Studiu: Beneficiile ciclismului la nivel european, estimate la 513 miliarde de euro

in Transport 15 December 2016 215 Views

513 miliarde de euro. Aceasta este valoarea economic─â anual─â a beneficiilor generate de ciclism la nivelul Uniunii Europene. Ea a fost calculat─â recent de exper╚Ťi din cadrul Federa╚Ťiei Europene a Ciclismului, pe baza ultimelor date disponibile la nivel comunitar (date din 2011).┬á

ciclism ecf beneficii

├Än cel mai nou raport al ECF, exper╚Ťii atrag aten╚Ťia c─â beneficiile ciclismului nu se resfr├óng doar asupra unor sectoare conectate ├«n mod direct, precum mobilitatea, mediul ├«nconjur─âtor sau s─ân─âtatea. Folosirea bicicletei are un impact ╚Öi asupra sectorului economic, celui energetic, asupra industriei tehnologice, managementului timpului ╚Öi a spa╚Ťiului, politicilor sociale ╚Öi diversit─â╚Ťii culturale. ├Än plus, contribuie la ├«ndeplinirea a 12 dintre cele 17 obiective de dezvoltare durabil─â asumate de ONU (SDG).

ciclism ecf beneficii

├Än total, beneficiile mersului pe biciclet─â au fost estimate la 513 miliarde de euro anual, ├«n cele 28 de state membre. Prin urmare, reprezentan╚Ťii Federa╚Ťiei Europene a Ciclismului se simt ├«ndrept─â╚Ťi╚Ťi s─â cear─â investi╚Ťii mai mari ├«n dezvoltarea sectorului ╚Öi implementarea unei strategii de promovare a ciclismului.

Beneficii pentru mediu: mai departe de o catastrof─â climatic─â

├Än fiecare an, cet─â╚Ťenii europeni pedaleaz─â aproximativ 134 de miliarde de kilometri. Renun╚Ť├ónd s─â foloseasc─â ma╚Öina pe aceste distan╚Ťe, ei evit─â emiterea ├«n atmosfer─â a 15 miliarde de kilograme de dioxid de carbon anual. ╚Üin├ónd cont de faptul c─â o ton─â de gaze cu efect de ser─â produce pagube directe ├«n valoare 150 de euro, exper╚Ťii estimeaz─â economii de peste 2,2 miliarde de euro doar prin simpla reducere a emisiilor.

Dacă luăm însă în calcul și faptul că emisiile accelerează schimbările climatice, beneficiile estimate sunt cu mult mai mari. Potrivit raportului, evitatea daunelor care ar fi provocate de încălzirea globală cauzată de emiterea a 15 miliarde de kilograme de dioxid de carbon aduce economii de până la 10 miliarde de euro. La acestea, se adaugă economii din evitarea poluării aerului (426 de milioane de euro), din evitarea poluării fonice (300 de milioane de euro) și din evitarea folosirii resurselor necesare construirii infrastructurii rutiere (500 de milioane de euro).

Beneficii pentru sănătate: câte decese previne ciclismul

De departe, cele mai mari beneficii economice pe care le ├«nregistreaz─â ciclismul sunt cele din sectorul s─ân─ât─â╚Ťii. Potrivit Organiza╚Ťiei Mondiale a S─ân─ât─â╚Ťii, prin folosirea bicicletei, se previne moartea a 27.860 de cet─â╚Ťeni europeni anual. Evitarea deceselor ├«nseamn─â economii de peste 96 de miliarde de euro.

ciclism ecf beneficii

Impactul economic din sector nu se opre╚Öte ├«ns─â aici. Av├ónd cet─â╚Ťeni mai s─ân─âto╚Öi, statele salveaz─â 39 de miliarde de euro. De asemenea, prin faptul c─â ciclismul ├«mbun─ât─â╚Ťe╚Öte func╚Ťionarea creierului, se evit─â irosirea a 30 de miliarde de euro. Se adaug─â beneficiile ├«ncuraj─ârii mi╚Öc─ârii ├«n r├óndurile copiilor (estimat─â la 20 de miliarde de euro), ale evit─ârii accidentelor rutiere (773 de milioane de euro) ╚Öi ale reducerii absenteismului de la locul de munc─â, din cauza bolilor (4,5 miliarde de euro).

Beneficii economice: cine profită în mod direct din ciclism

Pe l├óng─â beneficiile pentru mediu ╚Öi s─ân─âtate, ciclismul este o industrie ├«n sine. Manufactura bicicletelor aduce venituri de aproximativ 4,3 miliarde de euro, v├ónzarea ╚Öi repararea lor genereaz─â tranzac╚Ťii de aproape 1 miliard de euro, iar turismul ╚Öi alte mici afaceri beneficiaz─â ╚Öi ele ├«n urma folosirii bicicletei.

Apoi, prin renun╚Ťarea la ma╚Öini, cet─â╚Ťenii economisesc combustibil ├«n valoare de aproape 3 miliarde de euro. La aceast─â sum─â, se adaug─â economia de resurse: pentru o biciclet─â se consum─â doar 2% din cantitatea de componente necesare pentru produc╚Ťia unei ma╚Öini.

Nu în ultimul rând, tehnologia dezvoltată pentru industria producătoare de biciclete și pentru infrastructura aferentă este estimată la 10 miliarde de euro anual. Suplimentar, infrastructura care facilitează transportul pe biciclete generează venituri de 10 miliarde de euro pentru afacerile de pe traseul pistelor.

ciclism ecf beneficii

Beneficii sociale: bicicleta, un pretext pentru socializare

Lista beneficiilor este completat─â de cele sociale ╚Öi de cele legate de ├«mbun─ât─â╚Ťirea modului de petrecere a timpul liber. Potrivit exper╚Ťilor ECF, cicli╚Ötii sunt cei mai satisf─âcu╚Ťi dintre utilizatorii mijloacelor de transport. Mersul pe biciclet─â este de asemenea o activitate social─â ╚Öi care reduce din inegalitate, c─âci vorbim despre un mijloc ieftin de transport.

├Än plus, atunci c├ónd folosesc biciclete, cet─â╚Ťenii elibereaz─â str─âzile ╚Öi spa╚Ťiul public de ma╚Öini: o biciclet─â are nevoie de doar 5% din spa╚Ťiul folosit de o ma╚Öin─â ├«n timpul deplas─ârii ╚Öi de numai 10% atunci c├ónd este parcat─â. Astfel, se creeaz─â un mediu mai propice locuirii ╚Öi petrecerii timpului ├«n spa╚Ťiul public.

Studiul ECF, la baza unei strategii europene a ciclismului

Beneficiile economice evaluate totalizeaz─â peste 513 miliarde de euro. ┬áPrin urmare, potrivit reprezentan╚Ťilor ECF, autorit─â╚Ťile europene ar trebui s─â profite ╚Öi s─â ├«╚Öi asume elaborarea ╚Öi implementarea unei stretagii de promovare a ciclismului utilitar, aloc├ónd totodat─â fonduri suficiente sectorului. Raluca Fi╚Öer, Vice-Pre╚Öedinte ECF, a explicat ce rol are ├«n acest context studiul realizat ╚Öi ce revendic─âri are federa╚Ťia.

Ca s─â elaborezi o strategie de ciclism, trebuie s─â ├«n╚Ťelegi de unde pleci ╚Öi care este impactul industriei ├«n care ac╚Ťionezi. Prin studiul de fa╚Ť─â, am demonstrat cu cifre c─â ciclismul are un impact socio-economic foarte mare. Atunci, din punctul nostru de vedere, fondurile europene alocate pentru crearea de infrastructur─â de transport pentru bicicli╚Öti ar trebui s─â fie mult mai mari. Ne dorim direc╚Ťionarea a 10% din bugetul de transport pe fonduri europene spre dezvoltarea ciclismului utilitar ╚Öi turistic.

Trebuie men╚Ťionat faptul c─â o parte dintre datele studiului sunt estimative. La nivelul Uniunii Europene, nu toate statele raporteaz─â distan╚Ťele parcurse pe biciclet─â. Exper╚Ťii ECF au luat ├«ns─â ├«n considerare o valoare medie, apreciat─â la 134 de miliarde de kilomentri pe an.

Comentarii

comentarii