Cristina Hanganu, Lidl România: “Valoarea investițiilor sociale, doar în 2019, a fost de 22,5 milioane lei”

in Business, CSR, Slider homepage 8 October 2020 114 Views

Valoarea investițiilor sociale ale Lidl România s-a ridicat la 22,5 milioane lei, doar în anul 2019, domeniile în care retailerul se implică diversificându-se în fiecare an. Chiar dacă liniile de acțiune sunt numeroase, compania își bazează proiectele de sustenabilitate pe 4 piloni de interes, stabiliți în urma unei analize amănunțite a impactului pe care Lild România îl are: 1. resurse și agricultură, 2. lanțul de aprovizionare și procesare, 3. operațiuni și procese, 4. clienți și societate. Am stat de vorbă pe larg cu Cristina Hanganu, Director comunicare & CSR Lidl România, despre proiectele companiei și despre strategia sa de sustenabilitate.

Cristina Hanganu, Director comunicare & CSR Lidl România

Cât de importantă este pentru Lidl integrarea principiilor de sustenabilitate în strategia de business și managementul operațiunilor?

Pentru noi, sustenabilitatea face parte din ADN-ul business-ului. În centrul operațiunilor noastre stă eficiența, iar pentru noi, eficiența se traduce prin sustenabilitate. Așa că, nu putem discuta separat de strategii de business și sustenabilitate, ci le privim împreună. Acesta a fost cel mai important aspect întotdeauna: ca fiecare acțiune să fie sustenabilă, eficientă și cu impact pozitiv pe termen lung asupra mediului, societății și economiei, fie că vorbim, de exemplu, de aspecte logistice sau aspecte ce țin de produse ori despre implicarea noastră în comunitățile din care facem parte.

Care sunt principalii piloni de sustenabilitate luați în considerare de Lidl în stabilirea strategie de business?

Credem că un comportament responsabil începe în primul rând cu o cartografiere de 360 de grade a impactului pe care îl are activitatea unei companii. Această cartografiere, pe care și noi am realizat-o, a relevat ariile noastre de impact, pe care noi le-am transpus în cei cinci piloni de sustenabilitate ai Lidl: Sortiment, Mediu, Societate, Angajați și Parteneri. Pentru a detalia acești cinci piloni și cum ne propunem să acționăm sustenabil, ne-am definit și o strategie la nível de grup pe care o numim Modelul Lidl de responsabilitate.  Acest model este, pe înțelesul tuturor, o matrice bazată pe patru arii: 1. resurse și agricultură, 2. lanțul de aprovizionare și procesare, 3. operațiuni și procese, 4. clienți și societate. Prin intermediul său, putem  urmări  procesele din aceste domenii și, mai departe, le putem optimiza. Comportamentul responsabil în toate domeniile noastre de activitate este modalitatea prin care reușim să ne îndeplinim zilnic promisiunea calității, să protejăm mediul înconjurător pentru un viitor mai bun, atât pentru noi, cât și pentru generațiile viitoare.

Cum va influența pandemia strategia de sustenabilitate a companiei în România?

Având în vedere locul central pe care îl ocupă sustenabilitatea în strategia noastră de business, acțiunile sociale și implicarea în rezolvarea problemelor comunităților în care activăm sunt demersuri firești pentru noi. Astfel, pe perioada de criză ne-am implicat imediat și am încercat să identificăm cele mai urgente nevoi ale comunității, la care noi aveam capacitatea să răspundem. Astfel, am susținut Fundația pentru SMURD și DSU să achiziționeze prima secție de terapie intensivă mobilă din România, am donat către Ministerul Sănătății 50.000 de recoltoare pentru exudat nazal și faringian/ mediu transport viral, necesare pentru realizarea testelor de diagnostic molecular pentru depistarea acestui virus și am continuat demersurile de combatare a risipei alimentare și a sărăciei împreună cu Rețeaua Băncilor pentru Alimente.

Deși țara noastră nu a depășit încă perioada critică a pandemiei, societatea civilă nu își permite să pună pauză proiectelor și programelor demarate înainte ca aceasta să înceapă. Problemele la care acestea răspund nu numai că nu dispar, ci riscă să se adâcească. De aceea, vom continua să luptăm împotriva risipei alimentare, atât prin revizuirea proceselor noastre interne, cât și prin susținerea rețelelor de Bănci pentru Alimente al căror sponsor fondator suntem. În același timp, vom continua demersurile din strategia REset Plastic (strategia de reducere a plasticului a Grupului Schwarz), optimizându-ne operațiunile pentru a reduce cantitatea de plastic pe care o punem în circulație, și, în paralel, sprijinind proiecte de mediu precum „Cu Apele Curate”, implementat împreună cu Asociația MaiMultVerde. Vom continua să investim și în facilitarea accesului la educație de calitate pentru toți copiii, indiferent de mediul din care provin, prin parteneriatele noastre pe termen lung cu organizații precum Teach for Romania, World Vision sau Centrul Step by Step.

Vom continua și alte demersuri devenite deja tradiție, cum sunt campaniile de strângere de fonduri la casele de marcat, cu scopul de a sprijini ONG-uri ce susțin cauze sociale cu impact national, sau campaniile anuale Back to School și de Crăciun, prin care donăm câte 1 leu pentru fiecare produs vândut din categoriile rechizite și, respective, jucării către organizații care promovează accesul la educație. Chiar în această perioadă, desfășurăm la casele de marcat o campanie în care ne propunem să susținem, cu ajutorul clienților noștri, acțiunile World Vision România pentru a reconstrui și dota școlile din zonele defavorizate.

 Ce rol va juca sustenabilitatea în post-pandemie?

Din punctul nostru de vedere, este prea devreme să vorbim despre perioada post pandemie, mai ales că momentul critic nu a fost depășit. Cu toate acestea, consecințele pandemiei deja au scos în evidență cât de importantă este, de fapt, sustenabilitatea.  Pentru noi, sustenabilitatea înseamnă să iei decizii bune, cu impact pozitiv, iar o decizie bună nu ar trebui să fie oportună doar pentru business, ci și pentru societate, mediu și economie. În plus, sustenabilitatea trebuie înțeleasă ca strategie pe termen lung, ca un mod de a gândi business-ul pe termen lung, nu ca pe o acțiune sporadică, pe termen definit. Dacă toți actorii din mediul privat ar trece prin acest filtru procesul de luare a deciziilor, multe lucruri s-ar putea schimba în bine.

Ne-am bucurat, însă, să vedem că în ultima perioadă acest mod de gândire a fost adoptat de tot mai multe companii care integrează responsabilitatea socială în centrul activității lor și nu mai privesc CSR-ul ca echivalent cu donații și acte de caritate. Unele companii, îndemnate de situația actuală, au început să iasă din zonele lor de impact direct și să-și folosească resursele pentru a răspunde unor probleme stringente ale sistemelor fundamentale pentru societate, afectate de coronavirus, cum sunt cel de sănătate sau de educație.

Există și inițiative ample, ce reunesc eforturile mai multor actori din societatea civilă și mediul economic, cum este și programul „România Solidară”, căruia și noi ne-am alăturat. Acesta a fost demarat de Ambasada Sustenabilității în mai 2020, cu scopul de a identifica și implementa în parteneriat între instituțiile statului, organizațiile neguvernamentale și sectorul privat cele mai eficiente soluții de eliminare a sărăciei. Pentru aceasta, parte din misiunea programului „România Solidară” este realizarea unui fond destinat combaterii sărăciei din România prin implementarea de proiecte și programe ale ONG-urilor. Primul demers Lidl ca parte din „România Solidară” este campania de donații la casele de marcat, prin care susținem World Vision România – ONG implicat în grupul de lucru România Solidară – în vederea reamenajării școlilor din zonele defavorizate, în contextul în care, în România, 38% din școlile din mediul rural au grupuri sanitare situate în curte, fără apă curentă și fără canalizare.

Totodată, am observat o schimbare și în comportamentul consumatorilor, care au început să se informeze în mod activ dacă o companie este sustenabilă sau nu, dar și să cumpere produsele cele mai sustenabile. Noi am remarcat acest trend în ceea ce privește clienții noștri, care se orientează tot mai mult către produsele noastre certificate, fructele și legumele românești și la sortimentul bio, iar acesta a fost un comportament pe care l-am observat și în perioada lockdown-ului.

Care sunt criteriile pe care le aveti în vedere atunci când demarați un nou proiect de sustenabilitate?

În toate demersurile noastre, primul filtru de care ținem cont este relevanța – atât pentru business-ul nostru, cât și pentru ceilalți stakeholderi pe care îi vizează în mod direct. De aceea, ne-am setat trei direcții strategice pentru investițiile noastre sociale și susținem programe din ariile educație, mediu și servicii de urgență.

Suntem unul dintre cei mai mari retaileri din România, iar acest lucru reprezintă și o mare responsabilitate pentru noi de a ne implica în susținerea comunităților în care ne desfășurăm activitatea. Ne axăm mereu pe programe în strânsă legătură cu agenda publică și, fiind orientați spre dezvoltarea durabilă a României, sprijinim proiecte ce propun soluții pe termen lung pentru nevoile reale ale societății.

Am dezvoltat parteneriate strategice de tradiție pe care le susținem constant, ce au în vedere programe de amploare, așa cum sunt cele cu organizații precum Mai Mult Verde, WWF, Fundația pentru SMURD, World Vision, UNICEF, Teach for Romania sau Centrul Step by Step. În plus, am dezvoltat și un program de granturi, „Fondul pentru un viitor mai bun în comunități”, prin care susținem organizații non-guvernamentale mai mici, locale, în derularea de programe de mediu și sociale cu impact în comunitățile lor. Totodată, în fiecare an, organizăm cel puțin două campanii de strângere de fonduri la casele de marcat, cu scopul de a sprijini ONG-uri ce susțin cauze sociale cu impact național. Fondurile strânse cu ajutorul clienților depășesc sute de mii de lei, pe care Lidl le suplimentează de fiecare dată, pentru a avea un impact cât mai puternic în sprijinirea cauzei alese.

Odată cu expansiunea rețelei și cu deschiderea magazinelor Lidl în tot mai multe orașe din România, am diversificat proiectele susținute și am crescut valoarea contribuțiilor financiare. În fiecare an am crescut atât numărul organizațiilor non-guvernamentale pe care le-am susținut în inițiativele lor sociale, cât și suma finanțărilor. Valoarea investițiilor sociale doar în anul 2019 a fost de 22.500.000 lei.

Care au fost cel mai de impact proiecte de sustenablitate desfasurat de Lidl si care sunt rezultatele?

Pentru noi, responsabilitatea socială înseamnă programe, nu proiecte punctuale, toate gândite pe termen lung,  cu rezultate care se văd în timp. Cu fiecare program, obiectivul nostru este să contribuim în mod real la rezolvarea problemelor din comunități, să oferim soluții și oportunități.

Un bun exemplu în acest sens este programul „Cu Apele Curate” desfășurat împreună cu asociația Mai Mult Verde. Un studiu al Universității din Viena arată că Dunărea transportă în Marea Neagră 4,2 tone de plastic în fiecare zi, adică 1533  de tone pe an. În acest context, programul „Cu Apele Curate” a fost lansat în primăvara anului 2019, ca un apel la implicare în combaterea și prevenirea poluării cu plastic a apelor Dunării, adresat membrilor comunităților și autorităților publice din localitățile riverane. Acesta își propune să curețe Dunărea de poluarea istorică, prin acțiuni de colectare a plasticului deja existent în albia fluviului, dar și să implementeze măsuri de prevenire și combatere a deversărilor viitoare, inclusiv prin educarea populației.

Până acum, 9 spatii din vecinatatea Dunarii au fost dotate cu sisteme de colectare separata, prin care s-au strans 120 de tone de plastic, evitand ca acestea sa ajunga in apele fluviului. În cadrul acțiunilor de igienizare, au fost strânse peste 14 de tone de deșeuri de plastic de pe malurile și luciul apei, în cadrul unor acțiuni de igienizare în Delta Dunării și în localități de pe cursul fluviului. La acestea au participat peste 1000 de voluntari, asistați de 3 solutii tehnologice in premiera in Romania – drona WasteShark, bariera Flotation Boom si plasa Trash Catcher.  În plus, au fost formate 10 grupuri de inițiativă care identifică soluții pentru reducerea și prevenirea poluării cu plastic, deschid dialogul cu autoritatile in acest sens si organizeaza evenimente comunitare prin care atrag atentia asupra impactului poluarii cu plastic in comunitatile lor, prin campanii de informare, proiectii de film pe teme de mediu, ateliere de reutilizare creativa etc.

Pentru că business-ul nostru este, într-o foarte mare măsură, despre alimente, ne-am implicat activ și în lupta împotriva risipei alimentare. Suntem partener de tradiție al rețelei de Bănci pentru Alimente din România, care recent a format Federația Băncilor pentru Alimente din România – FBAR. Acestea sunt sunt organizații non-profit care colectează și distribuie ONG-urilor partenere produsele considerate surplusuri, pe care producătorii, importatorii, distribuitorii sau retailerii le donează. Mai exact, în loc să ajungă la gunoi, acest surplus perfect comestibil ajunge la niște beneficiari care au într-adevăr nevoie de sprijin.

De la înființarea primei Bănci pentru Alimente, în 2016 în București, și până în prezent, Lidl a investit peste 2.000.000 lei pentru deschiderea și funcționarea acestei rețele și  dezvoltăm constant inițiative pentru a oferi un sprijin suplimentar rețelei, prin acțiuni precum colectele de alimente realizate cu ajutorul clienților desfășurate în perioada sărbătorilor. Până acum, Lidl a donat către cele 5 Bănci pentru Alimente din București, Cluj, Roman, Brașov și Oradea aproximativ 170 de tone de produse alimentare care au ajuns mai departe către persoanele aflate în dificultate, beneficiari ai organizației.

Și în ceea ce privește măsurile pe care le-am luat la nivelul business-ului nostru, prin optimizarea constantă a diverselor procese – de la cele ce țin de sortimentul de produse, până la cele logistice sau de expansiune a rețelei – am înregistrat rezultate de impact. De exemplu, acum 2 ani, am scos de la vânzare sacoșele de unică folosință din plastic convențional și estimăm că, anual, sunt economisite astfel cel puțin 535 de tone de plastic.

Un alt exemplu sunt clădirile în care operăm, toate fiind conforme cu standarde exigente de sustenabilitate, ceea ce înseamnă că au un consum redus de energie si apă, conducând nu doar la o scădere a costurilor de întreținere, ci și la un impact pozitiv asupra mediului. Avem în portofoliu și multiple certificări în ceea ce privește sustenabilitatea construcțiilor. Toate cele peste 270 de magazine Lidl din România sunt certificate EDGE. În plus, suntem singurul retailer din România care are în portofoliul său 3 clădiri certificate BREEAM (cel mai înalt standard de sustenabilitate și eficiență existent în industrie): magazinul Lidl din cartierul bucureștean Aviației, sediul central Lidl din capitală și centrul logistic din Lugoj.  Toate cele 3 clădiri au înregistrat cele mai mari punctaje la categoriile din care fac parte, devenind astfel cele mai sustenabile din România,  conform standardelor BREEAM International New Construction.

Cum monitorizați impactul acțiunilor voastre la nivelul societății și cum vă ajută acestea, concret, în performanțele de business?

O societate educată și sustenabilă este una prosperă. Și la acest lucru ne dorim să contribuim și noi, la o societate mai prosperă, pentru că din ea fac parte actualii și viitorii noștri angajați și în ea ne desfășurăm întreaga activitate.

Noi monitorizăm constant impactul acțiunilor noastre cu ajutorul partenerilor împreună cu care desfășurăm programe, dar și cu ajutorul stakeholderilor, pe care îi consultăm în mod regulat. Poate cel mai important instrument de monitorizare pe care îl utilizăm este raportul nostru anual de sustenabilitate, care ne ajută să măsurăm cu acuratețe progresul pe care l-am înregistrat și să ne propunem următoarele obiective concrete, astfel încât să fim în continuare relevanți pentru toți stakeholderii noștri.

Pentru că noi derulăm programe gândite pe termen lung, rezultatele se văd în timp și mereu avem în vedere nu doar cifrele concrete care descriu prezentul, ci și impactul cu bătaie lungă preconizat sau oportunitățile care apar pe parcurs. De exemplu, parteneriatul nostru cu Banca pentru Alimente a început în 2016, odată cu înființarea primei astfel de organizații în București. Pentru noi, au fost extrem de importante nu doar rezultatele imediate înregistrate de acest program, ci și planul pe care l-am putut construi împreună pentru a crea o veritabilă rețea în toată țara și sisteme logistice și procedurale viabile care să o susțină.

Astfel, am contribuit cu peste 2.000.000 lei la funcționarea și extinderea rețelei. În plus, am contribuit la modificarea Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare prin Legea nr. 131 din 15 Iulie 2020, ce facilitează considerabil procesul de donare și activitatea Băncilor pentru Alimente. Noua formă a legii scutește de TVA alimentele donate și elimină obligativitatea semnării unui act autentificat la notar pentru fiecare donație. Legea introduce şi o definiţie a operatorilor receptori (organizaţiile beneficiare), ceea ce permite includerea structurilor de tip bancă alimentară între Beneficiarii receptori ai donațiilor făcute în baza legii.

Acum, ne uităm la 5 Bănci pentru Alimente în România, unite într-o Federație națională, la peste 170 de tone de produse donate, la un cadru legislativ îmbunătățit, la un număr considerabil de companii care s-au alăturat acestei inițiative în calitate de donatori, dar și la planuri pentru a dezvolta rețeaua și în alte orașe.

Care sunt provocările în întocmirea raportului sustenabilitate?

Întreg procesul de întocmire a unui raport de CSR este unul deosebit de complex, însă sustenabilitatea este un mod de a crea valoare în mediile cu care te conectezi, așa că noi ne uităm la el prin prisma oportunităților pe care le deschide. Procesul de raportare este o oportunitate reală de a ne analiza business-ul într-o manieră echilibrată și de a vedea ce putem îmbunătăți și ce obiective să ne stabilim în misiunea noastră de a crea un viitor mai bun pentru societate.

Pentru că suntem o companie transparentă și ne dorim să îmbunătățim în permanență comunicarea pe care o avem cu partenerii noștri, dialogul cu stakeholderii reprezintă din punctul nostru de vedere cea mai importantă etapă din realizarea unui raport de sustenabilitate. De aceea, în această raportare non-financiară nu este vorba doar despre Lidl România, despre măsurarea impactului pe care îl generează business-ul nostru sau rezultatele pe care le obținem, ci și despre a asculta opiniile partenerilor noștri, de a răspunde punctual așteptărilor lor și de a-i implica direct în demersurile noastre de dezvoltare durabilă, astfel încât să creștem eficiența activității noastre. Așa cum spune și sloganul celor două rapoarte de sustenabilitate, suntem Responsabili pentru Noi, iar contribuția partenerilor noștri este extrem de importantă pentru a încerca împreună să creăm un viitor mai bun pentru generațiile care vor urma.

 Care sunt îmbunătățirile în întocmirea rapoartelor de până acum și ce anume aveți în vedere să îmbunătățiți pe viitor?

Suntem deja în curs de realizare a celui de-al treilea raport de sustenabilitate Lidl România, iar odată cu exercițiile anterioare am căpătat în primul rând experiență în ceea ce privește optimizarea procesului de raportare, unul complex și laborios, pe care am învățat să îl gestionăm cu o și mai mare eficiență. În plus, ne-am dat seama că rapoartele non-financiare sunt documente destul de greu digerabile de către un cititor neavizat și, de aceea, de la o ediție la alta a raportului, am adus îmbunătățiri formei în care prezentăm informația, astfel încât lectura lui să fie mai ușoară.

Comentarii

comentarii