Aproape 100 de mașini electrice în România, dar infrastructură aproape inexistentă

in Popular, Recomandate, Transport 24 November 2014 3,513 Views

În România sunt înmatriculate, până în prezent, 98 de autoturisme electrice  şi 2.858 de autoturisme hibride, potrivit datelor oferite de Registrul Auto Român, dar infrastructura pentru aceste vehicule lipseşte aproape cu desăvârşire. În aceste condiţii, România are şanse minime să atingă ţinta impusă de Uniunea Europeană, care prevede ca, până în 2050, pe şoselele ţării să nu mai circule maşini convenţionale. UE ne cere 10.000 de ”benzinării electrice” până în 2020.

 

 

Deocamdată, avem doar două staţii publice de reîncărcare a bateriilor, una în Bucureşti şi alta în Braşov, iar alte câteva staţii de reîncarcare se află la sediile firmelor private care au cumpărat automobile electrice sau, în premieră, din 2015, într-o clădire de birouri din Capitală. Românii care se aventurează să-şi achiziţioneze o maşină electrică beneficiază de mai multe avantaje oferite de programul ”Rabla”, însă când vine vorba despre reîncărcarea bateriilor trebuie să se descurce pe cont propriu.

Cu toate acestea, într-un interval de trei-cinci ani, România va adopta maşina electrică, susţine, cu optimism, Makoto Kurahashi, general manager Mitsubishi Corporation, care consideră că lucrurile avansează rapid, mai ales în domeniul mobilităţii. ”Lucrurile avansează rapid, mai ales în domeniul mobilităţii, iar în ceea ce priveşte adoptarea maşinii electrice în România, consider că într-un interval de trei-cinci ani acest lucru va fi posibil, găsindu-se cu siguranţă soluţii pentru o infrastructură adecvată“, a spus Makoto Kurahashi.

Prima staţie de încărcare pentru automobile electrice din România, amplasată în spatele Pieţei Unirii, din Bucureşti, lângă sediul Transelectrica, a fost dată în folosinţă în vara lui 2011. Orice proprietar al unei maşini electrice şi posesor al unui card personalizat de încărcare poate, de astăzi, să-şi facă plinul la staţia electrică plătind 3 lei pe timp de noapte şi 5 lei în timpul zilei. Staţia poate încărca 4 maşini electrice, în acelaşi timp, iar cardul nu rămâne singură posibilitate de plată existând şi posibilitatea unui abonament, a unei cartele pre-pay sau a unei facturi ce poate fi achitata lunar, iar energia consumată pentru încărcare este contorizata cu ajutorul unor contoare inteligente.

Prius Plug-in Hybrid,  cu o autonomie în modul 100% electric de 25 de kilometri şi cu o autonomie totală de 1.200 kilometri, a fost lansat în România, la un preţ de 43.900 de euro. Iar odată cu lansarea noului model, Toyota România a inaugurat şi prima staţie electrică de încărcare Enel din ţară. Staţia instalată în showroom-ul Toyota are două prize ce pot fi utilizate amândouă în mod independent. Oricare din prize poate fi monofazica sau trifazica, iar staţia se poate configura în funcţie de necesităţi.

Skanska aduce în România prima clădire cu “benzinării” electrice

Prima clădire din ţară cu infrastructură pentru maşini electrice aparţine dezvoltatorului imobiliar suedez Skanska şi se află în Bucureşti, în complexul Green Court Bucharest. Spaţiile de birouri sunt prevăzute şi cu panouri solare pentru încălzirea apei calde, dar şi cu parcări dedicate maşinilor electrice plus infrastructura aferentă. Clădirea Green Court, care se află în nordul Capitalei, respectă toate cerințele și standardele unei clădiri verzi. Are 28 de locuri de parcare pentru maşinile electrice şi tot atâtea borne de încărcare care pot fi folosite de toţi chiriaşii. Costul unei încărcări este inclus în preţul chiriei, iar bornele pot fi folosite atât pentru maşinile electrice, cât şi pentru cele hibrid, a explicat Richard Burleigh, preşedintele Skanska Construction Romania.

Pe lângă prizele destinate încărcării bateriilor electrice, Green Court asigură şi facilităţi pentru biciclişti care implică rasteluri pentru parcarea bicicletelor, dulapuri şi chiar duşuri.

Schneider Electric, unul dintre viitorii chiriaşi ai Green Court, se arată încântat de prezenţa infrastructurii pentru maşini electrice, oferită de dezvoltatorul Skanska, şi ia în considerare posibilitatea includerii automobilelor electrice în flota proprie. “Pe măsură ce acest sector se va dezvolta în România, și ţinând cont de nevoile de business, vom lua în considerare posibilitatea includerii automobilelor electrice în flota noastră. Intenționăm, în schimb, să profităm de facilitățile puse la dispoziție de Green Court pentru colegii noștri care preferă un alt tip de transport ‘verde’ și care vin dimineața la birou cu bicicletele”, a punctat Florentina Totth, președinte Schneider Electric România și Republica Moldova.

Vânzările s-au dublat în Europa, în ultimii trei ani

Vânzările de vehicule electrice s-au dublat în fiecare an în Europa, începând din 2010, când s-au comercializat pentru prima dată, ajungând în 2013 la 50.000 de unități, arată un raport al Fundației Europene pentru Transport și Mediu (T&E). Cele 50.000 de mașini electrice comercializate în trei ani reprezintă echivalentul a 0,4% din totalul vânzărilor de automobile în Uniunea Europeană (UE). Primele trei cel mai bine vândute modele, în 2013, au fost nou-intratele pe piață Renault Zoe, Mitsubishi Outlander și Volvo V60 Plug-in. În schimb, vânzările modelelor mai populare în 2012 (Opel Ampera și Peugeot Citroen iOn/C-zero) au scăzut în mod semnificativ.

Piața mașinilor electrice din România este, la fel ca şi infrastructura, aproape inexistentă. Dealerii auto speră însă în vremuri mai bune şi au în showroom-uri şi câte un model electric. Printre modelele electrice care au ajuns şi la noi se numără şi Soul EV fabricat de KIA, prezent în premieră la Salonul Auto București & Accesorii 2014, al cărui preţ de pornire este de 37.188 euro. Renault comercializează în România modelele electrice Kangoo Z.E. şi Twizy, urmând ca în 2015 gama să fie completată de Renault ZOE. Kangoo Z.E. a devenit repede o referinţă în segmentul furgonetelor electrice, iar preţurile pornesc de la 17.000 euro. Lansat pe piață românească în martie 2011, Mitsubishi i-MiEV, are un preţ de achiziție care porneşte de la 32.240 euro.

În România sunt înmatriculate, până în prezent, 98 de autoturisme electrice. Primul autoturism electric a fost înmatriculat în 30 iulie 2009, iar ultimul în  14 octombrie 2014. Maşinile hibrid, înmatriculate până acum, sunt 2.858, iar autoutilitarele hibrid sunt în număr de două. Dintre modelele de autoturisme electrice, prezente în România, amintim Citroen C-Zero, Mitshibishi-iMiEV, Nissan Leaf sau Skoda Citelis. Iar dintre hibride românii au cumpărat Audi A8, Cadillac, Chevrolet, Toyota sau Lexus.

Comentarii

comentarii