Cum poate tehnologia s─â contribuie la reducerea emisiilor globale de CO2

in Business, EcoLIFESTYLE, Poluare, Schimb─âri Climatice 31 December 2020 137 Views

├Än dezbaterile despre reducerea impactului activit─â╚Ťii umane asupra mediului, tehnologia este parte din problem─â, dar ╚Öi din solu╚Ťie. ├Än acest context, Grupul Thales prezint─â inova╚Ťii care contribuie la reducerea emisiilor de CO2 pe termen scurt, la nivel global.

Foto: Alex Knight /Unsplash

Lider mondial ├«n domeniul mobilit─â╚Ťii aeriene ╚Öi feroviare, Thales inten╚Ťioneaz─â s─â conecteze sistemele de gestionare a zborurilor cu sistemele de gestionare a traficului aerian pentru a ob╚Ťine, p├ón─â ├«n 2023, o reducere de 10% a emisiilor de CO 2 produse de aeronave ╚Öi lucreaz─â la solu╚Ťii pentru trenuri inteligente ╚Öi pentru optimizarea traficului feroviar, astfel ├«nc├ót s─â economiseasc─â 30% din consumul lor de energie.

Optimizarea traseului de zbor ├«n timp real gra╚Ťie PureFlyt, ÔÇŁcreierulÔÇŁ aeronavelor de m├óine
PureFlyt este sistemul viitorului pentru managementul zborului. Complet conectat ╚Öi scalabil, monitorizeaz─â, ajusteaz─â ╚Öi regleaz─â constant traiectoria unei aeronave pentru a optimiza consumul de combustibil, pentru o mai bun─â performan╚Ť─â de timp ╚Öi pentru un zbor mai confortabil pentru pasageri ╚Öi echipaj.

Fiind ÔÇ×creierulÔÇŁ aeronavelor de m├óine, PureFlyt adun─â ├«n timp real informa╚Ťii dintr-un num─âr mai mare de surse, nu doar date din sistemele proprii ale aeronavei, ci ╚Öi din surse externe, cum ar fi serviciile meteorologice.

Tehnologia din spatele PureFlyt a atins un nivel de maturitate f─âr─â precedent ├«n domeniul securit─â╚Ťii cibernetice ╚Öi al inteligen╚Ťei artificiale. Inteligen╚Ťa artificial─â a fost folosit─â ├«n nenum─ârate teste de zbor pentru a simula aproximativ dou─â miliarde de scenarii ╚Öi pentru a ob╚Ťine echivalentul a 100 de milioane de ore de zbor ├«n experien╚Ť─â cumulat─â.

Un model predictiv al traficului aerian global, actualizat ├«n fiecare minut, pentru a ├«mbun─ât─â╚Ťi coordonarea tuturor zborurilor, elimin├ónd risipa

Inova╚Ťiile Thales modeleaz─â ╚Öi viitorul sistemelor de management al traficului aerian. Pe l├óng─â sistemele de la bord, care fac posibil─â optimizarea fluxurilor de trafic la nivel local, ╚Öi conectivitatea sporit─â ├«ntre sistemele de la bord ╚Öi infrastructura de control al traficului aerian, viitoarele sisteme la sol de gestionare a traficului aerian vor optimiza traficul pe una sau mai multe zone de control al spa╚Ťiului aerian. Aceast─â optimizare general─â ia ├«n considerare toate zborurile, pentru a cre╚Öte impactul optimiz─ârii locale ├«n cadrul unui anumit ecosistem de trafic aerian.

Noul sistem Thales de gestionare a fluxului de trafic aerian (ATFM) folose╚Öte un model predictiv al traficului aerian global pentru a propune traiectorii optimizate ├«n ceea ce prive╚Öte performan╚Ťa de mediu (poluare ╚Öi zgomot). ├Än fiecare minut, sistemul actualizeaz─â ╚Öi traiectoriile pe baza pozi╚Ťiilor reale ale aeronavelor ╚Öi a datelor privind condi╚Ťiile de v├ónt ╚Öi alte fenomene climatice.

Combin├ónd Inteligen╚Ťa Artificial─â cu expertiza Thales ├«n algoritmi de predic╚Ťie a traiectoriei pentru sistemele de management al zborului, este posibil─â o predic╚Ťie a traficului aerian cu un grad ridicat de fiabilitate ╚Öi, astfel, pot fi anticipate deciziile care trebuie luate. Deciziile sunt propuse de algoritm pentru a optimiza utilizarea tuturor resurselor (combustibil, spa╚Ťiu aerian, c─âi de rulare, etc.). Dezvoltate pe o platform─â de colaborare ╚Öi g─âzduite ├«ntr-un mediu cloud securizat, aceste servicii ATFM pot fi rapid implementate ╚Öi utilizate de c─âtre to╚Ťi actorii implica╚Ťi ├«n ecosistemul traficului aerian (controlori de trafic aerian, operatori aeroportuari, companii aeriene, furnizori de servicii de ├«ntre╚Ťinere).

Sistemele ATFM și PureFlyt combinate ar trebui să reducă emisiile de CO 2 ale aeronavelor cu până la 10% până în 2023.

Motorul electric e-Drive: un prim pas c─âtre aeronava hibrid─â
Pentru a recupera energia cinetic─â a aeronavei, Thales lucreaz─â la o solu╚Ťie hibrid─â care combin─â motoarele aeronautice conven╚Ťionale cu motoarele electrice pentru a cre╚Öte performan╚Ťa, a spori eficien╚Ťa energetic─â general─â ╚Öi a optimiza greutatea aeronavei.

La sf├ór╚Öitul anului 2018, Grupul a prezentat motorul electric eDrive, care este conceput pentru a ├«nlocui sistemul central conven╚Ťional al unui elicopter, pentru perioade scurte de timp, ├«n cazul unei defec╚Ťiuni a motorului principal. Elicopterele cu un singur motor, echipate cu acest sistem de propulsie stand-by, ar putea fi astfel autorizate s─â zboare peste zonele urbane, ├«nlocuind modelele bimotor care consum─â mai mult combustibil ╚Öi sunt mai costisitor de operat.

├Än cadrul planului de stimulare aerospa╚Ťial─â, Thales inten╚Ťioneaz─â s─â dezvolte ├«n continuare acest concept pentru a ob╚Ťine o solu╚Ťie complet─â de propulsie hibrid─â care ar reduce consumul de combustibil ╚Öi ar reduce viteza rotorului, pentru a atenua poluarea fonic─â provocat─â de elicoptere.

Managementul mediului din spa╚Ťiu: servicii cu valoare ad─âugat─â
├Än cadrul programului Copernicus, pentru Agen╚Ťia Spa╚Ťial─â European─â ╚Öi Comisia European─â, Thales Alenia Space va dezvolta noi instrumente de m─âsurare pentru monitorizarea mediului ╚Öi a efectelor schimb─ârilor climatice. Ca parte a misiunii Copernicus de monitorizare a dioxidului de carbon (CO2M), aceste instrumente vor face posibil─â pentru prima dat─â m─âsurarea nivelului de CO2 atmosferic cauzat de activitatea uman─â ╚Öi vor oferi Europei o surs─â unic─â de informa╚Ťii independente pentru a evalua eficacitatea m─âsurilor ├«n domeniu ╚Öi impactul acestora asupra amprentei de carbon a Europei.

Satelitul va cartografia întreaga planetă la fiecare șase zile și va furniza date din măsurători complete la fiecare 12 zile. Prin combinarea a trei instrumente diferite, va determina tipul de emisii cu o precizie fără precedent pentru a detecta vârfurile de poluare din jurul unei fabrici, unui oraș, unei autostrăzi sau unui coridor aerian.

Altimetrul radar cu frecven╚Ť─â dubl─â IRIS pentru misiunea CRISTAL va monitoriza, de asemenea, ghe╚Ťarii lumii, m─âsur├ónd grosimea banchizei ╚Öi ad├óncimea stratului de z─âpad─â ├«n regiunile polare cu o precizie cu 36% mai bun─â dec├ót predecesorul s─âu, datorit─â rezolu╚Ťiei mai mari. ├Än aceast─â perioad─â de schimb─âri climatice rapide, aceste date sunt cruciale pentru monitorizarea climei, av├ónd ├«n vedere influen╚Ťa semnificativ─â a regiunilor polare asupra modelelor climatice globale ╚Öi a echilibrului energetic al planetei. Topirea ghe╚Ťii poate fi estimat─â doar prin evaluarea a ceea ce se ├«nt├ómpl─â la suprafa╚Ť─â; aceste m─âsur─âtori de mare rezolu╚Ťie vor face posibil─â o identificare mai exact─â a zonelor ├«n care ghea╚Ťa se va topi.

Trenuri, metrouri ╚Öi sta╚Ťii mai inteligente, pentru consum mai mic de energie
Tehnologiile avansate de robotic─â permit cre╚Öterea num─ârului de vehicule din re╚Ťeaua feroviar─â, ├«mbun─ât─â╚Ťirea performan╚Ťelor de timp ╚Öi optimizarea consumului de energie.

Sistemele de asistare a conductorului (GreenSpeed Ôäó), sistemele de management al traficului (TMS), sistemele de gestionare pentru operarea automatizat─â a metrourilor (GreenCBTC) ╚Öi a trenurilor autonome (RailBot TM ) optimizeaz─â consumul de energie prin calcularea ├«n timp real a momentelor optime de accelera╚Ťie ╚Öi de fr├ónare.

Anticiparea incidentelor din re╚Ťea este, de asemenea, un factor important ├«n reducerea opririlor nea╚Öteptate ale trenului din cauza obstacolelor de pe ╚Öine. Echipat cu senzori conecta╚Ťi de ├«nalt─â performan╚Ť─â, un tren sau un metrou va putea detecta orice obstacole ap─ârute ├«n cale, dar ╚Öi pe ╚Öinele paralele, ╚Öi va informa automat echipele responsabile pentru a planifica lucr─âri la fa╚Ťa locului sau chiar pentru a rezolva problema de la distan╚Ť─â, economisind astfel energie.

Sistemele de supraveghere a sta╚Ťiei vor analiza consumul de energie ├«n timp real. Senzorii vor determina exact de c├ót─â energie este nevoie ├«n func╚Ťie de fluxurile de pasageri, de exemplu, garant├ónd nivelul de performan╚Ť─â a╚Öteptat ╚Öi f─âr─â a sacrifica confortul pasagerilor.

Inteligen╚Ť─â Artificial─â eco-responsabil─â: o oportunitate major─â pentru protec╚Ťia mediului
Inteligen╚Ťa artificial─â ╚Öi sistemele bazate pe date au at├ót efecte pozitive, c├ót ╚Öi negative asupra mediului. Inteligen╚Ťa artificial─â contribuie la reducerea consumului de energie (optimizarea transportului aerian ╚Öi terestru, ora╚Öe inteligente etc.), dar consum─â ╚Öi ea cantit─â╚Ťi mari de energie ├«n timpul produc╚Ťiei ╚Öi c├ónd este utilizat─â, la fel ca orice alt sistem electronic.

Ast─âzi, cercet─âtorii Thales lucreaz─â la o abordare ├«n patru direc╚Ťii pentru a ├«mbun─ât─â╚Ťi amprenta inteligen╚Ťei artificiale asupra mediului:

  • Reducerea impactului ├«n faza de produc╚Ťie prin aplicarea principiilor de proiectare ecologic─â la dezvoltarea produselor ╚Öi a echipamentelor software, pentru a atenua problemele de uzur─â.
  • ├Ämbun─ât─â╚Ťirea algoritmilor de inteligen╚Ť─â artificial─â prin includerea consumului de energie ├«n proiectarea arhitecturilor re╚Ťelei neuronale ╚Öi, ori de c├óte ori este posibil, prin prioritizarea dezvolt─ârii de inteligen╚Ť─â artificial─â bazat─â pe cunoa╚Ötere, care este mult mai eficient─â din punct de vedere energetic.
  • Preferin╚Ťa pentru calitatea ╚Öi nu cantitatea de date ╚Öi adoptarea arhitecturilor care p─âstreaz─â anumite func╚Ťii centralizate doar atunci c├ónd este absolut necesar, pentru a optimiza utilizarea l─â╚Ťimii de band─â ╚Öi, prin urmare, consumul de energie, f─âr─â a sacrifica performan╚Ťa.
  • ├Ämbun─ât─â╚Ťirea electronicii ╚Öi a protocolului de implementare, prin dezvoltarea de circuite electronice care consum─â foarte pu╚Ťin─â energie.

Comentarii

comentarii