Curieratul pe biciclet─â, o afacere cu scop social

in Popular, Transport 20 November 2014 3,905 Views

Curieratul pe biciclet─â este o activitate relativ nou─â pentru Bucure╚Öti. Dou─â din cele trei firme principale care activeaz─â pe aceast─â pia╚Ť─â au sub un an de activitate. Cu toate acestea, au crescut extrem de repede reu╚Öind s─â atrag─â clien╚Ťi din cele mai diverse categorii de business merg├ónd de la multina╚Ťionale, p├ón─â la magazine online ╚Öi persoane fizice. ├Äns─â curieratul pe biciclet─â practicat de fondatorii celor trei firme este mai mult dec├ót o afacere. Scopul comun al acestora este transformarea Bucure╚Ötiului ├«ntr-un ora╚Ö mai prietenos cu pietonii┬áprin scoaterea de pe str─âzi a ma╚Öinilor de curierat.

 

bici

 

Tribul, un proiect de antreprenoriat social

Cei de la Tribul sunt veteranii ╚Öi pionierii curieratului pe biciclet─â la nivelul Bucure╚Ötiului, activitate demarat─â de Ariel Constantinof, ├«n 2010, pur ╚Öi simplu din pasiunea pentru biciclet─â, dar nu o pasiune pentru biciclet─â ca obiect, ci o pasiune pentru liberatatea pe care ╚Ťi-o ofer─â pedalatul. ├Än viziunea sa, acest gen de activitate este mai pu╚Ťin “curierat pe biciclet─â” ╚Öi mai mult “antreprenoriat social”.

ÔÇťAm salvat foarte mult poten╚Ťial CO2 emis de ma╚Öinile ce ar fi f─âcut livr─ârile ├«n locul nostru – am aproximat noi vreo 9 tone. Am reu╚Öit s─â oferim un job full-time celor cinci curieri pasiona╚Ťi de pedalat, asta printr-o afacere social─â care totodat─â promoveaz─â pedalatul urban ├«n┬áBucure╚Öti. Oferim livr─âri gratuite asocia╚Ťilor din jurul nostru, suntem parteneri ╚Öi oferim vizibilitate pe c├ót putem evenimentelor ╚Öi grupurilor ce ajut─â la promovarea pedalatului ├«n BucurestiÔÇŁ, spune Ariel.

Cei cinci curieri din Tribul fac aproape 100 de km pe zi, fiecare, astfel fiind prezen╚Ťi constant ├«n subcon╚Ötientul ╚Öoferilor bucure╚Öteni. Ca s─â ajungi ├«n Tribul trebuie s─â fii recomandat de cineva de ├«ncredere, s─â pedalezi repede, s─â ai o biciclet─â ╚Öi un smartphone.

biciclop.eu

Cum arat─â ziua unui curier din Tribul ?

Curierii de la Tribul ies din casă undeva pe la ora 9-10. Livrările sunt primite doar după ora 10, iar fiecare livrare are un timp maxim de 2 ore de la intrarea în sistem. Un curier face aproximativ 10 livrări pe zi. După pauza de prânz, începe partea mai complicată și mai periculoasă a zilei de lucru, traficul devenind foarte dificil începând cu ora 16:00 și livrările tot mai urgente. Un curier ajunge acasă dupa ora 17, adesea frânt de oboseala.

tribul

ÔÇť├Än ultimele 2 luni am avut 1.000 de livr─âri pe lun─â. ╚śi ├«ntr-o lun─â avem 20 de zile muncitoare. Asta ├«nseamn─â c─â avem o medie de pu╚Ťin peste 50 de livr─âri pe zi. Dar asta nu-i adev─ârat. Avem zile cu 20 de livr─âri ╚Öi zile cu 70 de livr─âriÔÇŁ, a mai spus Ariel.

Sinapseria, un business care cere r─âbdare

ÔÇťDup─â un an de activitate am r─âmas cu bucuria s─â v─âd c─â am f─âcut o firm─â care func╚Ťioneaz─â. ╚śi asta este foarte pre╚Ťios. Trebuie doar ca eu, acum, s─â ├«nv─â╚Ť s─â am r─âbdareÔÇŁ, spune Andrei G─âit─ânaru, fondatorul Sinapseriei.

Crearea Sinapseriei a fost momentul care a marcat trecerea lui Andrei din domeniul comunc─ârii c─âtre cel al curieratului rapid. Un domeniu cu totul nou, a c─ârui cunoa╚Ötere a necesitat mult─â documentare ╚Öi ac╚Ťiuni practice, fiind┬ácurier pentru 13 zile pentru o alt─â firm─â, ├«ntr-o pia╚Ť─â aflat─â ├«n declin. Cu toate acestea, Andrei a remarcat cre╚Öterea constant─â a comer╚Ťului online, o ni╚Ö─â pe care a decis s─â se concentreze ╚Öi s─â-╚Öi orienteze afacerea. Astfel, portofoliul┬áde clien╚Ťi al firmei a ajuns s─â fie format din magazine online, firme care se ocup─â de comunicare, printing sau publicitate, plus persoanele fizice.

Fondurile necesare de pornire au fost aproape de zero, iar curierii au venit fiecare cu bicicleta proprie, acest lucru ├«nlesnind procesul de maturizare al firmei deoarece aceasta s-a dezvoltat independent de stresul creat de o investi╚Ťie mare. ├Äns─â efortul depus la ├«nceput a fost foarte mare.┬áNum─ârul insuficient de clien╚Ťi nu a permis angajarea mai multor curieri, astfel c─â cei doi angaja╚Ťi au avut de str─âb─âtut multe drumuri ├«n plus.

Andrei G─âit─ânaru, fondatorul Sinapseriei

Andrei G─âit─ânaru, fondatorul Sinapseriei

 

Jum─âte arhitect, jum─âte curier

Firma are un tarif unic de livrare care se ridic─â la 15 lei. Din aceast─â sum─â, 10 lei revin curierului. Andrei G─âit─ânaru spune c─â pe viitor suma ar putea fi modificat─â la 8 lei pentru curier ╚Öi 7 lei pentru firm─â, ad─âug├ónd c─â niciodat─â un curier nu va primi mai pu╚Ťin dec├ót firma. Oricum curierii au si alte joburi. Sunt arhitec╚Ťi, muzicieni, studen╚Ťi care ├«╚Öi folosesc anumite ore din zi f─âc├ónd mi╚Öcare ╚Öi ni╚Öte bani ├«n plus. ÔÇťUn curier dup─â cinci sau ╚Öase ore de alergat poate s─â fac─â 100 de lei pe zi sau chiar mai multÔÇŁ, a ad─âugat Andrei.

Recrutarea acestora este bazat─â ├«n primul r├ónd pe recomand─âri. ├Än acest moment echipa de curieri, alc─âtuit─â din cinci oamenii, s-a format din recomand─ârile venite de la al╚Ťi curieri sau prieteni. ÔÇť├Än cur├ónd vom ajunge la peste 20 de livr─âri pe zi constant ╚Öi o sa ├«mp─âr╚Ťim Bucure╚Ötiul ├«n felii de pizza, iar fiecare curier va avea zona lui. O s─â avem ni╚Öte situa╚Ťii speciale ├«n care cineva va trebui s─â ajung─â dintr-un cap─ât ├«n cel─âlaltÔÇŁ, a mai spus Andrei.

Kyklos, singura firmă de curierat certificată ecologic din România

Antonis, 28 de ani, ╚Öi Maxime, 25 de ani, sunt cei doi parteneri care, ├«n urm─â cu ╚Öase luni, au pus bazele celei mai noi firme de curierat pe biciclet─â din Bucure╚Öti, Kyklos. Faptul c─â Antonis este pe jum─âte grec a contat ├«n alegerea numelui. ÔÇťKykos ├«n greac─â ├«nseamn─â cerc. E mai special ╚Öi poate e mai dificil de pronun╚Ťat la ├«nceput ├«ns─â ├«╚Ťi r─âm├óne ├«n minteÔÇŁ, spune Maxime.

antonis

Antonis, unul dintre partenerii Kyklos

 

Afacerea celor doi a fost inspirat─â de experien╚Ťa parizian─â, unde, ├«n timpul facult─â╚Ťii, cei doi au lucrat ca mesageri pe biciclet─â. Modelul francez se reflect─â ├«n modul ├«n care cei doi pl─âtesc ╚Öi au grij─â de curierii lor. Dac─â ├«n ╚Ť─ârile anglo-saxone, curierii sunt plati╚Ťi la curs─â, ├«n Fran╚Ťa acest lucru este ilegal. Pe acest model, curierii Kyklos au un salariu lunar de apoximativ 200 de euro la care, ├«n func╚Ťie de rezultatele firmei ╚Öi cursele f─âcute, se adaug─â o prim─â. ÔÇťMie ├«mi convenea s─â am un salariu fix acolo, dec├ót s─â fiu pl─âtit pe curs─âÔÇŁ, ├«╚Öi aminte╚Öte Antonis, care a alergat prin Paris ca mesager pe biciclet─â mai bine de un an ╚Öi jum─âtate.

Maxime spune c─â are ├«n vedere ├«ncheierea unor asigur─âri at├ót pentru curieri c├ót ╚Öi pentru biciclete. ÔÇťOricum avem aceast─â op╚Ťiune ├«n serviciile noastre. Dac─â un client trimite prin noi ceva de valoare ╚Öi vrea s─â-l asigure ne asuma noi risculÔÇŁ, explic─â Maxime.

Multina╚Ťionalele, principalii clien╚Ťi

Afacerea celor doi a fost g├óndit─â de la ├«nceput ca una business-to-business (B2B). Pentru a c├ó╚Ötiga ├«n portofoliu clien╚Ťi importan╚Ťi, proprietarii Kyklos au investit ├«n certificarea ecologic─â. Kyklos este singura firm─â de acest gen care este certificat─â ecologic. ÔÇťF─âr─â aceste certific─âri, companiile pe care noi le target─âm, multina╚Ťionalele, b─âncile, firmele de consultan╚Ť─â nici nu ne-ar b─âga ├«n seam─âÔÇŁ, spune Maxime.

Cu toate c─â acest gen de clien╚Ťi se arat─â foarte ├«nc├ónta╚Ťi de idee, ei nu sunt cu adev─ârat preg─âti╚Ťi s─â pl─âteasc─â mai mult pentru serviciile de curierat pe biciclet─â. Astfel c─â b─ât─âlia pentru c├ó╚Ötigarea clien╚Ťilor, la fel ca ├«n cazul Sinapseria, nu este dat─â cu firmele similare ci cu marile firme de curierat care folosesc ma╚Öinile. ÔÇťScopul nostru este scoaterea de pe str─âzi a ma╚Öinilor de curierat. Afacerile noastre (Kyklos, Sinapseria, Tribul ÔÇôn.r.) reprezint─â ╚Öi ini╚Ťiative sociale prin care dorim s─â facem ora╚Öul un loc mai pl─âcut prin a eficientiza tot ceea ce ├«nseamn─â logistica de curierat pentru firmeÔÇŁ, adaug─â Maxime.

Planuri de viitor: biciclete cargo și fonduri europene

Kyklos nu se va limita doar la curieratul rapid destinat corpora╚Ťiilor. Dup─â ╚Öase luni de activitate, Antonis ╚Öi Maxime au ├«n plan dezvoltarea afacerii cu ajutorul fondurilor europene care s─â le permit─â transformarea ╚Öi amenajarea actualului sediu din strada Virgiliu 16 ├«ntr-un centru social destinat bicicli╚Ötilor care s─â cuprind─â at├ót un magazin c├ót ╚Öi un atelier de reparat biciclete. ├Än viziunea lui Antonis, atelierul ar trebui s─â fie unul participativ ├«n care bicicli╚Ötii, ├«n schimbul unui abonament pl─âtit, s─â vin─â ╚Öi s─â-╚Öi repare singuri bicicletele folosind uneltele ╚Öi spa╚Ťiul de acolo.

O alt─â idee care pare s─â prind─â contur este achizi╚Ťionarea unei bicilete cargo care ├«i va ajuta s─â transporte pachete de p├ón├ó la 100 de kilograme. Achizi╚Ťia ar putea fi f─âcut─â ├«n prim─âvar─â folosind exclusiv fonduri din profitul firmei. ÔÇťVrem s─â facem o afacere care s─â fie durabil─â ╚Öi stabil─â. S─â fim aprecia╚Ťi, nu s─â d─âm un tunÔÇŁ, spune Maxime.

├Än 2014, aproximativ 655.000 de europeni lucreaz─â ├«n industria velo din Uniunea European─â, care include┬á produc╚Ťia de biciclete, cicloturismul, infrastructura ╚Öi serviciile. Iar ritmul angaj─ârilor, ├«n sectorul velo, este ├«n cre╚Ötere, fiind estimat, ├«n 2020, la 1 milion de locuri de munc─â, potrivit unui studiu al European CyclistsÔÇÖ Federation (ECF).

Comentarii

comentarii