Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

Comisia Europeana critica gestionarea deseurilor in Romania

In interiorul Uniunii Europene, Romania se numara printre statele cu cele mai mari lacune in privinta gestionarii deseurilor, releva ultimul raport publicat de Comisia Europeana.

Problemele sunt legate de punerea in practica a legislatiei europene privind deseurile.

In aceeasi situatie delicata, alaturi de Romania se afla Bulgaria, Cehia, Cipru, Estonia, Grecia, Italia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia si Slovacia.

Raportul Comisiei Europene, publicat la data de 7 august, clasifica cele 27 de state membre in functie de 18 criterii. Printre acestea se numara deseurile totale reciclate, costul eliminarii deseurilor si incalcari ale legislatiei europene.

Campionii Europei – Austria si Olanda

Tarile cele mai apreciate din punctul de vedere al gestionarii deseurilor sunt Austria, Belgia, Danemarca, Germania, Olanda si Suedia. In fruntea clasamentului se afla Austria si Olanda, cu cate 39 de puncte.

Spre finalul clasamentului, Romania are 11 puncte, la egalitate cu Cipru. Tarile UE cu cele mai mari probleme sunt Malta (9 puncte), Bulgaria (8 puncte) si Grecia (3 puncte).

Comentand situatia rezultata din raportul CE, comisarul european pentru Mediu, Janez Potocnik, a recunoscut ca are „serioase preocupari” legate de aplicarea legislatiei deseurilor in diferite tari membre: „Multe state membre contina sa depoziteze la gropile de gunoi cantitati uriase de deseuri municipale – cea mai nepotrivita optiune de gestionare a deseurilor –, in ciuda existentei unor alternative mai bune si in pofida disponibilitatii fondurilor structurale necesare pentru a finanta optiuni mai favorabile. Se ingroapa resurse valoroase, se pierd beneficii economice potentiale, nu se creeaza locuri de munca in sectorul gestionarii deseurilor, iar sanatatea umana si mediul au de suferit. Este un lucru greu de justificat in conditiile actuale ale economiei noastre", a avertizat comisarul Potocnik.

Strategii incomplete sau inexistente impotriva deseurilor

Raportul CE subliniaza ca, in tarile criticate, „deficientele includ strategii incomplete sau inexistente de prevenire a producerii deseurilor, lipsa stimulentelor pentru a evita depozitarea deseurilor la gropile de gunoi, precum si o infrastructura neadecvata de gestionare a deseurilor. Faptul ca se recurge masiv la depozitarea deseurilor la gropile de gunoi inseamna ca unele optiuni mai bune de gestionare a deseurilor, precum refolosirea si reciclarea, sunt in mod sistematic subexploatate”.

Comisia Europeana va utiliza acest raport pentru pregatirea „foilor de parcurs” pentru cele zece state membre cu cele mai slabe rezultate – inclusiv pentru Romania. „Foile de parcurs” vor fi discutate cu autoritatile nationale in cadrul unor seminare bilaterale care se vor desfasura la Praga, incepand cu data de 19 septembrie a.c. Scopul acestora este difuzarea bunelor practici, iar reprezentantii CE vor formula „recomandari specifice” pentru a imbunatati gestionarea deseurilor cu ajutorul instrumentelor economice, juridice si administrative, precum si al fondurilor structurale ale UE.

Un studiu recent elaborat pentru Comisia Europeana estimeaza ca punerea in aplicare integrala a legislatiei UE privind deseurile ar aduce economii de 72 de miliarde de euro pe an, ar creste cifra de afaceri anuala a UE in sectorul gestionarii si reciclarii deseurilor cu 42 de miliarde de euro si ar crea peste 400 000 de locuri de munca pana in anul 2020.

DEEE sunt prea valoroase ca sa ajunga la groapa de gunoi

Foarte interesant este insa faptul ca, in opinia specialistilor romani, situatia tarii noastre nu este atat de grava. Green Report a solicitat punctul de vedere al presedintelui Ecotic, Valentin Negoita. “Cel putin pe zona DEEE (deseuri de echipamente electrice si electronice) nu sunt probleme, ele nu prea ajung la groapa de gunoi. Echipamentele electrocasnice si electronice au o mare valoare pentru utilizatorul roman, care le foloseste pana se defecteaza, iar DEEE au mare valoare pentru colectori, inclusiv pentru cei neautorizati, care le recupereaza si le valorifica. In Romania, peste 75 la suta din DEEE ajung la reciclare”, a explicat, pentru Green Report, Valentin Negoita.

Ecotic este prima organizatie de gestionare a DEEE constituita in Romania, avand deja o experienta de peste sase ani de activitate.

Mihai Diac