Cu bicicleta la munte sau la mare. Ce trenuri permit transportul bicicletei?

Dupa cateva zile de frig si ploaie, primavara si-a reintrat in drepturi, dand biciclistilor din ce in ce mai mult curaj sa iasa pe trasee in jurul oraselor sau chiar pe distante mai lungi.

Nu peste mult timp, 1 Mai va pune pe drumuri sute de ciclisti care vor sa ajunga la mare sau la munte cu bicicletele. Pentru cei rezistenti si cu experienta, varianta traseului integral pana la mare poate parea floare la ureche, insa majoritatea ciclistilor vor alege varianta transportului cu masina sau cu trenul.

Initiativa CFR de acum trei ani, de a pune in circulatie vagoane dotate cu spatii pentru depozitarea bicicletelor a fost salutata de catre biciclisti, care au ales in numar din ce in ce mai mare sa foloseasca trenul pentru a ajunge pe traseele cicloturistice. Chiar daca numarul biciclistilor care folosesc trenul pe rutele interne este in crestere, conditiile de calatorie si numarul trenurilor cu facilitati au ramas cam aceleasi.

Trenuri putine si conditii de drum incomode

Bogdan Dinca, in varsta de 24 ani, un mare pasionat de ciclism si adrenalina, s-a dovedit a fi candidatul ideal pentru a raspunde unor intrebari legate de provocarile intampinate in timpul calatoriei cu bicicleta folosind transportul public.

Varianta trenului a fost aleasa, anul trecut, de Bogdan, care a tinut mortis sa ajunga la mare si la munte cu bicicleta. ”Sunt pasionat de ciclism si incerc sa-mi iau bicicleta oriunde m-as duce”, spune Bogdan. El s-a informat dinainte despre trenurile dotate cu vagoane speciale pentru biciclisti puse la dispozitie de CFR. ”Din pacate, sunt foarte putine garnituri cu vagoane speciale, iar si acestea sunt programate la ore dificile”, povesteste el.

Inca de pe peron apar dificultatile, „lipsa unei rampe face dificila urcarea bicicletei in tren, iar daca pentru baieti acest efort nu este unul mare, biciclistele se vor afla in fata unei misiuni aproape imposibile”, mai spune Bogdan.

Odata ajunsi in tren va veti confrunta cu alte probleme, cum ar fi spatiul ingust si destul de incomod, iar in cazul cazul in care aveti bicicleta dotata cu anvelope mai groase, acestea nu vor putea fi introduse in suportul pentru roti.

Pentru grupurile mai mari de ciclisti, spatiul desemnat pentru depozitarea bicicletelor va fi cu siguranta insuficient deoarece exista doar opt astfel de suporturi.

Asigurati-va bicicleta cu antifurt!

Pasagerii trebuie sa-si protejeze si sa-si asigure bicicleta impotriva furtului si a pagubelor, deoarece, transportatorul nu-si asuma nicio responsabilitate pentru bagajele puse pe bicicleta de catre calator si nici pentru accesorii (rezervor pentru apa, pompa, vitezometru, etc).

Vagoanele pentru biciclisti sunt amplasate la capatul garniturii si nu sunt special concepute pentru transportul bicicletelor, fiind versiuni modernizate si adaptate ale unora mai vechi.

Doar trei trenuri cu gratuitati pentru biciclisti

Pe traseele din tara, la trenurile dotate cu garnituri speciale pentru biciclete, CFR Calatori nu impune taxe suplimentare pentru transportul acestora. De asemenea, calatorii pot lua gratuit in vagoane o bicicleta pliabila sau demontabila, cu conditia sa nu-i incomodeze pe ceilalti calatori.

Trenurile care au in permanenta un vagon prevazut cu spatii pentru bicicleta si circula pe rutele interne sunt:

Acc 1745 Bucuresti Nord (pl. 06.08) – Satu Mare (sos. 22.34)
Acc 1746 Satu Mare (pl. 05.02) – Bucuresti Nord (sos. 21.30)
R 831 Bucuresti Nord (pl.08.40) – Brasov (sos.12.25.)
R 832 Brasov (pl.14.25) – Bucuresti Nord (sos. 18.06)
P 3001 Bucuresti Nord (pl. 06.26) – Brasov (sos. 11.14)
P 3006 Brasov (pl. 16.30) – Bucuresti Nord (sos. 21.24)

In cazul trenurilor de persoane si accelerate formate din vagoane cu spatii interioare mari (vagoanele etajate), respectiv automotoare (Sageata Albastra) se admit la transport biciclete nedemontabile, pentru care se va incasa un tarif / kg (o bicicleta obisnuita se consideră ca având 10 kg).

Tarifele cresc in functie de distanta parcursa: se vor percepe 0.5 lei/kg la o distanta de cel mult 100 km, pentru o distanta de pana la 400 de kilometri, tariful este de 1.4 lei/kg, iar pentru distantele ce depasesc 400 km, se percep 1.5 lei/kg.

La solicitarea ”Green Report”, reprezentantii CFR au aratat ca nu a fost inca decisa reluarea ofertei cu ocazia minivacantei de 1 Mai de anul trecut pentru „Trenurile Tineretului”. De asemenea, compania nu a anuntat inca nici data la care vor intra in circulatie garniturile cu vagon special pentru biciclete care merg spre litoral.

Cicloturism peste hotare

Daca doriti sa calatoriti in afara granitelor costul biletului international pentru bicicleta este de 5 euro/calatorie simpla (dus), iar locul pentru bicicleta trebuie rezervat in prealabil.

Pentru formalitatile vamale, in afara biletului personal, trebuie sa aveti la dumneavoastra pe parcursul calatoriei si urmatoarele documente: bilet international pentru bicicleta si un document atasat pe bicicleta, pe ambele fiind mentionate numele si adresa pasagerului.

Potrivit unui comunicat recent al CFR Calatori, in perioada 22 aprilie – 30 octombrie, vor fi puse in circulatie doua trenuri intercity internationale cu vagon special pentru biciclete.
– Intercity „Harghita” 366: Brasov (pl. 01.55) – Budapesta (sos.16.20), in perioada 22 aprilie – 29 octombrie 2011
– Intercity „Harghita” 367: Budapesta (pl. 06.40) – Brasov (sos. 23.34), in perioada 23 aprilie – 30 octombrie 2011.

Liviu Stoica

Cititi si:

Romania intra de azi pe un nou traseu european de cicloturism

Euro biciclistii vor trece prin Romania pe traseul Balkan Velo Trail

Romania nu are niciun traseu de cicloturism semnalizat

Bicicletele au liber la metrou si in timpul saptamanii 

spot_img

Ultimele știri