Test drive Green-report.ro. Mitsubishi i-MiEV, buburuza electrica de oras (FOTO)

Green-report.ro a testat, zilele acestea, Mitsubishi i-MiEV, prima masina in totalitate electrica adusa in Romania de un importator auto. Odata urcat la volanul acestei buburuze de oras, prima impresie pe care o ai este de una de soc. Asta pentru ca in afara de un semnal sonor de avertizare, nu se aude nimic dupa invartirea cheii in contact.

Dupa o perioada de acomodare cu tacerea suspecta din timpul rularii, intervine al doilea soc: acceleratia fulminanta. Motorul nu mai trebuie turat pentru a obtine cuplul maxim, acesta fiind prezent de la prima apasare a pedalei de acceleratie. Astfel, soferul unui i-MiEV va pleca primul de la semafor, iar depasirile pot fi efectuate foarte rapid si in siguranta, fara a fi necesara retrogadarea intr-o treapta inferioara, asa cum se intampla in cazul masinilor care folosesc motoarele cu ardere interna.

In traficul aglomerat din oras, adica acolo unde isi va petrece majoritatea timpului, Mitsubishi i-MiEV s-a dovedit foarte agil. In afara atuurilor deja mentionate, lungimea sa de 3,5 metri il ajuta sa se strecoare cu usurinta si sa se opreasca in locuri greu accesibile automobilelor mai mari. Singurele probleme pot aparea la virajele stranse, abordate cu viteza, deoarece i-MiEV supravireaza. In rest, este surprinzator de stabil si ferm.

Motor si autonomie
Propulsorul electric al masinii este amplasat in partea din spate, dezvolta 67 cai putere si este alimentat de la acumulatori litiu-ion, care se fixeaza sub podea, vertical sau transversal. i-MiEV poate atinge o viteza maxima de 130 km/h, iar autonomia pentru o singura incarcare a bateriilor este de 160 de kilometri, in cazul bateriilor de 20 kw/h, si de 130 de kilometri, pentru cele de 16 kw/h. Masina are nevoie de aproximativ sase ore pentru o incarcare completa a acumulatorilor. Alimentarea cu energie electrica se face de la o priza obisnuita, de 220V.

Cutia de viteze este automata si ofera trei moduri de condus. In modul Drive masina este ceva mai „nervoasa”, pentru cei carora le place un sofat mai agresiv.

Modul Brake pune accent pe sistemul de recuperare a energiei la franare si acest lucru se simte in momentul in care iei piciorul de pe acceleratie. Modul Confort, asa cum sugereaza si denumirea, ofera o acceleratie si deceleratie mai lina comparativ cu cele deja enumerate.

Design
In privinta design-ului, asa cum se poate vedea si din imagini, i-MiEV nu poate fi considerata o masina frumoasa, mai degraba una cu un aspect prietenos si practic, indeosebi intr-un oras aglomerat asa cum e Bucurestiul. Poate transporta chiar si cinci pasageri, insa mai inghesuiti.

Interiorul este o idee mai mic decat cel dintr-un Colt. La senzatia de spatiu contribuie si plafonul mai inalt. Portbagajul nu este prea mare, dar suficient pentru cumparaturile obisnuite dintr-un supermarket.

Concluzii
Mitsubishi i-MiEV este o masina foarte distractiva si, de asemenea important, prietenoasa cu mediul deoarece nu are emisii de gaze cu efect de sera. Aproape oricine o va conduce se va indragosti instant de ea. E mica, ceea ce este, indiscutabil, un atu intr-un oras aglomerat. Se conduce foarte usor si nu face zgomot, asa cum se intampla la masinile cu motoare conventionale. Sa nu mai vorbim de faptul ca proprietarul sau va scapa de corvoade cum ar fi schimbul de ulei.

Dar i-MiEV are si doua probleme serioase. Prima dintre ele este reprezentata de infrastructura. In Romania nu exista locuri unde sa o poti incarca, deci proprietarul sau se poate misca doar pe o raza de aproximativ 160 de kilometri in jurul locuintei, care trebuie neaparat sa fie undeva la parterul unui bloc sau o casa de sine statatoare, eventual cu garaj. A doua problema este reprezentata de pretul modelului electric, unul prohibitiv pentru romanul obisnuit – 36.639 euro, cu TVA inclusa.

Pentru rezolvarea ambelor probleme este nevoie de timp, insa primii pasi in acest sens au inceput deja sa fie facuti si in Romania. Astfel, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a anunțat recent că instituțiile care vor cumpăra automobile electrice prin programul Rabla, vor primi șase tichete în valoare de 5.300 de euro.

Citeste si:

Institutiile vor primi peste 5.000 euro pentru fiecare automobil electric cumparat prin programul Rabla

Avem masini electrice, dar lipsesc statiile de alimentare

Renault nu va produce, deocamdata, vehicule electrice la uzina de la Mioveni

Foto: Petru Leonte

Text: Florin Tulbure

 

spot_img

Ultimele știri