BERD și BEI pot finanța modernizarea transportului urban în București cu 400 de milioane de euro

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Europeană de Investiții (BEI) pot finanța modernizarea transportului urban în București cu 400 de milioane de euro, a declarat, pentru Green Report, Aura Răducu, Principal Manager, EU Programme în cadrul BERD. Dar, ca să ducă la bun sfârșit un plan pentru oameni, nu un plan pentru mașini, cele două instituții au nevoie de un parteneriat cu autoritățile locale.

transport

Aura Răducu coordonează din partea BERD planurile de mobilitate urbană durabilă (PMUD) pentru București, Ilfov și polii de creștere. Proiectul, început în septembrie anul trecut, ar trebui să fie finalizat până cel târziu la sfârșitul anului.

„Planul va fi integrat, nu numai București și Ilfov, pentru că un transport în această zonă nu se mai poate face numai pentru București. Bucureștiul este o capitală cu o suprafață mică, cu o densitate extrem de mare, 7,700 de locuitori pe kilometru pătrat. Trebuie să rezolvăm orașul cu aglomerația cea mai mare, orașul cu nivelul de poluare dintre cele mai mari în Europa. Deci trebuie să facem un plan bun și util și încercăm să rezolvăm toate problemele de transport, începând de la mersul pe jos, pe bicicletă, să dezvoltăm transportul urban. Este o muncă foarte dificilă, care a antrenat mulți experți, mulți parteneri cu care lucrăm. Dar putem realiza un plan foarte bun. Important e ca el să fie implementat de către autoritățile locale și avem mare nevoie de sprijinul acestora, care să pună în aplicare acest plan și care să creeze structurile necesare pentru punerea lui în aplicare”, a declarat Aura Răducu.

În ce privește implementarea planului de mobilitate urbană durabilă, există două mari obstacole de natură administrativă. Potrivit Aurei Răducu, cea mai importantă întrebare care trebuie pusă ar fi „care este unitatea care va implementa acest plan?”.  „Există fonduri europene, chiar BERD-ul și BEI-ul pot să pună împreună un pachet de 400 de milioane de euro pentru a finanța transportul urban, dar este esențial să existe o deschidere din partea autorităților locale”, a explicat Răducu.

O altă constrângere identificată de BERD e faptul că RATB este regie autonomă, nu este societate comercială, astfel că nu poate să încheie un contract de servicii publice, iar fără un asemenea contract, nu se pot cumpăra investiții în domeniul transporturilor. Potrivit BERD, pentru buna implementare a PMUD, e nevoie de reorganizarea autorității de transport și a companiei de transport în societate comercială deținută de primărie.

În Budapesta și Sofia, de pildă, există autorități de câteva sute de oameni care gestionează totul integrat: de la tichet integrat, parcare, transport public, transport cu operatori privați, piste de biciclete. „E foarte important un management integrat al tuturor formelor de transport, pentru eficientizarea lui”, a spus Aura Răducu.

În România, PMUD este aproape finalizat pentru Galați și Brăila. În total, sunt 14 orașe pentru care se lucrează la dezvoltarea planurilor de mobilitate, cu finanțări fie din partea Ministerului Dezvoltării, fie din partea BERD. Anul viitor, cele mai importante orașe din țară ar trebui să aibă deja un plan de mobilitate urbană.

Sursă foto: Flickr.com

Mai citește și:

Reprezentanța CE în România are fonduri de regenerare urbană de peste un miliard de euro

Bucureștiul, obligat prin Planul de Mobilitate să facă tranziția spre transport ecologic

spot_img

Ultimele știri