Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

Biocarburantii pot afecta mediul

Culturile de plante energetice se extind in dauna culturilor agricole

Europenii isi pot reduce dependenta de carburantii fosili utilizand biocombustibili, dar fara a recurge la acei biocarburanti care afecteaza mediul.

Aceasta idee este prezentata intr-un raport realizat de institutul olandez de cercetare CE Delft, la cererea unor organizatii de mediu.

Raportul este intitulat „Alternative sustenabile pentru biocarburantii utilizati in Uniunea Europeana, proveniti din plante cultivate”.

Documentul recomanda o modificare a politicii UE, astfel incat sa fie promovate eficienta energetica si transportul electric.

La randul ei, energia electrica trebuie produsa, din ce in ce mai mult, din surse regenerabile.

Pe de alta parte, specialistii CE Delft nu exclud folosirea biocombustibililor, dar recomanda utilizarea biocarburantilor durabili, cum ar fi cei produsi din deseuri si reziduuri.

Potrivit deciziilor luate la nivelul UE, pana in anul 2020, 10 la suta din carburantii utilizati in sectorul european al transporturilor trebuie sa provina din surse regenerabile, iar producatorii de carburanti sunt si ei obligati sa reduca cu 6 la suta intensitatea de carbon a acestora.

Pana in prezent, in statele UE s-a remarcat tendinta de a atinge aceste obiective prin folosirea biocarburantilor produsi din plante cultivate pe terenuri agricole sau forestiere. O asemenea procedura, denumita “Schimbarea indirecta a utilizarii terenului” (Indirect Land Use Change – ILUC), ignora impactul negativ asupra mediului, intrucat culturile de plante energetice se extind in dauna culturilor agricole.

In octombrie 2012, un studiu al Comisiei Europene arata ca majoritatea biocarburantilor comercializati in Europa au emisii de carbon egale sau doar cu putin mai mici decat cele ale carburantilor fosili conventionali, in cazul in care se iau in considerare si emisiile provenite din ILUC.

Raportul CE Delft a fost realizat la cererea organizatiilor Greenpeace, BirdLife Europa, European Environmental Bureau si Transport & Environment.

Acest raport arata cat de gresita este actuala politica a UE in acest domeniu, dar si modul in care transportul poate deveni mai curat, fara utilizarea biocarburantilor cu impact de mediu si social negativ. Modul cel mai simplu si mai sigur de a reduce impactul transporturilor rutiere si feroviare asupra climei este acela de a reduce consumul de energie si de a accelera electrificarea sistemului european de transport”, a declarat Sebastien Risso, director pentru politici forestiere al Greenpeace Europe.

Organizatiile de mediu se tem ca, daca vor continua actualele tendinte, cel putin jumatate din tinta de 10% pentru biocarburantii utilizati in transporturi, pana in anul 2020, va fi indeplinita cu ajutorul unor biocarburanti care afecteaza mediul, permitandu-se si cresterea consumului total al acestora.

“Contabilizarea corecta a amprentei totale de carbon a biocarburantilor, care include si emisiile provenite din ILUC, constituie primul pas catre carburanti alternativi mai sustenabili”, considera Nusa Urbancic, manager de program pentru carburanti in cadrul organizatiei Transport & Environment.

In octombrie 2012, Comisia Europeana lansase o propunere privind limitarea conversiei terenurilor in scopul producerii de biocarburanti. Propunerea ar urma sa stimuleze dezvoltarea biocarburantilor alternativi, asa‑numiti „de generatia a doua”, obtinuti din materii prime nealimentare, cum ar fi deseurile sau paiele.

Biocarburantii emit o cantitate substantial mai mica de gaze cu efect de sera decat carburantii fosili, iar biocarburantii de generatia a doua au avantajul suplimentar ca nu influenteaza direct productia mondiala de alimente.

Potrivit comisarului european pentru energie, Günther Oettinger, „aceasta propunere va oferi noi stimulente in favoarea celor mai performanti biocarburanti. In viitor, biocarburantii vor genera cantitati si mai mici de emisii de gaze cu efect de sera si vor reduce factura noastra de import de carburanti”.

Comisia Europeana considera ca, dupa anul 2020, ar trebui sa se acorde sprijin financiar pentru biocarburanti numai daca acestia conduc la reduceri substantiale ale emisiilor de gaze cu efect de sera si nu sunt obtinuti din culturi alimentare sau furajere.

spot_img

Ultimele știri