Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

Poluarea fonica

Text de Ecaterina Procopov

Zgomot la zgomot trage

Jumatate din populatia europeana locuieste intr-un mediu zgomotos si o treime din aceasta sufera de insomnie din cauza zgomotului, arata studiile recente realizate de Organizatia Mondiala a Sanatatii. In fiecare zi, bucurestenii sunt expusi la circul generat de claxoanele insistente, accelerarile bruste, statiile de amplificare prin care se transmit slujbele religioase, picamarele care sparg betoanele sau chiar de aparatele electrocasnice zgomotoase. Spectacolul continua pe timpul noptii, cand cluburile zguduie peretii blocurilor, iar motocicletele si masinile tunate disturba orele de somn ale locuitorilor.

Cele 12 statii fixe de monitorizare a poluarii fonice din Bucuresti inregistreaza zilnic valori de zgomot foarte mari pe principalele bulevarde. Pe Magheru, Ghencea, Regina Elisabeta, Ferdinand si Titulescu, zgomotul poate ajunge in orele de varf pana la 80 de decibeli. Cea mai linistita zona este Drumul Taberei, unde valorile din timpul zilei se situeaza intre 45 si 56 de decibeli. Potrivit unui ordin emis de Ministerul Sanatatii, nivelurile maxime tolerate sunt de 70 de decibeli in timpul zilei si de 60 pe timpul noptii. Acelasi ordin prevede ca, pana in 2012, Romania trebuie sa-si reduca zgomo tele la 65 de decibeli ziua si 50 de decibeli noaptea.

Medicii au constatat ca in ultimii ani s-au inmultit cazurile de pacienti afectati de zgomot. "Cel mai des apar tulburarile psihiatrice, nevrozele, pentru ca omul nu se mai poate odihni. Pe fondul acestui stres pot aparea si tulburari mai serioase, ca ulcerul, insomniile cronice sau tulburarile endocrine la femei", ne-a spus medicul orelist Cadar Sorin.

Legislatie cu hibe

In Romania nu avem niste reglementari clare, pe baza carora poluatorii fonici sa fie sanctionati. Soferii sau motociclistii agresivi nu pot fi amendati deocamdata decat pe baza cartilor tehnice ale vehiculelor. In Bucuresti exista un singur sonometru in trafic si, mai mult, Registrul Auto Roman (RAR) nu a adoptat inca o metodologie de masurare a zgomotului. Acesta este motivul pentru care soferii pot contesta amenzile in instanta, fiind sanse mari sa castige. "Trebuie sa existe o legislatie limpede, pentru ca acum e foarte incalcita, nu contine un prag maxim admisibil, precum in cazul alcoolului. Avem aparatul, dar metodologia ba", spune Calin Lupsa, comisar-sef la Biroul Tehnic din cadrul Politiei Rutiere.

Tot pe RAR da vina si Garda de Mediu. "Cand vine vorba despre poluarea fonica, ne referim mai ales la masini, iar in proportie de cel putin 80%, aceasta problema incepe de la RAR. Am vazut recent pe strada un camion de cel putin 30 de ani vechime, care baraia groaznic. Pai, cine i-a dat drumul camionului aluia pe strada?", se intreaba Dan Fita, purtatorul de cuvant al Garzii de Mediu.

Potrivit planului de reducere a zgomotului lansat la inceputul lunii iunie de autoritatile locale, acestea din urma vor fi nevoite ca in zonele foarte poluate fonic sa redirectioneze traficul, sa stabileasca sensuri unice, restrictii de viteza, sa interzica circulatia unor anumite tipuri de autovehicule in intervale orare de varf sau pe anumite artere ori sa monteze panouri fonoabsorbante pe sosele, pentru protejarea locuintelor. "In decurs de cinci ani, noi trebuie sa raportam la Comisia Europeana cu cat s-a redus zgomotul si cate masuri din planul de reducere a zgomotului am implementat", ne spune Sorin Nastasa, seful Serviciului de Monitorizare Zgomot din cadrul Primariei Generale a Capitalei.

Din cauza cresterii numarului de reclamatii referitoare la zgomotul produs de motociclete, Primaria Capitalei si-a anun tat intentia de a interzice circulatia acestora pe parcursul noptii, incepand cu 1 septembrie. Reprezentantii Asociatiei Motociclistilor din Romania (ARM) nu sunt de acord cu aceasta decizie: "Consideram ca orice abatere de la legea de circulatie (zgomot prea mare, viteza etc.) trebuie sanctionata potrivit legii de catre organele in drept, insa nu trebuie ingra dit dreptul unor cetateni de a-si folosi motocicletele omologate si verificate pe drumurile publice". Potrivit ARM, motocicleta este un mijloc de deplasare foarte util pe drumurile aglomerate, ocupa atat un spatiu de parcare mai mic, cat si mai putin loc in trafic, polueaza mai putin si aduce o uzura mult mai mica infrastructurii, in comparatie cu o masina.

Articolul precedent
Articolul următor
spot_img

Ultimele știri