Curieratul pe bicicletă, o afacere cu scop social

Curieratul pe bicicletă este o activitate relativ nouă pentru București. Două din cele trei firme principale care activează pe această piață au sub un an de activitate. Cu toate acestea, au crescut extrem de repede reușind să atragă clienți din cele mai diverse categorii de business mergând de la multinaționale, până la magazine online și persoane fizice. Însă curieratul pe bicicletă practicat de fondatorii celor trei firme este mai mult decât o afacere. Scopul comun al acestora este transformarea Bucureștiului într-un oraș mai prietenos cu pietonii prin scoaterea de pe străzi a mașinilor de curierat.

 

bici

 

Tribul, un proiect de antreprenoriat social

Cei de la Tribul sunt veteranii și pionierii curieratului pe bicicletă la nivelul Bucureștiului, activitate demarată de Ariel Constantinof, în 2010, pur și simplu din pasiunea pentru bicicletă, dar nu o pasiune pentru bicicletă ca obiect, ci o pasiune pentru liberatatea pe care ți-o oferă pedalatul. În viziunea sa, acest gen de activitate este mai puțin „curierat pe bicicletă” și mai mult „antreprenoriat social”.

“Am salvat foarte mult potențial CO2 emis de mașinile ce ar fi făcut livrările în locul nostru – am aproximat noi vreo 9 tone. Am reușit să oferim un job full-time celor cinci curieri pasionați de pedalat, asta printr-o afacere socială care totodată promovează pedalatul urban în București. Oferim livrări gratuite asociaților din jurul nostru, suntem parteneri și oferim vizibilitate pe cât putem evenimentelor și grupurilor ce ajută la promovarea pedalatului în Bucuresti”, spune Ariel.

Cei cinci curieri din Tribul fac aproape 100 de km pe zi, fiecare, astfel fiind prezenți constant în subconștientul șoferilor bucureșteni. Ca să ajungi în Tribul trebuie să fii recomandat de cineva de încredere, să pedalezi repede, să ai o bicicletă și un smartphone.

biciclop.eu

Cum arată ziua unui curier din Tribul ?

Curierii de la Tribul ies din casă undeva pe la ora 9-10. Livrările sunt primite doar după ora 10, iar fiecare livrare are un timp maxim de 2 ore de la intrarea în sistem. Un curier face aproximativ 10 livrări pe zi. După pauza de prânz, începe partea mai complicată și mai periculoasă a zilei de lucru, traficul devenind foarte dificil începând cu ora 16:00 și livrările tot mai urgente. Un curier ajunge acasă dupa ora 17, adesea frânt de oboseala.

tribul

“În ultimele 2 luni am avut 1.000 de livrări pe lună. Și într-o lună avem 20 de zile muncitoare. Asta înseamnă că avem o medie de puțin peste 50 de livrări pe zi. Dar asta nu-i adevărat. Avem zile cu 20 de livrări și zile cu 70 de livrări”, a mai spus Ariel.

Sinapseria, un business care cere răbdare

“După un an de activitate am rămas cu bucuria să văd că am făcut o firmă care funcționează. Și asta este foarte prețios. Trebuie doar ca eu, acum, să învăț să am răbdare”, spune Andrei Găitănaru, fondatorul Sinapseriei.

Crearea Sinapseriei a fost momentul care a marcat trecerea lui Andrei din domeniul comuncării către cel al curieratului rapid. Un domeniu cu totul nou, a cărui cunoaștere a necesitat multă documentare și acțiuni practice, fiind curier pentru 13 zile pentru o altă firmă, într-o piață aflată în declin. Cu toate acestea, Andrei a remarcat creșterea constantă a comerțului online, o nișă pe care a decis să se concentreze și să-și orienteze afacerea. Astfel, portofoliul de clienți al firmei a ajuns să fie format din magazine online, firme care se ocupă de comunicare, printing sau publicitate, plus persoanele fizice.

Fondurile necesare de pornire au fost aproape de zero, iar curierii au venit fiecare cu bicicleta proprie, acest lucru înlesnind procesul de maturizare al firmei deoarece aceasta s-a dezvoltat independent de stresul creat de o investiție mare. Însă efortul depus la început a fost foarte mare. Numărul insuficient de clienți nu a permis angajarea mai multor curieri, astfel că cei doi angajați au avut de străbătut multe drumuri în plus.

Andrei Găitănaru, fondatorul Sinapseriei
Andrei Găitănaru, fondatorul Sinapseriei

 

Jumăte arhitect, jumăte curier

Firma are un tarif unic de livrare care se ridică la 15 lei. Din această sumă, 10 lei revin curierului. Andrei Găitănaru spune că pe viitor suma ar putea fi modificată la 8 lei pentru curier și 7 lei pentru firmă, adăugând că niciodată un curier nu va primi mai puțin decât firma. Oricum curierii au si alte joburi. Sunt arhitecți, muzicieni, studenți care își folosesc anumite ore din zi făcând mișcare și niște bani în plus. “Un curier după cinci sau șase ore de alergat poate să facă 100 de lei pe zi sau chiar mai mult”, a adăugat Andrei.

Recrutarea acestora este bazată în primul rând pe recomandări. În acest moment echipa de curieri, alcătuită din cinci oamenii, s-a format din recomandările venite de la alți curieri sau prieteni. “În curând vom ajunge la peste 20 de livrări pe zi constant și o sa împărțim Bucureștiul în felii de pizza, iar fiecare curier va avea zona lui. O să avem niște situații speciale în care cineva va trebui să ajungă dintr-un capăt în celălalt”, a mai spus Andrei.

Kyklos, singura firmă de curierat certificată ecologic din România

Antonis, 28 de ani, și Maxime, 25 de ani, sunt cei doi parteneri care, în urmă cu șase luni, au pus bazele celei mai noi firme de curierat pe bicicletă din București, Kyklos. Faptul că Antonis este pe jumăte grec a contat în alegerea numelui. “Kykos în greacă înseamnă cerc. E mai special și poate e mai dificil de pronunțat la început însă îți rămâne în minte”, spune Maxime.

antonis
Antonis, unul dintre partenerii Kyklos

 

Afacerea celor doi a fost inspirată de experiența pariziană, unde, în timpul facultății, cei doi au lucrat ca mesageri pe bicicletă. Modelul francez se reflectă în modul în care cei doi plătesc și au grijă de curierii lor. Dacă în țările anglo-saxone, curierii sunt platiți la cursă, în Franța acest lucru este ilegal. Pe acest model, curierii Kyklos au un salariu lunar de apoximativ 200 de euro la care, în funcție de rezultatele firmei și cursele făcute, se adaugă o primă. “Mie îmi convenea să am un salariu fix acolo, decât să fiu plătit pe cursă”, își amintește Antonis, care a alergat prin Paris ca mesager pe bicicletă mai bine de un an și jumătate.

Maxime spune că are în vedere încheierea unor asigurări atât pentru curieri cât și pentru biciclete. “Oricum avem această opțiune în serviciile noastre. Dacă un client trimite prin noi ceva de valoare și vrea să-l asigure ne asuma noi riscul”, explică Maxime.

Multinaționalele, principalii clienți

Afacerea celor doi a fost gândită de la început ca una business-to-business (B2B). Pentru a câștiga în portofoliu clienți importanți, proprietarii Kyklos au investit în certificarea ecologică. Kyklos este singura firmă de acest gen care este certificată ecologic. “Fără aceste certificări, companiile pe care noi le targetăm, multinaționalele, băncile, firmele de consultanță nici nu ne-ar băga în seamă”, spune Maxime.

Cu toate că acest gen de clienți se arată foarte încântați de idee, ei nu sunt cu adevărat pregătiți să plătească mai mult pentru serviciile de curierat pe bicicletă. Astfel că bătălia pentru câștigarea clienților, la fel ca în cazul Sinapseria, nu este dată cu firmele similare ci cu marile firme de curierat care folosesc mașinile. “Scopul nostru este scoaterea de pe străzi a mașinilor de curierat. Afacerile noastre (Kyklos, Sinapseria, Tribul –n.r.) reprezintă și inițiative sociale prin care dorim să facem orașul un loc mai plăcut prin a eficientiza tot ceea ce înseamnă logistica de curierat pentru firme”, adaugă Maxime.

Planuri de viitor: biciclete cargo și fonduri europene

Kyklos nu se va limita doar la curieratul rapid destinat corporațiilor. După șase luni de activitate, Antonis și Maxime au în plan dezvoltarea afacerii cu ajutorul fondurilor europene care să le permită transformarea și amenajarea actualului sediu din strada Virgiliu 16 într-un centru social destinat bicicliștilor care să cuprindă atât un magazin cât și un atelier de reparat biciclete. În viziunea lui Antonis, atelierul ar trebui să fie unul participativ în care bicicliștii, în schimbul unui abonament plătit, să vină și să-și repare singuri bicicletele folosind uneltele și spațiul de acolo.

O altă idee care pare să prindă contur este achiziționarea unei bicilete cargo care îi va ajuta să transporte pachete de pânâ la 100 de kilograme. Achiziția ar putea fi făcută în primăvară folosind exclusiv fonduri din profitul firmei. “Vrem să facem o afacere care să fie durabilă și stabilă. Să fim apreciați, nu să dăm un tun”, spune Maxime.

În 2014, aproximativ 655.000 de europeni lucrează în industria velo din Uniunea Europeană, care include  producția de biciclete, cicloturismul, infrastructura și serviciile. Iar ritmul angajărilor, în sectorul velo, este în creștere, fiind estimat, în 2020, la 1 milion de locuri de muncă, potrivit unui studiu al European Cyclists’ Federation (ECF).

spot_img

Ultimele știri