Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

Radarul Pădurii, sistemul prin care orice persoană poate semnala un transport ilegal de lemne

Cu toții am văzut cel puțin un camion cu lemne care se strecoară discret din păduri și se pierde în neant, cu ajutorul legislației permisive și a complicității autorităților locale. De acum, tăietorii ilegali de copaci nu vor mai scăpa așa ușor de sancțiunea legii, pentru că Radarul Pădurilor permite oricărui cetățean să semnaleze la 112 un transport suspicios de lemne și să verifice dacă sursa materialului lemnos este legală sau nu. Sistemul de urmărire a trasabilității masei lemnoase al Departamentului pentru Ape, Păduri și Piscicultură funcționează din această toamnă, iar până acum a fost confiscat un volum de 272 mc de lemn ilegal prin acest sistem. 

 

camionFoto: George Popescu

Cum funcționează Radarul Pădurilor?

De la începutul programului, adică începând cu 9 octombrie, și până la sfârșitul lunii noiembrie, la numărul unic de urgență 112, au fost primite 2.149 de sesizări referitoare la transporturi de lemn cu mașini. Dintre acestea, 577 de apeluri s-au confirmat ca fiind  transporturi ilegale și au fost transferate la dispeceratele Poliției, iar 1.480 de situații au fost legale. În cazul altor 92 de apeluri nu a fost furnizat numărul de înmatriculare al mașinii care transporta lemne, arată datele Serviciului de Telecomunicații Speciale. Potrivit procedurilor, verificarea legalității / ilegalității și tratarea apelului ca fiind o urgență pot fi realizate numai dacă apelantul transmite operatoarei 112 numărul de înmatriculare al vehiculului în care este încărcată masa lemnoasă. În lipsa acestei informații, sesizarea apelantului nu poate fi procesată și nici acceptată ca fiind o urgență.

Green Report Shop Produse ECO

Publicul poate semnala la numărul unic de urgență 112 mijloacele de transport încărcate cu materiale lemnoase, după numărul acestora de înmatriculare,  bănuite a fi fără proveniență legală. În sistem există posibilitatea de a se verifica imediat online dacă în mijlocul respectiv de transport sunt materiale lemnoase cu aviz de însoțire legal, cu cod unic corespunzător.

La sesizarea de către cetățeni, centrele unice pentru apeluri de urgență ale Serviciului de Telecomunicații Speciale urmează mai întâi procedura proprie de verificare, după care, în cazul alertelor în care se confirmă alerta (codul unic online invalid corespunzător numărului de înmatriculare) se apelează pe loc unitățile de intervenție prin dispeceratele acestora (în cazul de față dispeceratele de poliție), iar în cazul alertelor care nu se confirmă se comunică aceasta apelanților și se închide deci alerta.

Dispeceratele de poliție alertează la rândul lor echipajele sale din teritoriul de competență, iar echipajele de poliție opresc transporturile de materiale lemnoase în cauză și iau decizia de a solicita sau nu prezența personalului silvic de la ocoale silvice. Acestea prelucrează datele și  asigură, alături de polițiști, procedura de reținere a materialelor lemnoase în vederea confiscării acestora.

Un mare pas înainte

Ecologiștii salută acest sistem pus în practică deoarece este un instrument de ajutor în combaterea recoltării ilegale a lemnului în România. În perioada 9 – 25 noiembrie, echipajele de poliție au solicitat în 170 de cazuri deplasarea personalului silvic pentru continuarea procedurilor de verificare. În aceste situații au fost constatate 60 de contravenții, o infracțiune, un volum total de 272 mc de material lemnos confiscat și amenzi în valoarea totală de 107.150 de lei.

Potrivit datelor Departamentului pentru Ape, Păduri și Piscicultură, numărul de acțiuni de control pe baza procedurii 112 rămâne, încă, mic față de totalul acțiunilor de control al transporturilor de lemne, care a fost, în această perioadă de 2.235. Infracțiunile totale constatate au fost patru la număr, din care una pe procedura 112, contravențiile au fost în număr de 414, dintre care 60 pe procedura 112. Volumul total al materialului lemnos confiscat în perioada analizată este de 1.901 mc, dintre care doar 272 mc pe procedura 112, iar amenzile totale au fost de 783.750 de lei, dintre care 107.150 de lei pe procedura 112.

Potrivit lui Radu Vlad, specialist silvic WWF România, sistemul informatic aduce mai multe îmbunătățiri:

  • urmărește traseul masei lemnoase în timp real
  • realizează un control încrucișat online între ceea ce raportează vânzătorul și ceea ce înregistrează cumpărătorul
  • obligă verificarea de către cumpărător a veridicității documentelor de proveniență
  • materialele lemnoase ale căror avize nu sunt verificate de către cumpărător sunt considerate de proveniență ilegală putând fi ulterior recuperate valoric
  • sistemul este dimensionat să semnalizeze alerte către autoritățile de control
  • nu permite înregistrarea în sistem a unui volum mai mare decât cel achiziționat și înregistrat inițial
  • conectarea cu sistemul de urgență 112 permite implicarea societății civile /cetățenilor în monitorizarea transportului de masă lemnoasă
  • vine în sprijinul agenților economici întrucât se pot obține rapoarte interne utile companiilor în gestionarea și urmărirea internă a trasabilității lemnului

Sistemul de urmărire a traseului transporturilor de lemn este prevăzut de HG 470/2014 care transpune în legislația națională prevederile Regulamentului UE 995/2010 care obligă operatorii să implementeze proceduri preventive pentru reducerea recoltării ilegale a lemnului. Începând cu 1 ianuarie 2015,  operatorii vor fi condiționați pentru participarea la licitații cu implementarea unui sistem prin care să prevină introducerea pe piață a lemnului recoltat ilegal.

Cine sunt vizați

În luna noiembrie, presa locală din Suceava semnala “inovațiile” cu care au venit transportatorii de lemn din județ. Ei au înălțat limitatoarele de pe TransRarău pentru ca TIR-urile umplute cu bușteni să poată coborî din Rarău spre localitatea Chiril. Drumul a fost asfaltat de autoritățile locale la sfârșitul verii pentru a ușura accesul turiștilor. În ciuda  drumului îngust și a limitatoarelor de înălțime, camioanele cu lemne trec fără probleme pe TransRarău

 

rarau1

rarau2

 

Potrivit unui studiu Greenpeace, în 2012 s-au înregistrat aproape 19.500 de cazuri de tăieri ilegale de arbori sancționate cu amenzi contravenționale sau cu întocmirea de dosare penale, adică aproape 53 de cazuri pe zi, față de 30 de cazuri pe zi în perioada 2009-2011.

Puteți citi și:

Europa are mai multe păduri decât acum 100 de ani

FOTO O plimbare prin pădurile virgine ale României, care deține 65% din pădurile neatinse de om din Europa

spot_img

Ultimele știri