Guvernul a decis azi majorarea taxei de poluare cu 45-50%

De la 1 ianuarie, taxa de poluare va fi majorata cu 45-50% fata de nivelul actual, potrivit modificarilor adoptate la Ordonanta de urgenta 50/2008, in sedinta de astazi a Guvernului.

Majorarea va fi stabilita in functie de vechimea masinii, capacitatea cilindrica si gradul de poluare, a precizat ministrul Mediului, Laszlo Borbely, in cadrul unei conferinte de presa sustinute la Guvern. Potrivit acestuia, in 2010, in Romania au fost importate circa 120.000 de masini second-hand, din care peste 50% aveau o vechime de peste 10 ani.

„Mi se pare justificata aceasta majorare a acestei taxe, pentru ca, prin programul Rabla, am dat cetatenilor posibilitatea de a da la casat masinile mai vechi de 10 ani si sa incaseze acele vouchere in valoare de 3.800 de lei. Aceste fonduri trebuie suportate cumva”, a declarat ministrul. ”Nu este o taxa discriminatorie. Ea este aplicata de sase ani, sub o forma sau alta. Sunt, Slava Domnului, destule masini in Romania. Cine nu-si poate permite aceste taxe poate cumpara o masina deja inmatriculata in Romania”, a mai spus acesta.

Taxarea masinilor vechi de 20 de ani, cat pretul unei masini de lux

In baza prevederilor noii Ordonante, inmatricularea masinilor vechi va fi extrem de scumpa si menita sa stopeze aproape complet importurile. Cea mai mare valoare a taxei de poluare pentru anul 2011 va fi de 30.432 euro, pentru inmatricularea unei masini non-euro cu motor de 3.200 de centimetri cubi cu vechime de de 20 de ani.

La motoarele Euro 1 de 3,2 litri, vechi de 18 ani, taxa va ajunge la 12.672 de euro, fata de 10.240 de euro cat este in prezent.

Proprietarii de masini cu motor Euro 2 de 3,2 litri vechi de 10 ani vor plati o taxa de inmatriculare de 19.584 euro, fata de 17.408 euro in prezent.
Pentru un motor cu aceeasi capacitate cilindrica, 3,2 litri, insa de standard Euro 3, cu o vechime de cinci ani, taxa de inmatriculare va fi de 12.778 euro, fata de 8.891 de euro cat se plateste in prezent. Pentru acelasi motor si acelasi standard Euro 3, insa cu o vechime de sase ani, taxa ajunge la 11.748 euro, fata de 8.174 euro.

Inmatricularea unei masini cu o motorizare Euro 4 de 1.400 de cmc veche de un an va fi taxata cu 787 euro, fata de 380 de euro cat este in prezent.
Aceeasi motorizare, dar pentru o masina veche de trei ani implica plata unei taxe de 651 de euro, fata de 315 cat este in prezent. In cazul unei motorizari Euro 4 de 2.000 de cmc cu o vechime de doi ani taxa va fi 2.742 de euro, fata de 1.060 cat este in prezent. Pentru o masina noua cu motor Euro 5 de 3.000 de centimetri cubi se va plati o taxa de 1.133 de euro.

Totodata, o motorizare Euro 5 de 1.100 de cmc, care in prezent este scutita de taxa, va fi taxata cu 50 euro in cazul unei masini noi si cu 40 de euro in cazul unui autoturism vechi de doi ani.

Incurajarea vehiculelor nepoluante

Potrivit unui comunicat al Ministerului Mediului, modificarea Ordonantei de urgenta 50/2008 vine ca urmare a faptului ca de la 1 ianuarie 2011 intra in vigoare norma Euro 5 pentru inmatricularea, vanzarea si introducerea in circulatie a vehiculelor noi. Acelasi comunicat arata ca largirea si restructurarea bazei de aplicare a taxei pe poluare urmareste intensificarea aplicarii principiului „poluatorul plateste”, prin diferentierea mai accentuata a taxarii intre normele de poluare, in defavoarea normelor inferioare, precum si prin cresterea taxei pentru autovehicule cu varste mai mari de 10 ani.

”Prin ajustarea taxelor este incurajata folosirea autovehiculelor mai putin poluante si mai prietenoase cu mediul, cele mai favorizate fiind cele electrice, cele hibride si cele dotate cu tehnologii avansate de reducere a emisiilor poluante, pentru care nu se plateste taxa de poluare”, mai arata documentul.

 

spot_img

Ultimele știri