Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

Afaceri pentru România sustenabilă. AuthenTrip, călătorii autentice, cu respect față de mediu

AuthenTrip este un concept de agenție de turism care organizează călătorii de tip experiență, în locuri ferite de turismul de masă. Fondatorul Ciprian Sîrbu creează itinerare care să aibă un impact cât mai mic asupra mediului, alegând afacerile de familie și interacțiunile cu localnicii – chiar dacă asta uneori înseamnă mai mult dat din mâini, acolo unde gazdele și turiștii nu vorbesc aceeași limbă.

Opt adulți și un copil străbat pe biciclete electrice drumuri de țară, apoi dealuri și păduri, cu popasuri la bisericile fortificate din Viscri, Crit și Biertan. Deși e începutul lui aprilie și plouă ca-ntr-o zi târzie de toamnă, turiștii sunt încântați de escapada de weekend. Au mâncat ciorbă cu tarhon, gulaș, pâine bătută cu cartofi, lichiu și prăjitură cu rubarbă și au înnoptat într-o casă autentică săsească, restaurată.

Ciprian Sîrbu, cel care a organizat călătoria, nu-și imagina un astfel de scenariu în septembrie 2019. Atunci a lansat AuthenTrip, un concept de agenție de turism bazat pe organizarea de călătorii memorabile, de tip experiență. Făcuse un astfel de turism 10 ani pentru o agenție din Franța și a decis să încerce și la noi în țară. Planul era să creeze, împreună cu fiecare client român, itinerare pentru călătorii autentice private, 100% personalizate. Apoi turistul să plece singur, având un program bine pus la punct (dar flexibil), în funcție de preferințele lui.

Ciprian Sîrbu

AuthenTrip a apucat să facă o singură călătorie în care românii să vadă conceptul, în Laponia. Grupul mic al lui Ciprian n-a stat la coadă la Moș Crăciun, ca toată lumea, ci a mers mai departe, un pic mai în nord, într-o zonă care n-a cunoscut încă turismul de masă și unde locuiește o familie care crește câini husky. S-au plimbat jumătate de zi cu săniile trase de câini, în locuri mai izolate, unde turiștii au putut simți că se bucură cu adevărat de natură, în pauze au băut ceai cald, s-au jucat cu husky. „Simți că e ceva despre care vrei să povestești”, spune Ciprian.

Era chiar debutul pandemiei de Covid-19, iar la întoarcere în România au intrat toți în carantină. După două luni, în care Ciprian a înțeles că va mai dura o vreme până să poată să planifice călătorii personalizate pentru români, în afara țării, s-a adaptat din mers: a creat escapade în România cu grupuri mici. La două, trei luni organizează o ieșire de weekend cu un grup de maximum 10 persoane „ca să rămână totuși o experiență cumva personală și umană”, explică el. Îi duce în special în locuri în care aducea turiști francezi încă de acum 10 ani, de când aceștia erau interesați de locuri izolate și autentice fără să fie vreo pandemie.

Călătorii autentice, personalizate

Ciprian a făcut studii în turism în România și în Franța, iar din 2011 lucrează pentru un turoperator francez, unde a învățat despre călătoriile individuale, responsabile și cu sens, bazate pe experiențe autentice personalizate.

Un concept opus turismului de masă și superficialității, adresat celor care vor să călătorească cât mai aproape de realitățile țării vizitate și în deplin respect față de aceasta. Călătorii memorabile, prin care descoperi cu adevărat o destinație, învățând lucruri noi și experimentând personal activități și tradiții, arome și senzații, oameni și locuri. Călătorii unicat, construite împreună cu fiecare client în parte și 100% adaptate propriilor sale dorințe”, explică el.

A vrut să aducă acest concept și în România ca să le arate românilor că turismul poate fi făcut și altfel, mai responsabil, și să-i deschidă spre experiențe autentice, pe care le pot trăi alături doar de persoana iubită, nu de un autocar întreg.

„Oamenii în România nu au reflexul de a călători singuri, în special în străinătate. Dacă propui o destinație mai îndepărtată, gen Siberia, e un reflex: «Și merg singur?», «Nu, mergi cu iubita, familia, prietenii. Dar nu fac eu grup». Cred că e o teamă de necunoscut”, spune antreprenorul de 37 de ani.

Pentru români, AuthenTrip propune călătorii în Armenia, Georgia, Cuba, Finlanda, Insulele Feroe, Mexic, Norvegia și Rusia, țări pe care Ciprian le cunoaște foarte bine. Numai în Finlanda și în Norvegia a fost de 14 ori, mereu în locuri diferite. Iar în Cuba a petrecut aproape o lună, timp în care a traversat țara de la un capăt la altul, s-a cazat la localnici și a testat experiențele autentice pe care le poate trăi un turist acolo. În plus, partenerii locali pe care și i-a făcut îl țin mereu la curent cu noutățile din zona lor, intervin dacă turiștii lui Ciprian au nevoie de asistență și păstrează legătura cu localnicii – care sunt gazde și care, de multe ori, nici nu vorbesc engleză.

„În Moscova cunosc multe locuri de cazare – hoteluri mai cozy, standard, boutique hoteluri. Dar preferata mea e la tanti Liuba acasă. Ea și soțul ei sunt geologi la pensie, au trei camere și două le închiriază. E o cazare cum mergeai în gazdă la mare. Stăm la masă, vorbim mult și înțelegem pe bucăți. Dar nu despre asta e vorba, ci să vezi cum trăiesc oamenii ăia. E ca și cum ești la o mătușă”, povestește bărbatul.

Ciprian și tanti Liuba

Turism responsabil

„Latura asta de turism responsabil este o pălărie pe care noi încercăm s-o purtăm și să acopere cam tot ce facem. Nu poți să faci în ziua de azi turism 100% responsabil și neutru din punct de vedere al impactului ecologic și social. Dar ideea e să fim conștienți de lucrul ăsta, să-i facem conștienți și pe călători, să dăm mereu alternative și să încercăm să-i sensibilizăm”, a mai spus Ciprian.

Astfel, AuthenTrip și-a asumat să promoveze conceptul de slow-travel, limitând numărul și distanța deplasărilor dintr-o călătorie, să privilegieze activitățile turistice eco-friendly (drumeții, kayak, echitație, bicicletă), să propună experiențe de transport în comun (tren, ferry-boat, bus, etc.) pe durata călătoriilor, să nu organizeze călătorii cu avionul mai scurte de șapte zile (ca o minimă amortizare a emisiilor de dioxid de carbon).

În plus, lucrează în direct cu partenerii locali (cazări, ghizi, activități), fără intermediari; privilegiază micile afaceri de familie, în detrimentul marilor companii turistice; practică o politică comercială win-win, echitabilă pentru partenerii locali și bazată pe calitate, nu pe cel mai mic preț; evită resorturile all-inclusive și marile lanțurile hoteliere; veghează la bunele practici ale partenerilor (angajarea localnicilor, remunerație corectă, produse locale).

Cătă apă consumi tu într-un resort mare din Tanzania, de exemplu, consumă un sat poate în jumătate de an. Încerc să explic astfel de aspecte la început călătorilor, iar ei zic: «Nu mi-am pus niciodată întrebarea asta. Eu fac duș de două ori pe zi și oamenii ăia din sat n-au apa potabilă și curentă»”, explică Ciprian unul dintre criteriile de selecție a cazărilor ale Authentrip.

Oricât și-ar dori el ca fiecare călătorie să fie prietenoasă cu mediul, respectuoasă cu destinația și cu beneficii economice pentru comunitățile vizitate, orice călătorie implică totuși un minim consum de resurse, dar și un minim impact cultural. De aceea, a implementat conceptul de contribuție solidară, prin care turiștii pot dona o sumă de bani, la care se adaugă și o contribuție a AuthenTrip. Banii strânși astfel merg în prezent către „Plantăm fapte bune în România”, un proiect de împădurire, pe baza de voluntariat, în zonele afectate de alunecări de teren, deșertificare sau alte fenomene de degradare.

Logo-ul AuthenTrip este talpa unui om desculț și face referire la o dorință a agenției, ca după fiecare călător să nu rămână decât urma propriilor pași.

„Când mergi într-un loc nou să-l lași așa cum îl găsești. Să lași doar urma pașilor. Să nu schimbi locul. Un principiu important, când călătorești, este că tu te adaptezi locului și nu invers. Nu vrei să fii ca acasă și oamenii ăia să-și schimbe tot universul pentru că vii tu dintr-o țară civilizată. Oricum oamenii ăia vor pune pe masă ce au ei mai bun. Ai sentimentul că ești primit la prieteni și e o experiență personală, nu de turmă”, a mai subliniat Ciprian. „Experiențele astea, când ajungi să fii în contact cu celălalt, îți deschid și mintea, te fac mai tolerant.”

 

Citește și alte articole din campania „Afaceri pentru România sustenabilă”:

Herbaris, detergenți naturali creați pe dealurile din Prahova

Artă din lâna care altfel ar fi fost arsă

Căni, linguri, cești și creioane, transformate în corpuri de iluminat

Iehana, business-ul de cosmetice „seed to bottle”

Rare House, restaurantul farm-to-table, de familie

Sunday Bites, unturi oleaginoase 100% naturale

Unison, bistro-ul cu mâncare vegană

„Simplu e mai bun”, business-ul care-ți organizează casa

Primul magazin zero waste din București

CUIB, bistro-ul aproape zero waste

Luna Solai, uleiuri presate la rece de un business de familie

spot_img

Ultimele știri