Instan╚Ťa a anulat voucherele pentru combustibil promise de Prim─âria Bucure╚Öti pentru c─â cet─â╚Ťenii nu au fost consulta╚Ťi

in Legislatie, Poluare 3 July 2020 77 Views

Tribunalul Bucure╚Öti a decis ├«n prim─â instan╚Ť─â anularea unui proiect care prevedea, printre altele, vouchere pentru combustibil pentru anumi╚Ťi conduc─âtori auto din zona Bucure╚Öti Ilfov (ONG-urile au subliniat c─â m─âsura contravine ideii de mobilitate urban─â sustenabil─â). Instan╚Ťa a stabilit c─â Prim─âria Municipiului Bucure╚Öti a ├«nc─âlcat dreptul cet─â╚Ťenilor de a fi consulta╚Ťi.

București, România, cotat ca fiind unul dintre orașele cu cele mai grave blocajele în trafic din Europa.

Tribunalul Bucure╚Öti a decis ├«n prim─â instan╚Ť─â anularea Hot─âr├órii de Consiliu General a Municipiului Bucure╚Öti nr. 790/22.11.2018 – privind aprobarea programului ÔÇťStimularea mobilit─â╚Ťii ╚Öi descongestionarea traficului din Municipiul Bucure╚ÖtiÔÇŁ.

Programul presupunea, pe l├óng─â alte┬á m─âsuri, decontarea combustibilului, ├«n valoare de p├ón─â la 500 RON/lun─â pentru utilizarea ├«n comun a ma╚Öinilor personale de c─âtre p─ârin╚Ťii care se asociaz─â pentru a-╚Öi duce ├«mpreun─â copiii la ╚Öcoal─â ┼či p├ón─â la 500 RON/lun─â pentru adul╚Ťii care se asociaz─â pentru a se deplasa ├«mpreun─â prin regiunea Bucure╚Öti-Ilfov.

Actul a fost anulat ├«n urma sesiz─ârii instan╚Ťelor de c─âtre organiza╚Ťiile CeRe: Centrul de Resurse pentru participare public─â ╚Öi ActiveWatch. Cele dou─â organiza╚Ťii au ar─âtat ├«n instan╚Ť─â c─â proiectul de act normativ a fost votat ├«n cadrul Consiliului General f─âr─â a fi fost supus dezbaterii publice, a╚Öa cum o cere legisla╚Ťia ├«n vigoare (Legea 52/2003 privind transparen╚Ťa decizional─â). Mai mult, pentru acest proiect de hot─âr├óre de Consiliu General, mai multe organiza╚Ťii non-guvernamentale au solicitat ├«n scris organizarea unei dezbateri publice.

ÔÇ×De╚Öi proiectul de hot─âr├óre a suscitat mult interes din partea publicului, reprezentan╚Ťii Prim─âriei Generale nu au dat curs solicit─ârii noastre ╚Öi au decis s─â supun─â acest proiect votului Consiliului General f─âr─â respectarea normelor minime de implicare a cet─â╚Ťenilor ╚Öi de transparen╚Ť─â decizional─âÔÇŁ, au transmis cele dou─â ONG-uri ├«ntr-un comunicat.

ÔÇ×├Än mod eronat, a╚Öa cum ne confirm─â decizia instan╚Ťei, Prim─âria Municipiului Bucure╚Öti a considerat c─â acest proiect nu este un act normativ, ci un act individual, de╚Öi era evident c─â hot─âr├órea privea ├«ntreg ora╚Öul (chiar zona Bucure╚Öti – Ilfov). Contestarea acestei hot─âr├óri de Consiliu General este, de fapt, un semnal de alarm─â cu privire la modul tipic ├«n care actuala conducere a institu╚Ťiei alege s─â ia majoritatea deciziilor care vizeaz─â via╚Ťa bucure╚ÖtenilorÔÇŁ, au mai spus reprezentan╚Ťii organiza╚Ťiilor.

Potrivit acestora, de-a lungul timpului, mai pu╚Ťin de 5% dintre proiectele de acte normative sunt supuse dezbaterii publice (cu excep╚Ťia Planurilor de Urbanism).

Organiza╚Ťiile, ├«mpotriva proiectului ÔÇ×voucher pentru combustibilÔÇŁ

├Än octombrie 2018, OPTAR – Organiza╚Ťia pentru Promovarea Transportului Alternativ ├«n Rom├ónia, ├«mpreun─â cu alte 21 de organiza╚Ťii ╚Öi grupuri civice semnatare, reclamau incompeten╚Ťa Prim─âriei Municipiului Bucure╚Öti ├«n domeniul mobilit─â╚Ťii urbane ╚Öi solicitau membrilor Consiliului General al Municipiului Bucure╚Öti s─â resping─â proiectul de hot─âr├óre pentru aprobarea programului Stimularea Mobilit─â╚Ťii ╚Öi descongestionarea traficului din Municipiul Bucure╚Öti.

ÔÇ×Alocarea de fonduri publice pentru decontarea combustibililor pentru utilizarea autoturismului va duce la o form─â de subven╚Ťionare a utiliz─ârii transportului motorizat individual, asta ├«n condi╚Ťiile ├«n care toat─â energia ╚Öi fondurile publice ale institu╚Ťiei publice trebuie s─â fie ├«ndreptate spre m─âsuri care s─â duc─â tocmai la descurajarea acestui comportament. Mai mult, este greu de imaginat o metodologie de implementare pentru un astfel de program, exist├ónd un poten╚Ťial mare de utilizare a acestor fonduri altfel dec├ót conform cu scopul declarat ├«n aceast─â hot─âr├óreÔÇŁ, transmiteau atunci ONG-urile.

Cele 22 de organiza╚Ťii subliniau c─â p─ârin╚Ťii care au dorit ╚Öi au putut s─â se organizeze a╚Öa ├«nc├ót s─â ├«mpart─â utilizarea ma╚Öinii personale cu vecinii, f─âcuser─â deja acest lucru, f─âr─â s─â a╚Ötepte stimulente financiare.

ÔÇ×├Än acela╚Öi timp, remarc─âm dezinteresul Prim─âriei Capitalei pentru problemele participan╚Ťilor vulnerabili la trafic (pietonii ╚Öi bicicli╚Ötii) prin refuzul de a aplica m─âsurile urgente prev─âzute de PMUD ├«n scopul acomod─ârii lor ├«n siguran╚Ť─â ├«n traficul din Bucure╚ÖtiÔÇŁ, au mai ar─âtat ei ├«n scrisoare.

Ace╚Ötia au solicitat implementarea Planului de Mobilitate Urban Durabil─â, a┼ča cum a fost realizat de echipele interdisciplinare de exper╚Ťi, PMUD av├ónd avizul tuturor administra╚Ťiilor locale din regiunea Bucure╚Öti – Ilfov.

Despre autor: Oana Racheleanu

Atunci c├ónd aproape toat─â lumea spune ÔÇ×Nu se poate!ÔÇŁ, exist─â totu╚Öi c├ó╚Ťiva oameni care spun ÔÇ×Hai s─â g─âsim o solu╚Ťie!ÔÇŁ. Pe ei ├«i caut─â Oana Racheleanu, despre ei ├«i place s─â scrie.

Comentarii

comentarii