Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

Danone: „Aspectele de mediu pe care se pune accentul acum sunt consumul de apă, cel de gaz și cel de energie”

Danone România a ocupat locul al treilea în topul GBI al companiilor cu cele mai bune performanțe de mediu corespunzătoare anului 2014. Valentin Dragomir, Environment Manager în cadrul companiei, a detaliat pentru Green Report viziunea și acțiunile concrete care au asigurat această victorie. Dintre măsuri, amintim reducerea consumului de energie cu 28%, optimizarea rutelor de distribuție și implementarea colectării selective a deșeurilor.

Valentin Dragomir, Danone (dreapta)
Valentin Dragomir, Danone (dreapta)

Mai toți știm de existența firmei DANONE, dar probabil puțini cunoaștem unele lucruri care vă fac deosebiți de competitori. Cine este DANONE?

Danone a facut primul pas pe piață în Barcelona încă din 1919, când Isaac Carasso a început să vândă primele iaurturi în farmacii, ca leac pentru infecțiile intestinale, care afectau în special copiii. Astăzi, divizia de lactate este puternic dedicată misiunii companiei de a aduce sănătate prin alimente unui număr cât mai mare de oameni și pune pe piață o gamă variată de produse lactate proaspete, gustoase și nutritive.

Danone România este lider de piață pe segmentul iaurturi. Compania are în portofoliu peste 90 de sortimente, realizate în majoritate în fabrica din București, cu lapte proaspăt colectat de la fermierii români. Fabrica Danone din București a produs local primele iaurturi în 1999, iar în prezent 1 din 2 iaurturi consumate în România poartă marca Danone.

Care sunt domeniile în care compania excelează în performanțe de mediu și care sunt inițiativele sau practicile adoptate în aceste domenii?

Danone Romania are deja o tradiție de acțiuni desfășurate pentru dezvoltare durabilă și protecția mediului. Considerăm că acționăm pentru sănătate, că suntem strâns legați de natură și de protejarea ei, mai ales pentru că produsele Danone provin direct din inima unui proces ciclic al naturii. Iată de ce, pentru noi, măsurarea impactului pe care îl avem asupra mediului este foarte importantă. Căutam constant să identificăm cele mai bune acțiuni pe care să le întreprindem pentru a ne perfecționa continuu și a ne monitoriza progresul în ceea ce privește protejarea mediului.

Siguranța și calitatea iaurturilor produse este prioritatea numărul unu pentru noi, de aceea acordăm o atenție deosebită atât materiilor prime folosite cât și modului în care producem iaurturile. Ne interesează de unde ne procurăm resursele, ambalajele, laptele, fructele, dar și cum putem ajuta mediul prin proiecte de voluntariat. În fabrica din România, în ultimii 4 ani, am redus consumul de energie cu 28%, prin achiziționarea de echipamente mai performante, prin înlocuirea surselor de iluminat cu surse economice și prin dezvoltarea de campanii de conștientizare pentru angajații din companie.

În 2005, am construit propria stație de epurare, prin intermediul unui program european SAPARD. Principalul rol al stației de epurare este de curățare a apei tehnologice care a fost folosită în procesul de producție din fabrica de iaurturi, pentru a putea fi apoi deversată în sistemul de canalizare fără a polua mediul. Datorită tehnologiei avansate de care dispune stația, apa poate ajunge până la un grad de curățare de 95%.

În zona de transport, am optimizat rutele de distribuție și am găsit soluții de reducere a kilometrilor parcurși, reducând astfel consumul lunar de motorină cu peste 6.000 de litri și emisiile de dioxid de carbon cu 11.250 de kilograme. La nivelul flotei mari, serviciul de transport este externalizat astfel, ne asigurăm că majoritatea transportatorilor noștri merg pe sistemul Euro 5 sau Euro 6.

De asemenea, acordăm o atenție deosebită colectării selective a deșeurilor. Echipele sortează toate deșeurile de producție, iar apoi facem trasabilitatea acestora, cu ajutorul prestatorilor autorizați. În 2014, am încheiat un parteneriat pentru eliminarea deșeurilor de iaurt din producție și deșeuri de produse expirate, cu stația de biogaz Genesis Biopartner din zona Filipeștii de Pădure. Acolo, are loc și o spălare a ambalajelor după golirea lor, care apoi sunt transmise către reciclatorul final, urmărind îndeaproape trasabilitatea ambalajelor rezultate, până la reciclare.

În 2015, am reciclat 80 tone de carton, 27 de tone de plastic, 3 tone de lemn și sub o tonă de metal. Singura categorie unde avem depozitare finală pe iaurturile produse de Danone România este categoria de deșeu menajer rezultate din activitatea angajaților fabricii.

Prin ceea ce am reciclat, am salvat în ultimii 5 ani, prin ambalajele reciclate de Eco-Rom Ambalaje, 511 barili de petrol, sau suficient pentru ca un autoturism să parcurgă o jumătate de milion de kilometri, am salvat 200.000 de copaci și 2.572 MWh energie brută, suficient pentru a alimenta 1.000 de locuințe timp de un an. Din 2008 și până în 2012, ne-am redus amprenta de carbon cu 30%.

Care ar fi aspectele unde compania vede existența unor oportunități de îmbunătățire a performanțelor de mediu?

Se fac demersuri paralele cu toate zonele unde pot fi obținute îmbunătățiri ale performanțelor de mediu, iar aspectele pe care se pune accentul acum sunt consumul de apă, cel de gaz și cel de energie electrică. La consumul de apă, de exemplu, ne menținem în jurul valorii de 3 metri cubi de apă consumată pe tona de produs finit, iar procesul de optimizare al consumurilor de apă în toate zonele de producție este foarte atent urmărit.

Cum se implică managementul de vârf al DANONE în implementarea inițiativelor și a standardelor de mediu superioare în companie?

Managementul companiei este direct implicat în implementarea inițiativelor de mediu și oferă o atenție deosebită proiectelor noi, care aduc o reducere a impactului asupra mediului, generat de activitatea companiei.

În 2016, la nivel de grup, ne-am propus să reducem cu 2% amprenta de CO2 pe tona de produs finit; în 2015, am înlocuit freonul din frigidere cu un refrigerant natural, care nu mai afectează stratul de ozon, și am schimbat flote întregi de frigidere, unde a fost cazul. Până în 2020, vrem să reducem cu 60% consumul de apă pe tona de produs finit, raportat la consumul din 2000.

În ce privește ambalajele, se analizează oportunitatea utilizării unui ambalaj biopack realizat din biomasă. Deocamdată, încercăm să vedem dacă un astfel de ambalaj păstrează calitatea produsului. De asemenea, ne dorim ca, până în 2020, 75% din hârtia și cartonul pe care le folosim să fie din surse reciclate, iar tot ceea ce vom folosi ca sursă virgină să fie din surse certificate de organisme precum Forest Stewardship Council (FSC). Tetra Top, ambalajul iaurtului de băut Activia de la Danone, este primul ambalaj al companiei Tetra Pak cu certificare FSC ales de un producător din România.

În zona de agricultură, încercăm să îmbunătățim calitatea laptelui prin diverse proiecte de sustenabilitate și să reducem amprenta de CO2 pe kilogramul de lapte consumat. De asemenea, lucrăm îndeaproape cu fermele partenere, promovăm introducerea furajelor mai ecologice și susținem fermierii pentru a evita problemele de volatilitate a prețurilor.

Pe lângă obiectivele stabilite la nivel de grup, managementul este implicat și la nivel de politici publice. Avem un angajat Danone care participă la toate întâlnirile Parlamentului European pe linie de mediu. De altfel, eu ocup în paralel și funcția de Vice-Președinte al Asociației Române de Ambalaje și Mediu, și astfel suntem implicați în inițiative legislative la nivel național și nu numai.

Care au fost cele mai mari provocări în GBI 2015?

GBI este o evaluare complexă, bine structurată, cu foarte multe date. E foarte interesant de completat pentru un om din domeniu, îl provoacă foarte mult prin multitudinea de subiecte abordate.

Astfel prin participarea la GBI 2015 aflam atât statusul dezvoltării noastre ținând cont de faptul că pe noi ne interesează să îmbunătățim constant performanțele de mediu ale companiei prin activarea întregii echipe Danone, cât și potențialele zone unde mai pot fi aduse beneficii asupra mediului.

Valentin DRAGOMIR, Environment Manager Danone

spot_img

Ultimele știri