Studiu: Beneficiile ciclismului la nivel european, estimate la 513 miliarde de euro

513 miliarde de euro. Aceasta este valoarea economică anuală a beneficiilor generate de ciclism la nivelul Uniunii Europene. Ea a fost calculată recent de experți din cadrul Federației Europene a Ciclismului, pe baza ultimelor date disponibile la nivel comunitar (date din 2011). 

ciclism ecf beneficii

În cel mai nou raport al ECF, experții atrag atenția că beneficiile ciclismului nu se resfrâng doar asupra unor sectoare conectate în mod direct, precum mobilitatea, mediul înconjurător sau sănătatea. Folosirea bicicletei are un impact și asupra sectorului economic, celui energetic, asupra industriei tehnologice, managementului timpului și a spațiului, politicilor sociale și diversității culturale. În plus, contribuie la îndeplinirea a 12 dintre cele 17 obiective de dezvoltare durabilă asumate de ONU (SDG).

ciclism ecf beneficii

În total, beneficiile mersului pe bicicletă au fost estimate la 513 miliarde de euro anual, în cele 28 de state membre. Prin urmare, reprezentanții Federației Europene a Ciclismului se simt îndreptățiți să ceară investiții mai mari în dezvoltarea sectorului și implementarea unei strategii de promovare a ciclismului.

Beneficii pentru mediu: mai departe de o catastrofă climatică

În fiecare an, cetățenii europeni pedalează aproximativ 134 de miliarde de kilometri. Renunțând să folosească mașina pe aceste distanțe, ei evită emiterea în atmosferă a 15 miliarde de kilograme de dioxid de carbon anual. Ținând cont de faptul că o tonă de gaze cu efect de seră produce pagube directe în valoare 150 de euro, experții estimează economii de peste 2,2 miliarde de euro doar prin simpla reducere a emisiilor.

Dacă luăm însă în calcul și faptul că emisiile accelerează schimbările climatice, beneficiile estimate sunt cu mult mai mari. Potrivit raportului, evitatea daunelor care ar fi provocate de încălzirea globală cauzată de emiterea a 15 miliarde de kilograme de dioxid de carbon aduce economii de până la 10 miliarde de euro. La acestea, se adaugă economii din evitarea poluării aerului (426 de milioane de euro), din evitarea poluării fonice (300 de milioane de euro) și din evitarea folosirii resurselor necesare construirii infrastructurii rutiere (500 de milioane de euro).

Beneficii pentru sănătate: câte decese previne ciclismul

De departe, cele mai mari beneficii economice pe care le înregistrează ciclismul sunt cele din sectorul sănătății. Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, prin folosirea bicicletei, se previne moartea a 27.860 de cetățeni europeni anual. Evitarea deceselor înseamnă economii de peste 96 de miliarde de euro.

ciclism ecf beneficii

Impactul economic din sector nu se oprește însă aici. Având cetățeni mai sănătoși, statele salvează 39 de miliarde de euro. De asemenea, prin faptul că ciclismul îmbunătățește funcționarea creierului, se evită irosirea a 30 de miliarde de euro. Se adaugă beneficiile încurajării mișcării în rândurile copiilor (estimată la 20 de miliarde de euro), ale evitării accidentelor rutiere (773 de milioane de euro) și ale reducerii absenteismului de la locul de muncă, din cauza bolilor (4,5 miliarde de euro).

Beneficii economice: cine profită în mod direct din ciclism

Pe lângă beneficiile pentru mediu și sănătate, ciclismul este o industrie în sine. Manufactura bicicletelor aduce venituri de aproximativ 4,3 miliarde de euro, vânzarea și repararea lor generează tranzacții de aproape 1 miliard de euro, iar turismul și alte mici afaceri beneficiază și ele în urma folosirii bicicletei.

Apoi, prin renunțarea la mașini, cetățenii economisesc combustibil în valoare de aproape 3 miliarde de euro. La această sumă, se adaugă economia de resurse: pentru o bicicletă se consumă doar 2% din cantitatea de componente necesare pentru producția unei mașini.

Nu în ultimul rând, tehnologia dezvoltată pentru industria producătoare de biciclete și pentru infrastructura aferentă este estimată la 10 miliarde de euro anual. Suplimentar, infrastructura care facilitează transportul pe biciclete generează venituri de 10 miliarde de euro pentru afacerile de pe traseul pistelor.

ciclism ecf beneficii

Beneficii sociale: bicicleta, un pretext pentru socializare

Lista beneficiilor este completată de cele sociale și de cele legate de îmbunătățirea modului de petrecere a timpul liber. Potrivit experților ECF, cicliștii sunt cei mai satisfăcuți dintre utilizatorii mijloacelor de transport. Mersul pe bicicletă este de asemenea o activitate socială și care reduce din inegalitate, căci vorbim despre un mijloc ieftin de transport.

În plus, atunci când folosesc biciclete, cetățenii eliberează străzile și spațiul public de mașini: o bicicletă are nevoie de doar 5% din spațiul folosit de o mașină în timpul deplasării și de numai 10% atunci când este parcată. Astfel, se creează un mediu mai propice locuirii și petrecerii timpului în spațiul public.

Studiul ECF, la baza unei strategii europene a ciclismului

Beneficiile economice evaluate totalizează peste 513 miliarde de euro.  Prin urmare, potrivit reprezentanților ECF, autoritățile europene ar trebui să profite și să își asume elaborarea și implementarea unei stretagii de promovare a ciclismului utilitar, alocând totodată fonduri suficiente sectorului. Raluca Fișer, Vice-Președinte ECF, a explicat ce rol are în acest context studiul realizat și ce revendicări are federația.

Ca să elaborezi o strategie de ciclism, trebuie să înțelegi de unde pleci și care este impactul industriei în care acționezi. Prin studiul de față, am demonstrat cu cifre că ciclismul are un impact socio-economic foarte mare. Atunci, din punctul nostru de vedere, fondurile europene alocate pentru crearea de infrastructură de transport pentru bicicliști ar trebui să fie mult mai mari. Ne dorim direcționarea a 10% din bugetul de transport pe fonduri europene spre dezvoltarea ciclismului utilitar și turistic.

Trebuie menționat faptul că o parte dintre datele studiului sunt estimative. La nivelul Uniunii Europene, nu toate statele raportează distanțele parcurse pe bicicletă. Experții ECF au luat însă în considerare o valoare medie, apreciată la 134 de miliarde de kilomentri pe an.

spot_img

Ultimele știri