Brent Valmar: Programul “Rabla” a obosit

in Legislatie 1 February 2013 778 Views

“Trebuie sa gasim solutii de a evita specula cu tichetele Rabla”

Programul “Rabla” a produs initial unele efecte positive in piata auto, insa in momentul de fata acesta a “obosit”, a declarat, vineri, intr-o conferinta de presa, Brent Valmar (foto stanga), vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) din Romania.

In 2013, trebuie sa discutam la “Rabla” de un contingent fix de masini vechi scoase din circulatie. In plus, valabilitatea tichetelor valorice sa fie de maximum o luna, iar valoarea sa fie mai mare decat in prezent. Trebuie sa gasim solutii de a evita specula cu tichetele “Rabla” si sa contribuim la eficientizarea programului”, a adaugat Brent Valmar, citat de Agerpres.

Potrivit datelor APIA, impactul in timp al Programului “Rabla” a fost unul negativ in ultimii ani, vanzarile de masini noi scazand semnificativ, in timp ce importurile de autovehicule rulate majorandu-se de peste zece ori.

Astfel, daca la nivelul anului 2000 existau 66.171 unitati de autovehicule noi vandute si 18.500 de importuri de second-hand, in 2012 numarul masinilor noi a ramas relativ acelasi (66.436 unitati), in timp ce inmatricularile de masini rulate a atins valoarea de 174.950 unitati. Din acest total, 76.542 unitati erau reprezentate de autovehicule mai vechi de zece ani.

In cursul saptamanii trecute, ministrul Mediului, Rovana Plumb, a precizat faptul ca Programul “Rabla” 2013 va suferi modificari semnificative, ce vor depinde de finalizarea timbrului de mediu.

Potrivit acesteia numai masinile non-euro, Euro 1 si Euro 2 vor face obiectul noului program “Rabla”, iar valoarea voucherului ar putea ajunge de la 3.800 de lei, cat este in prezent la aproximativ 6.000 de lei. De asemenea, tichetul valoric trebuie sa ajunga direct la cetatean fara a mai fi nevoie de intermediari.

Administratia Fondului pentru Mediu  (AFM) a alocat, in 2012, pentru Programul “Rabla”, in doua etape, 171 de milioane de lei, suma care a permis scoaterea din uz a 45.000 de autovehicule mai vechi de 10 ani.

In prima etapa a programului, care a demarat in data de 3 aprilie 2012, au fost alocate 114 milioane de lei pentru casarea a 30.000 de autovehicule, iar in etapa a II-a, inceputa in 8 august 2012, au fost alocate alte 57 milioane de lei pentru casarea a inca 15.000 de masini.

Dintre cele 45.000 de tichete aferente acestui program tiparite de AFM si repartizate colectorilor (REMAT-uri), 43.350 au fost alocate persoanelor fizice, iar 1.650 persoanelor juridice.

Unul dintre motivele care au ingreunat functionarea programului Rabla a fost, anul trecut, diferenta prea mare intre valoarea unui voucher si pretul masinilor noi vandute in Romania.

Potrivit datelor furnizate de Ministerul Mediului, in Romania circula in acest moment circa cinci milioane de autoturisme, care reprezinta 80% din numarul autovehiculelor inmatriculate.

Vechimea medie a parcului auto din Romania este de circa zece ani si jumatate. Pe ansamblul UE, vechimea medie a parcului auto este de opt ani.

Comentarii

comentarii