Costinela Drăgan: Rompetrol aliniază performanța din business cu performanța în comunitate

Costinela Drăgan a făcut pasul spre CSR în 2008, datorită viziunii Rompetrol Group (KMG International) de a alinia performanța din business cu performanța în comunitate.

Pentru coordonatoarea proiectelor de responsabilitate socială (CSR), derulate de compania petrolieră, orice eveniment în care se implică reprezintă un cumul de lecții învățate, de noi legături create la nivel interuman și satisfacția că a contribuit la realizarea unui bine ce, poate, va dăinui.

”Împreună pentru fiecare”, un program de granturi, ”care de 6 ani schimbă vieți și care are, până în prezent, peste 300.000 de beneficiari direcți și indirecți”, este construit proiect cu proiect și presupune, pentru profesionistul în CSR, Costinela Drăgan, responsabilitate, perseverență și respect față de oameni.

 

Cum te-ai hotărât să lucrezi în domeniul CSR?

A fost o întâmplare fericită, nu neapărat o decizie personală la acel moment. După 2 ani în companie, în cadrul departamentelor de Planning&Performance Management și financiar, am avut oportunitatea, în 2008-2009, de a face pasul spre CSR, datorită viziunii companiei de a alinia performanța din business cu performanța în comunitate, dar și datorită structurii mele profesionale în domeniul științelor umaniste.

Ce proiecte derulezi în prezent?

Anul acesta, am continuat parteneriatele cu SMURD, Gala Societății Civile, am finalizat selecția a 14 proiecte din România și Republica Moldova, ce vor fi implementate ca parte a programului “Împreună pentru fiecare”. Continuăm să fim prezenți la Concursul Internațional George Enescu, iar cea mai mare provocare a anului o reprezintă Raportul de sustenabilitate pe standard GRI pentru KMG International, ce va acoperi anii 2013 și 2014. Toate proiectele sunt interesante, prin natura relațiilor care se construiesc între oameni și a rezultatelor obținute. Programul național ”Împreună pentru fiecare”, lansat în 2009, vizează implementarea de proiecte de protecția mediului și sănătate, propuse de comunitățile locale, prin parteneriate încheiate între companie – societate civilă – autorități locale.

Influențează CSR-ul performanța financiară a Rompetrol?

La modul general, activitățile de CSR influențează performanța unei companii, pe toate palierele. Dintre acestea, amintesc creșterea nivelului de încredere între parteneri (pentru că CSR înseamnă, în primul rând, comunicare deschisă între stakholderi și acțiuni responsabile), angajați motivați, un brand cu o favorabilitate mai mare în piață.

Participi, alături de colegii tăi, la acțiunile de voluntariat?

Prin natura poziției mele în cadrul companiei, lansez call to actions către colegi și mă implic alături de ei. Orice eveniment reprezintă un cumul de lecții învățate, de noi legături create la nivel interuman și satisfacția că ai contribuit la realizarea unui bine ce, poate, va dăinui. Colegii sunt extrem de receptivi, când transmitem e-mail-uri interne cu invitația de a participa într-un proiect. Rata de răspuns este foarte mare, între 70-100 de înscriși în primele 10 minute. Direcțiile de implicare a KMG Internațional sunt sănătate, protecția mediului, cultură. În general, voluntariatul corporate este concentrat către primele două domenii menționate.

Angajații se pot implica în oricare dintre proiectele selectate anual sau pot participa cu ideile și timpul lor în cadrul programului de CSR intern, “Gesturi mici care contează”, care are o puternică latură caritabilă. Proiectele sunt realizate, în mare parte, prin aportul angajaților, prin intermediul unor acțiuni de fundraising intern, în sprijinul unor categorii defavorizate, copii, bătrâni, bolnavi, tineri talentați cu posibilități materiale reduse.

De-a lungul timpului, colegii mei fie au oferit consultanță în procesul de înscriere și selecție a proiectelor, fie au participat, ca voluntari, în realizarea inițiativelor. La Năvodari, de exemplu, au contribuit la refacerea terenului de sport al școlii ”Grigore Moisil”.

Câți bani investește compania
în activități de responsabilitate socială?

Din 2009, de la lansarea platformei de CSR, valoarea investiției depășește 8 milioane USD la nivel de Grup (suma alocată exclusiv pentru implementare, fără partea de comunicare aferentă). Cea mai mare parte din fonduri a mers către proiecte din România și depășește pragul de 1milion USD anual.

Ce înseamnă, în cifre, ”Împreună pentru fiecare”?

”Împreună pentru fiecare” este, cu siguranță, un program care schimbă vieți – a noastră în companie și a partenerilor noștri din comunitate. Și bucuria vine din impactul generat – peste 300.000 de beneficiari direcți și indirecți în 101 proiecte complexe de protecția mediului și de sănătate realizate sau în curs de implementare la nivel național în 6 ani (și 1433 de aplicații valide primite prin intermediul platformei impreunapentrufiecare.ro), cu 2500 de voluntari și mai mult de 1.5 milioane USD investiție directă.

De asemenea, recunoașterea și aprecierea partenerilor noștri – din comunitate, sau entități externe (și aici mă refer și la premiile obținute de program, în exclusivitate pentru impactul generat) ne motivează să continuăm acest program și să-i fixăm obiective din ce în ce mai ambițioase. Am selectat tot timpul proiectele gândindu-ne la sustenabilitatea propunerii, la ce rămâne după finanțarea Rompetrol, la cum pot oamenii să-și ajusteze comportamentul și să devină mai activi, să fie ei parte din schimbare și să nu aștepte ca cineva din exterior să-i ajute permanent, pe scurt – la scalabilitatea propunerii, capacitatea ei de replicare la nivel local, dar și gradul de inovație.

Ce proiecte sunt finanțate în acest an?

Voi da câteva exemple de proiecte selectate anul acesta pentru fiananțare; 8 în domeniul protecției mediului, 6 în domeniul sănătății: modernizarea laboratorului de radiologie și imagistică medicală al Spitalului Șimleu Silvaniei (Sălaj), dezvoltare a unor sisteme complexe de protecția mediului prin colectare, reutilizare ape pluviale, epurare ape menajere, colectare selectivă, producere compost și de captare a energiei solare în cadrul complexului de servicii pentru copii vulnerabili din Adunații Copăceni (Giurgiu), achiziția unei centrale termice care utilizează combustibil neconvențional mineral și vegetal uzat, ce va fi colectat de la operatori economici și populație și care vă deservii salvatorii din cadrul ISU Dobrogea (Constantă). Lista completă a proiectelor poate fi vizualizata pe blogul programului.

Anul acesta, avem și primul proiect (de mediu) din Republica Moldova. Sperăm ca, pe termen scurt și mediu, să creăm parteneriate între ONG-uri din țări din regiune, unde avem operațiuni, și anume Moldova, Bulgaria, Georgia și, cu sprijinul financiar al Rompetrol, să dăm un sens material conceptului de „global partnership for development”.

Care va fi cea mai mare provocare
a Rompetrol, în domeniul CSR, în următorii ani?

În ultimii ani, acțiunile KMG Internațional au fost întreprinse în direcția dezvoltării durabile, prin ample investiții în sectoarele de business (260 milioane USD, în ultimii 3 ani, doar în proiecte cu impact asupra mediului) și comunități.

La nivel global, am intrat în era sustenabilității/dezvoltării durabile; la nivel local – de țară, de companii și indivizi, trebuie aplicate măsuri astfel încât ceea ce facem în prezent să ne permită o dezvoltare coerentă și în viitor (vedeți și definiția Comisiei Europene “meeting the needs of present generations without jeopardizing the ability of futures generations to meet their own needs”). Provocarea aceasta este a tuturor, nu doar a unei companii.

Cum își ajută Rompetrol clienții
să devină mai responsabili față de mediu?

Clienții sunt și beneficiari, și participanți în diferitele acțiuni întreprinse de companie pe parte de protecția mediului. În incinta stațiilor de distribuție carburant, există puncte de colectare pentru uleiurile uzate, deșeuri de tip DEEE (baterii).

De asemenea, prin comunicarea și programele de CSR, ne adresăm și clienților noștri, iar ei, la rândul lor, ca membri activi ai comunităților, pot depune proiecte, pot câștiga finanțare sau pot fi voluntari în diverse inițiative. De altfel, când am lansat, în 2009, ”Împreună pentru fiecare”, la nivel național, și nu doar în Constanța și Prahova, unde sunt concentrate cele mai multe dintre operațiunile Rompetrol, am făcut-o cu gândul la clienții noștri și la modul în care aceștia s-ar putea implica în problemele comunităților lor. Rompetrol operează, în România, 740 puncte de distribuție carburant, dintre care 132 benzinării proprii.

Costinela Drăgan este coordonatoarea proiectelor de CSR în cadrul KMG International (fostul Rompetrol Group).

 

spot_img

Ultimele știri