5 modalități prin care companiile îți fac dispozitivele să cedeze prea devreme

Concluziile unui experiment făcut de Greenpeace pe mai multe dispozitive sunt alarmante: producătorii le construiesc cu bună știință fragile, greu de reparat sau cu piese care pot fi înlocuite, dar sunt greu de găsit.

5 modalități prin care companiile îți fac dispozitivele să cedeze prea devreme

Greenpeace a făcut un experiment în care, alături de compania iFixit, a evaluat 40 dintre cele mai populare smartphone-uri, tablete și laptopuri pentru a vedea cât de ușor pot fi reparate.

  1. Gadget-urile sunt construite special pentru a fi greu de reparat sau de întreținut

Să înlocuiești memoria sau hard disk-ul nu mai e la fel de ușor ca în trecut, pentru că piesele sunt lipite de placă, iar astfel reparația este și mai dificilă. Acest tip de design îl poți vedea la unele dintre cele mai noi smartphone-uri LG și Samsung, dar și laptopurile Apple.

  1. Unele telefoane sunt din ce în ce mai fragile

Deși producătorii de electronice au introdus pe piață tot felul de tipuri de sticlă, la orice pas vezi un ecran de telefon crăpat. De fapt, mare parte din telefoanele din noua generație au monitoarele numai din sticlă, crescând astfel riscul de a se sparge.

Compania de asigurări pentru electronice Square Trade a testat noul Samsung Galaxy S8 și după o serie de lovituri, concluzia a fost că acesta este cel mai fragil telefon din toate timpurile: „S8 este primul telefon testat de noi care s-a spart la prima lovitură, indiferent pe ce parte a căzut”, spun cei de la companie într-un clip demonstrativ.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=AkoZM83X_i4]

  1. Bateriile sunt mai greu de înlocuit

Samsung a trebuit să recheme în service milioane de telefoane Samsung Galaxy Note 7 pentru că bateria exploda, dar acest lucru ar fi putut fi evitat dacă designul telefonului ar fi permis scoaterea ușoară a bateriei. Însă aproape 70% din telefoanele testate de Greenpeace și iFixit aveau baterii fie imposibil de scos, fie foarte greu de înlocuit din cauza deciziilor de design sau adezivilor puternici folosiți pentru a fixa bateria de carcasă.

  1. Instrumentele pentru a repara singur device-ul sunt foarte greu de obținut

Atunci când reparația e totuși posibilă, e foarte scumpă și durează foarte mult timp, iar uneori ai nevoie de instrumente speciale pentru șuruburi și alte părți foarte fine. Acesta este cazul iPhone, R9m de la Oppo și P9 de la Huawei.

  1. Manualele de reparații sau piesele de schimb sunt greu accesibile publicului

Foarte puțini producători de electronice furnizează utilizatorilor informații despre cum îți pot repara produsele. Din 17 branduri testate în experiment, numai trei – Dell, Fairphone și HP – oferă toate piesele de schimb și manuale de reparații.

5 modalități prin care companiile îți fac dispozitivele să cedeze prea devreme

Acestă problemă este ridicată și în documentarul „Story of Stuff” (de la minutul  13):

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=9GorqroigqM]

Aceste trei exemple demonstrează că designul poate fi creat astfel încât să permită repararea unui device. Industria producătoare de electronice are un impact foarte mare asupra mediului, începând de la extracția materialelor prime, utilizarea substanțelor chimice periculoase și a cantităților mari de energie, până la generarea a milioane de tone de deșeuri electronice în fiecare an. Un prim pas prin care această industrie poate reduce efectele sale asupra mediului este să construiască produse care să dureze mai mult timp și care pot fi reparate cu ușurință.

spot_img

Ultimele știri