VIDEO Asociaţia Berarilor: Prioritatea acestui an ar trebui să fie punerea în funcţiune a sistemului de trasabilitate a deşeurilor

in Business, Poluare, Video News, Videonews 10 June 2020 170 Views

Prioritatea acestui an, chiar dacă este un an electoral, ar trebui să fie punerea în funcţiune a sistemului de trasabilitate a deşeurilor de ambalaj, este de părere Julia Leferman, director general al Asociaţiei Berarilor. Declarațiile au fost făcute în timpul conferinței „Managementul Deșeurilor – Armonizarea legislației de mediu în ceea ce privește răspunderea extinsă a producătorului”, organizată de Green Report.

“Acel soft permite introducerea tuturor într-un lanţ de trasabilitate. OIREP-ul vine şi încarcă cantităţile, mandatează colectorul, apoi colectorul încarcă facturile de cumpărare şi vânzare, iar sistemul trimite documentele de transport către reciclator. La final, reciclatorul înregistrat şi el în sistem, vine şi confirmă cantităţile primite. Deci, se închide bucla, se creează astfel un mecanism prin care instituţia acreditată să controleze, AFM, va putea să verifice mult mai uşor eventualele discrepanţe între cantităţi sau depăşirile de cantităţi”, a spus Leferman.

Aceasta a explicat că sistemul de trasabilitate care a fost generat la nivelul AFM, a fost testat inclusiv de producătorii de bere.

“Vrem să evităm situaţiile neplăcute din trecut şi, atunci, acest sistem de urmărire şi control de la distanţă, aproape în timp real, este singurul mecanism care ne poate asigura că acest proces se întâmplă într-un mod corect, legal, că toate cantităţile raportate sunt cu adevărat introduse în procesul de reciclare. Deci, în mod clar prioritatea pe care noi o vedem dintr-o perspectivă de reglementare o reprezintă punerea în funcţiune a acestui mecanism de control al trasabilităţii”, a explicat reprezentată berarilor din România.

Julia Leferman a vorbit şi despre costul serviciilor de salubritate care nu pot fi prezentate de către primari publicului larg ca fiind zero, el fiind suportat de către producători.

“La final, sigur, suntem într-un an electoral, ne este teamă când vedem pe platformele electorale ale primarilor taxe de salubritate zero (…) Costul este suportat de către producători, dar el trebuie înţeles ca atare. Nu există taxe de salubritate zero pentru că nu este un servicu care să nu fie purtător de costuri şi, atunci, orice mesaj de acest tip, nu face altceva decât să dezinformeze consumatorul”.

Potrivit acesteia, pentru a creşte nivelul de colectare, ministerul Mediului ar trebui să introducă o contravenţie pentru aceia care nu repsectă prevederile legale pentru sortarea deşeurilor.

“Noi putem pune ambalajele separat, dar este opţiune, care trebuie transformată în obligativitate şi atâta vreme cât nu există sancţiuni chiar şi la nivelul consumatorului pentru neconformarea cu prevederile legale, nu vom avea gradul acela ridicat de colectare pe care cu toţii ni-l dorim”, a completat directorul asociaţiei.

Acesta a vorbit în timpul conferinţei şi despre mecanismul “Plăteşte pentru cât arunci”, care presupune colectarea selectivă a deşeurilor cel puţin pentru două fracţii în România, cea umedă şi cea uscată a deşeurilor municipale.

Julia Leferman a tras un semnal de alarmă în ceea ce priveşte numărul foarte mic al primăriilor care au implementat acest sistem.

“Vreau să trag un semnal de alarmă în ceea ce priveşte îngrijorarea noastră ca producători este gradul încă foarte redus de implementare a acestor prevederi legislative. Sigur că există municipalităţi care sunt date ca exemplu pozitiv şi ne uităm cu bucurie să vedem că acest concept a fost în anumite locuri implementat chiar foarte bine, complet, cu sisteme de soft care asigură trasabilitatea şi identificarea recipientelor care conţin fracţia umedă şi a celor care conţin fracţia uscată. Dar sunt nişte cazuri excepţionale”.

Acesta este de părere că responsabilitatea pentru implementarea acestui sistem este împărţită între Ministerului Mediului şi Ministerul Dezvoltării Regionale pentru a genera un grad de conformare mai mare la nivelul primăriilor.

Termenul iniţial de implementare al sistemul a fost 30 ianuarie 2019, apoi a fost extins la 30 iunie 2019.

“Suntem la un an de la data aceea şi la nivelul implementării nu stăm bine”, a concluzional Julia Leferman.

Comentarii

comentarii