Eurocommerce: 95% din risipa alimentară are loc la nivelul producătorilor și consumatorilor

in Siguranta alimentara 14 October 2015 164 Views

FAO estimează că la nivel mondial se iroseşte o treime din alimentele produse, ceea ce înseamnă de trei ori hrana necesară pentru întreaga populaţie a globului, iar valoarea pierderilor reprezintă de şase ori valoarea ajutoarelor mondiale alocate pentru dezvoltare. La nivelul statelor membre UE, risipa alimentară este de peste 89 de milioane de tone. Însă partea interesantă din această statisică este că 95% din risipă are loc în procesele de producție, în special în sistemul agricol, și la consumatorul final, a declarat directorul general al Eurocommerce, Christian Verschueren, în cadrul unei conferințe de profil.

Christian Verschueren, directorul general al Eurocommerce

Din totalul de mâncare irosită doar 5% este irosită în sistemul de retail. Acest lucru este foarte important de știut deoarece magazinele si supermarket-urile sunt deseori învinovățite ca irosesc alimentele. Însă majoritatea pierderilor au  loc la producătrori și consumatori”, a spus Verschueren.

Conform ultimelor estimări, în perioada 2006 – 2012, risipa alimentară la nivel european s-a dublat, iar ritmul de creştere a fost din ce în ce mai mare, în fiecare an. România ocupă locul 9 la nivelul UE, ceea ce reprezintă 2,55% din totalul risipei la nivel UE. Clasamentul este condus de Marea Britanie (16,12%), Germania (11,63%) și Olanda (10,59%).

Date-MADR1

România lucrează la o strategie pentru reducerea risipei alimentare

Potrivit declarațiilor făcute pentru Green Report de directorului general al Direcţiei Generale Industrie Alimentară din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), Viorel Morărescu, viitoarea strategie pentru reducerea risipei alimentare urmărește punerea în aplicare a unui Plan Naţional de Acţiune care să conțină studii şi anchete privind evaluarea şi dimensionarea fenomenului risipei alimentare pe întregul lanţ agroalimentar la nivel național, măsuri de conştientizare a consumatorilor prin campanii de informare şi realizarea unui ghid de consum al alimentelor care să fie distribuit în şcoli, instituţii şi autorităţi publice, organizaţii care să-şi asume responsabilitatea socială şi implicaţiile economice ale risipei alimentare.

De asemenea, se urmărește organizarea unor campanii de comunicare, educaţie şi acţiuni de responsabilitate socială, dar și a unor platforme de comunicare on-line şi conexiunea la alte grupuri de comunicare şi acţiune. Totodată se vor constitui grupuri de lobby şi advocacy pentru includerea strategiei de reducere a risipei alimentare în politicile publice şi măsurile de educaţie şi dezvoltare durabilă la nivel naţional şi transnațional.

Ne dorim accesarea unor fonduri şi programe de finanțare pentru realizarea strategiei. În acest sens a fost depus un proiect la Aria Tematică A10 – Cooperare pe SUERD, în luna septembrie 2014 şi urmează lansarea unei noi propuneri pe Aria Tematică A8 Competitivitate – gestionată de Ministerul Economiei, care va fi susţinut în grupul de lucru din care MADR şi alţi membri fac parte. De asemenea, urmărim susţinerea acţiunilor prin PNDR, reducerea risipei alimentare fiind deja avizată în Strategia MADR 2014-2020. Dorim în aceeași măsură lansarea unor acțiuni de responsabilitate socială pe lanţul agroalimentar prin reducerea risipei alimentare și susţinerea unor măsuri de reducere a taxelor şi impozitelor, fundamentate şi elaborate după analize şi dezbateri în grup, cu factorii interesaţi”, a declarat Viorel Morărescu.

Sprijin pentru retailerii pentru a reduce risipa alimentară

Prezent în cadrul discuțiilor Marius Dunca, președintele Autorității Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), a declarat că autoritatea vrea să sprijine retailerii pentru a reduce risipa alimentară, inclusiv prin majorarea, la 15 zile, a perioadei în care magazinele pot avea la promoţie produsele care urmează să expire. Astfel, această perioadă poate creşte pentru produsele care sunt la promoţie şi expiră în trei zile.

Dacă doriţi să majorăm acest termen la 15 zile, eu sunt deschis. Totul trebuie să vină din partea dumneavoastră (a retailerilor, n.r.). Sunt deschis pentru a găsi soluţii”, a declarat Dunca, prezent în cadrul conferinței.

Acesta a adăugat că cele mai multe dintre reclamaţiile primite de autoritate în acest an pe zona alimentelor se referă la ambalaje deteriorate şi produse expirate. “Avem de la începutul anului în jur de 5.000 de reclamaţii pentru produse alimentare. Reclamaţiile vin nu neapărat din zona marilor retaileri, ele vin de pe tot segmentul alimentar din România. Principalele aspcte sunt deteriorarea ambalajelor şi produse expirate”, potrivit şefului ANPC.

Pentru a reduce risipa alimentară trebuie dusă o campanie de educare, de informare a consumatorului, astfel încât acesta să aleagă în cunoştinţă de cauză produse utile, a declarat Dunca.

Citește și:

Taxele și impozitele mai mici ar putea reduce risipa alimentară a României

România pune în aplicare strategia de reducere a risipei alimentare din acest an

Tone de mâncare ajung la tomberon. 11 sfaturi pentru a reduce risipa alimentară

10.000 de oameni hrăniți cu mâncare aruncată în 10 luni

Studentul care redistribuie mâncarea din cantine oamenilor săraci

25% din alimentele cumpărate ajung la tomberon

Comentarii

comentarii