CEO Unilever: „Cinci modalități prin care Acordul de la Paris poate face o diferență în business”

Paul Polman, CEO Unilever și gazdă a World Business Council for Sustainable Development, susține într-un editorial că COP21 ar putea determina capacitatea noastră de a menține încălzirea globală sub 2 grade și de a evita efectele sale catastrofale. Dar este, de asemenea, un factor determinant al creșterii economice și dezvoltării pe viitor. Redăm integral editorialul semnat de Paul Polman.

paul polman

Dacă nu acționăm, schimbările climatice ar putea avea un impact devastator asupra dezvoltării globale și ar putea estompa avantajele pe care le-a marcat dezvoltarea din secolul trecut. Costurile sunt din ce în ce mai evidente – unele studii estimează că în lume s-au cheltuit 2.7 de trilioane de dolari  în urma dezastrelor naturale, mai mult ca niciodată.

Totodată, nu putem ignora costurile umane. Oamenii cei mai săraci din lume – care sunt cel puțin responsabili de schimbările climatice – au de pierdut cel mai mult. Schimbările climatice provocate brusc ar condamna milioane de oameni la o viață în sărăcie și ne împiedică să atingem obiectivul pentru Dezvoltare Sustenabilă care presupune eliminarea sărăciei extreme până în 2030. Nu putem accepta acest rezultat.

Dincolo de imperativul de a evita aceste efecte dezastruoase, există de fapt o oportunitate economică puternică în abordarea schimbărilor climatice. Așa cum arată cercetările Comisiei Mondiale pentru Economie și Climă, investițiile în reducerea emisiilor de carbon ar aduce mai multe beneficii economice, inclusiv de creștere, locuri de muncă și capacitatea de adaptare pe termen lung.

Unilever începe deja să vadă rezultatele obiectivului ambițios de  a crește business-ul fără efecte negative asupra mediului. Pe lângă economiile substanțiale rezultate din eco-eficiența fabricilor noastre,  vedem, de asemenea, că mărcile noastre care au integrat principiile de sustenabilitate au cel mai mare succes în rândul consumatorilor.

Propunerile de business și direcțiile economice care stau la baza acordului puternic stabilit la Paris sunt clare. Un parteneriat puternic născut în cadrul conferinței despre climă de la Paris încurajează afacerile și investitorii să contribuie la construirea unei economii globale axate pe emisii de carbon reduse, mai rezistente, care urmărește cinci direcții importante:

Stimularea inovaței și a investițiilor în domeniul energiei regenerabile 

Ținând cont de faptul că 40% din energia electrică la nivel mondial încă provine din cărbune, avem în față o oportunitate reală de a redefini modul în care punem în valoare afacerile noastre și economiile în următorii ani. Energia regenerabilă ar putea reduce emisiile de carbon și, totodată, crea locuri de muncă și îmbunătăți sănătatea publică. Industria solară a Satelor Unite ale Americii creează locuri de muncă de douăzeci de ori mai repede decât economia per ansamblu.

Chiar și fără alte inovații, Agenția Internațională pentru Energie estimează că investițiile în măsuri de eficiență energetică, care sunt deja disponibile, ar spori producția economică la 18 trilioane de dolari până în 2035.

Protejarea resurselor pădurilor  

Pădurile sunt adesea subevaluate, chiar dacă acestea furnizează ecosistemele esențiale pentru securitatea alimentară și a biodiversității, oferă mijloace de existență pentru 1.6 miliarde de oameni și joacă un rol fundamental în combaterea schimbărilor climatice. Acestea au potențialul de a absorbi și stoca aproximativ 10% din emisiile globale de carbon proiectate pentru prima jumătate a acestui secol, cu condiția de a le proteja și a opri emisiile suplimentare apărute în urma defrișărilor.

Conferința de la Paris a reprezentat o oportunitate de a lua acest angajament de a acționa împreună pentru a urmări oportunități de câștig triplu: reducerea emisiilor prin protejarea pădurilor, creșterea productivității agricole și a securității alimentare, îmbunătățirea mijloacelor de subzistență din mediul rural.

O rută promițătoare pentru viitor este reprezentată de potențialul parteneriatelor de interes local pentru protejarea pădurilor și producție agricolă – așa-numitul raport dintre a produce și a proteja pentru a beneficia de resurse numai din zone în care sunt zero defrișări.

Cultivarea și folosirea mai multor produse alimentare pe hectar 

Una dintre cele mai importante motivații legate de Sustainable Living Goals este angajamentul de a pune capăt foametei, de a îmbunătăți nutriția și de a promova agricultura sustenabilă până în 2030. Schimbările climatice reprezintă o amenințare majoră pentru realizarea acestui obiectiv, reducând cantitatea recoltelor, ridicând prețurile și mărind starea de nesiguranță alimentară.

Este nevoie să creștem cantitatea de alimente pe care o producem pe hectar, să reducem cantitatea de deșeuri alimentare – din activitatea noastră profesională și din farfurii, să revalorificăm 25% din terenurile agricole din lume care sunt grav afectate, și să găsim soluții sustenabile pentru a hrăni aproximativ 10 miliarde de oameni până în 2050.

Fiind conștienți de marele potențial de a face agricultură mai eficient și într-un mod sustenabil, liderii din zona de business, precum Strive Masiyiwa de la Econet Wireless, îi ajută pe oameni să vădă acest context ca o oportunitate economică, nu doar ca pe un imperativ moral.

Promovarea dezvoltării bazate pe emisii reduse de carbon în orașele din întreaga lume 

Una dintre cele mai izbitoare tendințe ale prezentului a fost urbanizarea rapidă – aproximativ jumătate din populația lumii trăiește în orașe și se așteptă să se ajungă la 70% sau 10 miliarde de oameni, în termen de 30-40 de ani.

Numai în următorii 15 ani, aproximativ 90 de trilioane de dolari vor fi alocate proiectelor de urbanizare. Acest lucru ne oferă o oportunitate de business extraordinară pentru a construi orașe cu emisii de carbon scăzute, mai rezistente, care pot genera o creștere economică mai puternică și îmbunătăți calitatea vieții noastre. Aceasta înseamnă dezvoltarea transportului public, transport fără motor, cu emisii reduse, și punerea în aplicare a energiei regenerabile și gestionarea eficientă a deșeurilor.

Realizarea unor investiții pe termen lung în economia bazată pe emisii scăzute de carbon 

Multe companii sunt deja suporteri vocali ai unei puternice inițiative guvernamentale care acționează asupra schimbărilor climatice. Prin coaliții pecum We Mean Business și B Team, am cerut în mod public să existe zero emisii până în 2050, fiind singurul mod prin care putem limita încălzirea globală la 2 grade.

Businessurile și guvernele trebuie să colaboreze și să își asume un angajament comun dacă vrem să abordăm în mod eficient și rapid schimbările climatice. Obiectivele ambițioase și pe termen lung  prezentate la Paris ne permit să mobilizăm toate resursele necesare – atât economice, cât și umane – pentru o tranziție către o economie bazată pe emisii de carbon scăzute.

Ține de responsabilitatea noastră ca business-uri să oferim soluții și tehnologii pentru a beneficia de emisii de carbon scăzute, de o creștere sustenabilă și bazată pe incluziune. Nu există nicio scuză pentru a nu acționa în această direcție. Trebuie să valorificăm oportunitățile oferite de economia bazată pe emisii de carbon scăzute și să creștem odată cu o economie verde, de care să putem beneficia cu toții.

Citește și:

Unilever, compania cu zero deșeuri generate în Europa

WWF și Unilever, parteneriat pentru lupta împotriva despăduririlor

Premieră mondială: Unilever nu mai aruncă niciun deșeu la groapa de gunoi

Unilever oferă 200.000 euro tinerilor cu idei sustenabile

spot_img

Ultimele știri