pe zona de educație. Iar, anul acesta, am început cu un proiect de educație digitală, dedicat elevilor de liceu. În cadrul caravanei 4G Discovery Tour, 14 licee din țară (Brașov, Cluj, Iași, Timișoara), au făcut o incursiune în lumea digitală. În cadrul acestui program, le-am arătat elevilor de liceu cum pot folosi în mod responsabil tehnologia 4G și  care sunt beneficiile acesteia. Au participat peste 370 de elevi și s-au arătat extrem de încântați de informațiile nou-aflate.  Tot în prima parte a anului, am dezvoltat aplicația „Există un erou în fiecare dintre voi”, dedicată voluntarilor Asociației Societatea de Salvare București (ASSB), ca parte a strategiei noastre de a susține voluntariatul.

”tu pentru comunitate” a condus la o schimbare de atitudine în rândul angajaților?

Dezvoltarea platformei „tu pentru comunitate” pe care am lansat-o intern, în 2012, a permis o comunicare mult mai bună între angajați, între angajați și echipa de CSR, între ei și ONG-uri și, mai ales, o implicare crescută a lor în proiectele comunitare. Platforma funcționează ca un instrument de informare și un centralizator al proiectelor, oferindu-le posibilitatea de a se înscrie și participa foarte ușor în acțiunile de voluntariat. De la an la an, numărul angajaților interesați de astfel de inițiative a crescut, s-au motivat și susținut reciproc, creând tot mai multe proiecte de impact.

Care va fi cea mai mare provocare a Orange România, în domeniul CSR, în următorii ani?

Domeniul de CSR a început să se dezvolte puternic și în România în ultimii ani. Cred că o provocare va fi să identificăm nevoile sociale existente și să răspundem la ele cu ajutorul noilor tehnologii, astfel încât să aducem o schimbare durabilă și o rezolvare consistentă a problemelor comunității.

Activitățile de responsabilitate socială
influențează pozitiv performanța financiară a Orange?

Prin proiectele noastre de CSR ne adresăm comunității și nevoilor acesteia. Ne dorim în permanență să creștem gradul de implicare a angajaților noștri în activitățile de CSR și să oferim exemple de sprijin în comunitate, alături de ONG-urile, comunitate etc. Prin politica de CSR vrem să ne adresăm tuturor stakeholderilor. Implicit, în momentul în care stakeholderii unei companii sunt mulțumiți și o susțin, acest atașament față de companie se va reflecta și într-o performantă financiară pozitivă.

Câți bani a investit Orange România în CSR?

Investim în comunitate nu doar prin resurse financiare, ci și prin produsele și serviciile pe care le punem la dispoziție, prin voluntariat sau expertiza angajaților pe anumite domenii. De aceea, investițiile în CSR nu pot fi ușor cuantificate și preferăm să le analizăm la final din punctul de vedere al numărului de beneficiari și al beneficiilor oferite, precum și al schimbărilor pozitive realizate.

Pe lângă bugetele pe care le alocăm pentru filantropie, atât către Fundația Orange, cât și către alte ONG-uri partenere, avem și proiecte de CSR ce nu sunt prin natura lor sponsorizări. Spre exemplu, anual desfășuram Orange Educațional Program în care susținem cursuri pentru studenți, oferim stagii de practică, burse și acces la cele mai noi tehnologii.

spot_img

Ultimele știri