Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

Benzina in vant

"…stabilirea cerintelor tehnice pentru limitarea emisiilor de compusi organic volatili rezultati din depozitarea, incarcarea, descarcarea si distributia benzinei la terminale si la statiile de benzina…" v-am plictisit de la primele cinci cuvinte, nu? Pe cine intereseaza un flecustet despre cum se evapora benzina?

In primul rand, pe Comisia Europeana, care a emis directive pe care Romania trebuie sa o aplice. Apoi, pe absolut toti jucatorii din piata carburantilor, de la producatori la cel mai mic distribuitor. De ce? Pentru ca respectarea acestor norme implica investitii de peste 100 de milioane de euro!

Costuri investitionale: 97.075.000 Euro

– instalatiile de depozitare la terminale: 43.279.000 Euro
– instalatiile de incarcare – descarcare a containerelor mobile la terminale 30.421.000 Euro
– containerele mobile: 14.640.000 Euro
– instalatiile de incarcare in instalatiile de depozitare la statiilede distributie a benzinei: 8.735.000 Euro,

Costuri administrative: 260.000 Euro
Costuri operationale: 4.849.000 Euro.

Despre ce este vorba? Ministerul Economiei si Comertului si Ministerul Mediului au initiat un poiect de hotarare de Guvern care impune anumite norme legate de limitarea emisiilor de benzina in atmosfera. Mai pe larg, vaporii care sunt eliberati in atmosfera in timpul proceselor de depozitare, incarcare-descarcare, transport si distributie de benzina.

Ca sa va faceti o imagine, o rafinarie cu o capacitate de prelucrare de 3,5 milioane de tone de titei pierde anual intre 700 si 800 de tone de benzina din cauza evaporarii. In jur de 2,5 mi lioane de dolari luati de vant. La propriu.

Faceti un exercitiu de imaginatie si ganditi-va ca in Romania sunt 10 rafinarii cu o capacitate instalata de 34 de milioane de tone de titei anual. Un calcul empiric arata faptul ca pierderile din evaporare se ridica undeva la 800.000 de litri de benzina. Adica 20.000 "plinuri"pentru masini de clasa medie. Numai pierderi din rafinare.

Dar din rafinarie si pana in rezervor e cale lunga. Continuati exercitiul de imaginatie: acul rezervorului indica "GOL". Opriti la prima statie. Va dati jos din masina. Va izbeste brusc mirosul specific de carburant. Strambati un pic din nas, faceti plinul cat mai repede, platiti si plecati. Miile de tone de benzina plutesc totusi in jurul nostru…vaporii pierduti pe parcursul lantului rafinarie – depozit -cisterna – depozit intermediar- cisterna din nou – pompa plutesc in aerul pe care il respiram.

Conform unor calcule aproximative si deloc stiintifice, rezulta ca, procentual, pierderea e de 0,023%. Iar normele europene impun o limita de doua ori mai mica!

Mai exact, reducerea "emisiilor totale anuale de compusi organici volatili, rezultati din operatiunile de incarcare si depozitare a benzinei la fiecare instalatie de depozitare la terminale, sub valoarea tinta de referinta de 0,01% in greutate din cantitatea totala anuala tranzitata", se arata in textul poiectul de act normativ.

Practic, ca, stat membru al Uniunii, Romania are obligatia de a raporta anual Comisiei Europene aceste pierderi. Limitele asumate prin tratatul de aderare variaza in functie de tipul si de capacitatea instalatiei respective.

Articolul precedent
Articolul următor
spot_img

Ultimele știri