Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

Evolutia pietei auto dupa introducerea taxei de prima inmatriculare

Introducerea, la inceputul acestui an, a taxei de prima inmatriculare auto a generat o serie de dispute, unele opinii sustinand ca prin introducerea acesteia i se ingradeste populatiei posibilitatea de achizitiona masini la mana a doua, in timp ce autoritatile au aratat ca taxa are un scop protectionist pentru mediu.

Criticata chiar si de catre Comisia Europeana, care a aratat ca este discriminatorie pentru masinile second-hand, taxa auto va fi mentinuta, sustin autoritatile de la Bucuresti. Reprezentanti ai Executivului au anuntat recent ca Guvernul isi mentine decizia de a pastra taxa de prima inmatriculare auto si nu are intentia sa returneze aceasta taxa.

Conform datelor companiei Dacia, in Polonia, tara cu cel mai scazut nivel al taxei, in primul an dupa aderarea la Uniunea Europeana, importurile de autoturisme vechi au crescut foarte mult. In prezent, autoturismele cu varste cuprinse intre 10-15 ani detin circa 50 la suta din piata, iar ponderea celor cu varste cuprinse intre 6-10 ani a crescut cu 34 la suta. Importul de autoturisme mai vechi de 15 ani s-a majorat cu aproximativ 6 la suta.

In Romania, cea mai mare pondere a pietei o detin autoturismele mai tinere de sase ani (67 la suta din piata), urmate de cele cu varste cuprinse intre 6-10 ani (33 la suta), in timp ce autoturismele mai vechi de 10 ani reprezinta doar unu la suta din piata.

Conform statisticilor Dacia, in primele opt luni ale acestui an in Romania au fost vandute circa 47.264 autoturisme rulate, in timp ce in intreg anul 2006 au fost vandute 42.826 autoturisme rulate.

In 2007, vanzarile importatorului de autoturisme second hand AAA Auto, au crescut cu aproape 20 la suta fata de perioada similara a anului trecut (3.095 autoturisme in 2007 fata de 2.600 in 2006). Potrivit companiei, cel mai bine vandute sunt masinile cu varste de trei-patru ani.

Ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, sustine ca persoanele care au platit aceasta taxa de prima inmatriculare au facut-o in virtutea unei legi care nu a fost contestata prin nicio hotarare judecatoreasca.
Vosganian s-a angajat ca, pana la sfarsitul lunii ianuarie, Guvernul sa legifereze noile modificari aduse taxei pentru a fi in acord cu Comisia Europeana. Ministrul a subliniat insa ca nu se va renunta la aceasta taxa.

El a precizat ca masurile de modificare a taxei auto privesc introducerea unei modalitati de contestare a acesteia, o buna corelare intre nivelul taxei si valoarea reziduala a masinii, precum si o definire mai exacta a ceea ce inseamna masina care s-a depreciat. Conform Comisiei Europene, un autovehicul se depreciaza din momentul in care a fost inmatriculat.

Pana la sfarsitul lunii ianuarie, Guvernul va adopta o Ordonanta sau o Ordonanta de Urgenta, in functie de vacanta parlamentara, in care va include modificarile mentionate. In acest context, Vosganian a aratat ca a gasit disponibilitatea din partea CE pentru a nu se ajunge in instanta.

Ministrul Economiei si Finantelor a pledat pentru importanta ecologica a taxei de prima inmatriculare, subliniind ca ea nu este un instrument fiscal, contributia adusa de aceasta la buget fiind marginala. De altfel, MEF si Ministerul Mediului vor prezenta o nota de utilizare pentru 2008 a acestei taxe, exclusiv in scopuri de protectie a mediului.

Automobil Clubul Roman (ACR) a protestat, la inceputul acestei luni, fata de atitudinea Guvernului Romaniei de a insista pentru mentinerea taxei auto, cu toate avertizarile venite din partea Comisiei Europene vizand incalcarea legislatiei comunitare.

Initial, in primavara anului 2007, Comisia a semnalat Romaniei, printr-o scrisoare, ca normele nationale privind taxa de inmatriculare a autovehiculelor nu erau considerate compatibile cu articolul 90 din Tratatul CE. In raspunsul sau, Romania nu a reusit sa prezinte argumente satisfacatoare si, in pofida discutiilor intense cu Comisia Europeana, nu a modificat textul legislatiei contestate. La vremea respectiva, Executivul comunitar afirma ca taxa este discriminatorie.

Guvernul a adoptat, in aprilie, modificarile modului de calcul a taxei de prima inmatriculare, potrivit carora cuantumul taxei va scadea pe masura ce varsta masinii creste.

Grila orientativa propusa de MEF in luna aprilie pentru taxa auto prevedea reducerea la jumatate a taxei pentru masinile non-euro vechi de 20 de ani, cu o capacitate de 1.600 cmc, in timp ce pentru un autoturism de 3001 cmc, vechi de 15-16 ani, taxa se reduce cu mai mult de trei ori. Pe de alta parte, taxa ramane neschimbata pentru autoturismele noi, Euro 4, cu capacitati cuprinse intre 1400 – 3000 cmc.

Astfel, pentru un autoturism de 1.400 cmc, Euro 4, vechi de cel mult un an, taxa de prima inmatriculare este de 160 euro, conform calculatorului de taxa publicat pe pagina de Internet a Ministerului Finantelor.

Pentru un autoturism de 1.600 cmc, Euro 3, cu o vechime de 1-2 ani, taxa pentru prima inmatriculare este de 1.080 euro. Pentru un un autoturism de aceeasi capacitate, Euro 1, de peste sase ani, taxa este de 4.121 euro, iar pentru unul non-euro, taxa este de 4.579 euro.

Pentru un autoturism de 3.000 cmc, Euro 4, vechi de cel mult un an, taxa este de 1606 euro, iar pentru unul cu aceeasi capacitate, non-euro, cu o vechime de pana la un an, taxa de inmatriculare este de 8.586 euro.

MEF a primit ulterior din partea Comisiei Europene o scrisoare care cuprindea o serie de sugestii si observatii cu privire la taxa de prima inmatriculare auto. CE a solicitat MEF sa includa in calculul taxei observatia potrivit careia sunt considerate masini second-hand autoturismele mai vechi de o luna si nu de trei luni, conform variantei MEF.

Autoritatile romane au trimis la Bruxelles, la cererea Comisiei Europene, un studiu realizat de APIA referitor la piata auto interna, precum si alte doua studii elaborate de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, respectiv de Autoritatea Nationala de Asigurare-Reasigurare.

Comisia Europeana a declansat, in noiembrie, a doua etapa a procedurii de infringement (incalcare a Tratatului CE) impotriva Romaniei, din cauza taxei auto, despre care expertii europeni afirma ca este discriminatorie in special in ceea ce priveste impozitarea masinilor second-hand din import si a celor autohtone.

Taxa de prima inmatriculare auto a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2007, iar Ministerul Finantelor a estimat ca veniturile generate de aceasta taxa vor depasi 220 milioane euro in acest an.

Veniturile incasate la bugetul de stat din taxa de prima inmatriculare auto, in perioada 1 ianuarie-12 noiembrie 2007, s-au cifrat la 745,52 milioane lei (210 milioane euro, la un nivel mediu de 3,536 lei pentru un euro), potrivit datelor furnizate Rompres de Ministerul Economiei si Finantelor.

Taxa de prima inmatriculare se aplica in alte 16 state europene. Ungaria inregistreaza, in prezent, cea mai mare valoare a taxei de prima inmatriculare a autoturismelor, acesta incadrandu-se intre 940 si 18.100 euro, in functie de vechimea masinii, potrivit datelor puse la dispozitie de Ministerul Finantelor.

Grecia impune o taxa care variaza intre 35 si 385 la suta din valoarea reziduala, in functie de gradul de poluare al autoturismului.

La polul opus se afla Polonia, care a perceput pentru prima inmatriculare a autoturismelor o taxa care reprezinta doi la suta din valoarea reala (nu cea de achizitie) a autovehiculului.

In Austria, taxa de prima inmatriculare este de 16 la suta din pretul de pe factura al masinii, iar in Finlanda aceasta este de 28 la suta din pretul masinii. Germania si Spania percep o taxa fixa de 25,6 euro, respectiv 66,6 euro.

Franta aplica o taxa cuprinsa intre 20 si 36 euro pe un cal putere la care se adauga taxa pentru poluare bazata pe emisia de dioxid de carbon.

In Danemarca, taxa de inmatriculare este de 105 la suta din valoarea reziduala, iar in Belgia aceasta variaza intre 61 si 5.000 euro.

In Italia, taxa de inmatriculare este de 3,5 centi/KW (pentru o masina de 125 cai putere, respectiv 92 KW, taxa este de 322 euro).

spot_img

Ultimele știri