PMB suspendă înscrierile în programul „Bicicliști în București”. Peste 18.600 de cereri înregistrate

În a doua zi de când a început programul „Bicicliști în București”, bucureștenii au stat la coadă chiar și în ploaie pentru a beneficia de subvenția acordată de municipalitate. Primăria Municipiului București (PMB) a oferit 5.000 de vouchere cu valoare nominală de 500 de lei celor care au vrut să-și cumpere biciclete sau alte mijloace de transport alternativ. Potrivit unui comunicat de presă al PMB, până la sfârșitul zilei de astăzi, au fost înregistrate peste 18.600 de cereri. De aceea, Primăria a luat decizia să suspende înscrierea în program, până când vor fi procesate toate solicitările.

vouchere

 

„În urma numărului foarte mare de solicitări primite, Primăria Capitalei a luat decizia să suspende procesul de înscriere în program, până la procesarea tuturor cererilor sosite prin e-mail și eliminarea tuturor înregistrărilor multiple sau care contravin în alt fel regulamentului”, se arată în comunicatul de presă.

Green Report a stat de vorbă cu câțiva dintre cei care vor să fie beneficiarii acestei măsuri, în a doua zi de înscrieri. 

În fața Registraturii PMB de pe bulevardul Regina Elisabeta, cei care au venit cu scopul de a-și cumpăra bicicletă trebuiau să aștepte la două cozi. Prima era pentru bonul de ordine, în timp ce, cea de-a doua era pentru depunerea documentelor: formularul de înscriere și copia după buletin. Nu toți s-au declarat însă deranjați de așteptare.

vouchere

Maria Chejnoiu are în jur de 50 de ani și așteaptă afară cu împreună cu nepoata ei. Are bonul de ordine cu numărul 176 și spune că va depune două cereri.

„Trebuie soț și soție. Depunem două cereri. Băiatul meu vrea două (n.r. biciclete) și eu două.”

Întrebată dacă folosește bicicleta ca mijloc de transport, răspunde că fiul său o folosește, ca să ajungă la locul de muncă. Nu s-a gândit încă la ce sumă va investi în noua bicicletă, însă știe că nu va fi una scumpă.

În afară de cei care așteaptă de ore bune la coadă, mai sunt și cei care abia au sosit, așa cum este Tana Drăgulin, admisă recent la Facultatea de Litere. Ea spune că folosește bicicleta frecvent ca să se deplaseze și își dorește să-și ia una care are suport pentru flori. Îi place ideea Primăriei pentru că promovează sportul.

„Mi se pare că este o idee foarte ingenioasă pentru că promovează foarte mult sănătatea, sportul, în general. Promovarea asta a unei vieți sănătoase poate să încurajeze mai multe persoane să practice sport.”

Nici ea nu plănuiește să investească mai mult de 500 de lei în noua bicicletă.

Alții au terminat deja cu înscrierea și se declară mulțumiți de timpul de așteptare. Aurora Hristea este una dintre ei. Ea susține că a așteptat în total circa două ore. Și acesteia i se pare că programul „Bicicliști în București” este unul potrivit. Cererea a depus-o pentru fetița ei care are opt ani.

„Programul încurajează sportul, plimbările cu bicicleta. Eu nu o folosesc, nici nu știu încă să merg cu bicicleta, dar o iau pentru fetița mea care are 8 ani.”

În mod obișbuit, Aurora se deplasează cu mașina și spune că nu ar renunța la aceasta pentru că, în primul rând, nu știe să meargă cu bicicleta și, apoi, i-ar fi frică să se deplaseze cu un astfel de mijloc de transport.

De ce este criticat programul

Singurele condiții pentru a beneficia de aceste subvenții este ca cei înscriși să aibă domiciliul în București și să fie majori, voucherele urmând să se acorde după principiul „primul venit, primul servit”. Tocmai din cauza acestor condiții, măsura este criticată.

Radu Mititean, președintele Federației Bicicliștilor, crede că, pe de-o parte, e bine că se sprijină achiziția de mijloace de transport nemotorizate și că nu se încurajează consumul de combustibil. Pe de altă parte, este problematic „modul în care se acordă aceste vouchere și felul în care se cheltuie banii respectivi”.  Mai întâi, ar fi trebuit luate măsuri ce țin de infrastructură pentru biciclete, susține Mititean.

„Bucureștiul este un oraș cu milioane de oameni, în care ai un potențial de, să zicem, un milion de oameni care ar putea să circule frecvent cu bicicleta. Or, un sistem de bike-sharing cu câteva mii de biciclete sau 5.000 de subvenții pentru a cumpăra biciclete e totuși o picătură într-un ocean, față de potențialul general. Cu aceeași bani poți obține un efect mult mai mare de stimulare dacă i-ai fi investit în infrastructură.”

Felul în care s-au acordat vouchere, o altă problemă

„Se puteau găsi alte măsuri. De exemplu, să le distribui prin școli sau să-și ia (n.r. cei înscriși) un minim angajament, măcar moral, că le vor folosi. Se acordă orcărui cetățean major cu reședință în București, care poate să aibă mai multe biciclete sau care să o ia și a doua zi să o pună la vânzare”, a declarat președintele Federației Bicicliștilor.

Refacerea pistelor pentru biciclete, o continuare?

Din perspectiva managerului de magazin de biciclete, măsura este bună, în esență. Ar trebui însă ca aceasta să se continue cu refacerea pistelor pentru bicicliști. Anda Bălan, managerul magazinului Bike Boutique, vrea să depună cerere la Primărie pentru ca în magazinul său să poată fi cheltuite voucherele.

„Eu sper ca prin treaba asta să se încurajeze și să se înceapă și refacerea pistelor de biciclete. Sper să fie o legătură între astea și ce va urma. (…) Este foarte posibil să fie multe persoane care să-și ia voucherul acesta doar pentru că este ceva gratis și care să nu aibă neapărat legătură cu dorința de a face sport sau de a merge pe bicicletă.”

 

spot_img

Ultimele știri