Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

CSR in Romania, apanajul multinationalelor

Companiile de pe piata romaneasca se ghideaza in activitatile de responsabilitate sociala corporativa (CSR) dupa principii care vizeaza sprijinul dezvoltarii sistemelor economice sociale, protejarea mediului inconjurator ori respectarea drepturilor omului.

Aceste principii sunt enuntate si valabile si la nivel european, iar companiile din Uniunea Europeana vizeaza, in activitatile de responsabilitate sociala corporativa, doua dimensiuni, una interna si alta externa.

Text de Mihaela Pavnutescu

Sprijin minor din partea autoritatilor
Potrivit site-ului CSR Romania, „statul roman acorda un sprijin minor companiilor care deruleaza sau intentioneaza sa desfasoare activitati de responsabilitate sociala, desi instrumente prin care acest tip de actiuni pot fi incurajate exista. Romania se plaseaza, astfel, in mijlocul esalonului tarilor europene in ceea ce priveste initiativele prin care statele lumii sprijina platformele de CSR ale companiilor“.
Afirmatia se bazeaza pe concluzia studiului „Economic Profits of CSR“, citat de acelasi site si efectuat de catre compania de consultanta Accreo Taxand Polonia, care a avut ca tema initiativele fiscale luate in Polonia, Spania, Marea Britanie, Belgia, Norvegia, Ucraina, Grecia, Finlanda, Romania si Franta, in vederea sustinerii companiilor in activitatile lor de responsabilitate sociala.

CSR poate dinamiza economia
Romania ar trebui, la randul sau, sa se conformeze obiectivului stabilit in 2000 de Consiliul European de la Lisabona, si anume acela de a transforma sistemul economic european in „cel mai competitiv si mai dinamic sistem economic din lume, capabil sa sustina dezvoltarea economica prin slujbe mai multe si mai bune si coeziune sociala mai mare“.
Uniunea Europeana vede responsabilitatea sociala corporativa (CSR) ca pe un important mijloc de a atinge acest obiectiv propus de Consiliul European.
Din punctul de vedere al dimensiunii externe, in relatia cu toate partile cointeresate in activitatile de responsabilitate sociala (stakeholderi), companiile au datoria sa sprijine dezvoltarea comunitatilor in care activeaza, dezvoltarea sistemelor eco-nomice locale prin incheierea de parteneriate cu distribuitori autohtoni si, nu in ultimul rand, sa protejeze mediul inconjurator.

Cosmote, implicata in colectarea selectiva
CSR, in Romania, este inca „apanajul multinationalelor, care aduc din Vest filosofia businessului responsabil“, sustin cei de la Cosmote Romania.
„In peisajul romanesc contemporan putem vedea o stratificare cronologica a CSR-ului, in functie de stadiul de dezvoltare a companiilor, de la filantropie prin donatii catre persoane defavorizate in preajma sarbatorilor religioase pana la research de CRS, dialog cu stakeholderii si integrarea rezultatelor in strategie, raportare si transparenta asupra ac-ti-vitatilor de CSR. Deoarece responsabilitatea corporativa porneste, prin definitie, prin integrarea grijii pentru mediu in businessul de zi cu zi al companiei, am implementat in birourile Cosmote programul
Green Office, programul nostru intern de protectie a mediului inconjurator. Din anul 2008 am amplasat in fiecare spatiu de birouri recipiente speciale pentru colectarea selectiva a plasticului si a hartiei“, spune
Ruxandra Voda, Corporate Affairs Manager Cosmote Romania.

KFC, 70.000 de euro pentru „Romania curata“
Pana in prezent, KFC Romania a venit in sprijinul comunitatilor ajutand persoanele devaforizate, sustinand dezvoltarea tinerilor ori prin actiuni pentru protejarea mediului inconjurator. Compania a alocat in 2011 peste 70.000 de euro pentru programul national „Imi place Romania curata“ si in jur de 50.000 de euro pentru campaniile „Vreau in clasa a noua“, „Mame bune, copii sanatosi“ si in sponsorizari. Iar in 2012 isi propune sa aloce 10% in plus pe segmentul CSR.
„Un proiect de CSR porneste de la o nevoie a comunitatii din care compania respectiva face parte. De exemplu, cel mai recent program de CSR al companiei KFC Romania, «Imi place Romania curata», a plecat de la nevoia de a proteja mediul inconjurator si de la convingerea ca actiunea de a colecta selectiv este o deprindere care se poate invata in timp. Prin urmare, tinta urmarita prin acest proiect este sa evidentiem importanta pe care o are colectarea selectiva si sa incercam, prin forta comunitatilor, sa schimbam lucrurile in bine, chiar si putin cate putin“, spune Cristina Porumbel, asistent de Marketing KFC Romania.

Heineken reduce consumul de apa in fabrici
Potrivit reprezentantilor companiei Heineken Romania, compania are o agenda de sustenabilitate pe termen lung, „Brewing a Better Future“, care include actiuni concrete ce vizeaza fiecare dintre ariile de activitate ale companiei, prin „contributia pozitiva asupra societatii, mediului inconjurator si comunitatilor“.
„Heineken Romania este activa de mult timp in domeniul responsabilitatii sociale corporative, deruland programe relevante pentru mediul, societatea si comunitatile in care ne desfasuram activitatea. In anul 2009, Heineken Romania a lansat componenta locala a agendei de Sustenabilitate «Brewing a Better Future», care ne permite sa avem un impact pozitiv asupra societatii, mediului inconjurator si a comunitatilor in care ne desfasuram activitatea, prin actiuni concrete ce vizeaza: reducerea consumului de apa si energie in fabrici si reducerea emisiilor de dioxid de carbon, utilizarea frigiderelor cu tehnologie verde, promovarea consumului responsabil, parteneriatul pe termen lung cu ALIAT, concretizat in programul Alcohelp, care are ca rezultat acele programe dedicate persoanelor cu un consum problematic de alcool“, explica Jan Derck van Karnebeek, Managing Director Heineken Romania.

Coca-Cola pune pret pe consultarea cu stakeholderii
In 2007, grupul Coca-Cola Hellenic a adoptat dezvoltarea durabila ca parte a strategiei de afaceri. Angajatii care lucreaza la linia de productie a Coca-Cola Romania au anumiti indicatori de indeplinit, printre care se numara scaderea consumului de apa la linia de productie, iar soferii trebuie sa reduca consumul de carburanti.

Pentru aceasta companie, CSR are patru piloni principali: consumatorii, angajatii, mediul inconjurator si comunitatile.

„CSR se face prin consultare. Tu, ca afacere, interactionezi cu numerosi oameni, de la furnizori si clienti pana la comunitati sau angajati, si, atunci, trebuie sa ai aceste consultari pentru a afla de ce are nevoie cu adevarat acea comunitate. Proiectele nu pot fi facute de un om care sta intr-un birou, departe de comunitate. Trebuie sa te duci sa vorbesti cu reprezentantii acelei comunitati ca sa intelegi ce nevoi sunt. Aceasta este, de fapt, consultarea cu stakeholderii (n.r.- partile implicate)“, spune Laura Sgarcitu, specialist relatii publice-programe comunitare, Coca-Cola HBC Romania.

Foto: raduvasilechialda.blogspot.com

spot_img

Ultimele știri