Apel la reciclare

in Revista presei 15 September 2009 135 Views

Unele companii au aflat din propria experienta ca recompensa nu ajuta pe termen lung la educatia de mediu. Intr-o tara lipsita de traditia reciclarii, Vodafone a dat un exemplu despre cum sa ai rezultate impresionante fara mari bugete de marketing. Magazinele Vodafone au colectat in doi ani peste doua tone de telefoane si accesorii uzate, fara promovare si fara recompense. Angela Galeta, Project Manager CSR Vodafone, povesteste despre cum un program intern de reciclare si reutilizare a telefoanelor mobile a devenit un fenomen national.

Text de Oana Neneciu

Recompense morale

Gunoiul apare sub multe forme, inclusiv cea a unui telefon mobil. Aceasta este prima lectie pe care o inveti in magazinele Vodafone din toata tara. A doua? Pe langa faptul ca prin predarea spre reciclare a telefonului tau vechi protejezi mediul, participi indirect si la un program ecologic, finantat prin fondurile obtinute de pe urma telefonului tau. La schimb primesti doar satisfactia ca sustii o campanie de plantare a copacilor intr-o zona defrisata, ori o campanie de promovare a mijloacelor de transport alternative. Banii vin din reciclarea telefoanelor uzate sau repararea celor inca functionale. Angela Galeta sustine ca programul a avut mare succes, chiar si in lipsa unor recompense directe.

„Rezultatele sunt foarte bune pentru Romania deoarece aici inca nu exista o cultura a reciclarii. Vorbim despre telefoane mobile, in cazul carora la noi exista o conceptie: daca nu ne mai trebuie un telefon il dam mamei, bunicii si asa mai departe. Ceea ce ne-a impresionat este faptul ca dintre telefoanele astea, aproape jumatate au fost in stare de functionare, nu erau niste fosile”, spune Angela Galeta.

Telefoanele inca functionale ajung in tari in curs de dezvoltare din Asia si Africa, iar componentele telefoanelor stricate merg la separare si topire pentru a intra in urmatorul ciclu de productie. Pentru toate aceste procese, Vodafone are ca partener o firma experta in reciclare, Regenersis.

Rezultate maxime cu investitii minime

Oamenii care vin in magazine pentru a-si preda telefonul vechi sau stricat sunt de toate varstele si din diverse paturi sociale. Acesta a fost feed-backul primit de la magazine, subliniaza Angela Galeta. „Au fost de la oameni tineri, adolescenti, pana la oameni in varsta, ceea ce ne-a surprins. Este un lucru foarte bun, mai ales ca trebuie sa ne gandim ca nu am facut o campanie de comunicare clasica pentru acest program. Promovarea s-a facut in magazine si mai exista un site dedicat, dar atat”.

Tocmai datorita acestei deschideri, Vodafone a decis sa continue programul tot in formula lipsita de promovare traditionala sau prin vreo campanie de publicitate.

„Nu vrem nici pe viitor sa mergem pe o componenta de recompensare, sa bagam foarte multi bani in advertising si lucruri de genul acesta. Mergem pe componenta educativa, oamenii sa inteleaga faptul ca si un telefon polueaza mediul. Recompensa nu te ajuta la educare pe termen lung”, crede Angela Galeta.

Programul cuprinde, pe de alta parte, concursuri de fotografie on-line. In 2008 a fost organizat „Muzeul GSM ”, in cadrul caruia
Vodafone a premiat fotografia celui mai vechi telefon din concurs. Anul acesta, compania premiaza fotografia care prezinta un exemplu de „Mediu curat in Romania”. „Din nou, am fost foarte surprinsi. La doar o saptamana dupa lansarea concursului aveam peste 90 de persoane inscrise si foarte multe fotografii din multe zone ale tarii”, mai spune Angela Galeta.

10 euro pentru un copac

In total, in cei doi ani de la lansarea programului de reciclare a telefoanelor in magazine, s-au strans aproximativ 15.000 de euro, bani care au mers, pana in prezent, pentru sustinerea a doua programe de mediu. Acestea sunt alese cu grija, sunt programe cu efecte pe termen lung, care promoveaza protejarea mediului si un stil de viata sanatos. In acest an, Vodafone a decis sa investeasca peste 5.000 de euro in 500 de copaci care vor fi plantati si intretinuti pe o perioada de sase ani, costul pentru fiecare copac fiind de 10 euro. Implicarea companiei nu se opreste aici. Angajatii isi pot pune sapca de voluntar si isi pot ingriji propriul copac. Campania se numeste „Adopta un Copac” si este desfasurata de organizatia ViitorPlus.
„Anul trecut am donat banii obtinuti unui proiect al Fundatiei pentru Parteneriat din Miercurea Ciuc care s-a numit «Saptamana Mobilitatii». Au fost mai multe actiuni care s-au desfasurat in mai multe zone din tara si scopul a fost promovarea mijloacele de deplasare nepoluante”, explica Angela Galeta.

Rezultate palpabile, realizate prin simpla comunicare directa cu clientii companiei, dar si cu clientii altor companii de telefonie mobila, sprijinirea unor campanii durabile cu banii obtinuti si educarea oamenilor fara a le oferi ceva in schimb sunt cele mai importante caracteristici ale programului Vodafone. Exista totusi loc si de mai bine, admite Angela Galeta, care este hotarata sa duca programul mai departe pe aceleasi coordonate.

Comentarii

comentarii