EY: Taxele de mediu pot fi un stimulent pentru reducerea polu─ârii

in Opinii 13 November 2019 52 Views

Pe fondul multiplelor provoc─âri generate de necesitatea protej─ârii mediului, guvernele se confrunt─â acum cu o presiune tot mai mare de a identifica noi modalit─â╚Ťi de diminuare a impactului activit─â╚Ťilor antropice asupra mediului, f─âr─â a afecta ├«ns─â cre╚Öterea economic─â. Laura Ciobanu, Manager, Schimb─âri Climatice ╚Öi Sustenabilitate, EY Rom├ónia explic─â de ce taxele de mediu joac─â un rol important ╚Öi reprezint─â un instrument util ├«n cre╚Öterea gradului de con╚Ötientizare ├«n r├óndul companiilor ╚Öi al popula╚Ťiei, care trebuie s─â ╚Ťin─â seama de impactul asupra mediului ╚Öi s─â ├«n╚Ťeleag─â cum se traduc ├«n costuri activit─â╚Ťile sau comportamentele lor.

Laura Ciobanu, Manager, Schimbări Climatice și Sustenabilitate, EY România

Materialele plastice au devenit o preocupare major─â ╚Öi o prioritate pentru Uniunea Europeana (UE), av├ónd ├«n vedere c─â se produc din ce ├«n ce mai multe produse din plastic. De exemplu, ├«n 2016 au fost produse aproximativ 60 milioane de tone plastic la nivelul UE, potrivit Plastics Europe, de 20 de ori mai mult dec├ót ├«n anii ÔÇÖ60. Din cantitatea total─â, aproape 40% const─â ├«n ambalaje din plastic. Este important de men╚Ťionat c─â aceste valori nu includ ╚Öi fibrele din PET, ceea ce ar presupune o majorare semnificativ─â a cantit─â╚Ťilor finale.

De╚Öi rata de reciclare a ambalajelor din plastic a crescut la nivelul ├«ntregii Uniuni Europene, la aproape 41% ├«n 2016, trebuie s─â ╚Ťinem cont c─â produc╚Ťia de plastic cre╚Öte ╚Öi ea ├«ntr-un ritm alarmant.  

├Än acest context, taxele de mediu joac─â un rol important ╚Öi reprezint─â un instrument util ├«n cre╚Öterea gradului de con╚Ötientizare ├«n r├óndul companiilor, dar ╚Öi al popula╚Ťiei, care trebuie s─â ╚Ťin─â seama de impactul asupra mediului ╚Öi, de asemenea, s─â ├«n╚Ťeleag─â cum se traduc ├«n costuri activit─â╚Ťile sau comportamentele lor.

Drept urmare, ├«n multe ╚Ť─âri, nivelul taxelor percepute tuturor companiilor care plaseaz─â ambalaje pe pia╚Ťa na╚Ťional─â este destul de ridicat. Aceste tipuri de taxe fac s─â creasc─â pre╚Ťul produselor finite, dar reprezint─â ╚Öi un stimulent pentru:

  • Cre╚Öterea performan╚Ťelor ├«n materie de inovare: companiile trebuie s─â dezvolte noi tipuri de ambalaje, produse din materiale mai rezistente, care pot fi reparate mai u╚Öor ╚Öi care pot fi reutilizate. Un beneficiu suplimentar al folosirii ambalajelor reutilizabile este faptul c─â taxele de mediu se pl─âtesc o singur─â dat─â, ╚Öi nu la fiecare introducere pe pia╚Ť─â a ambalajului respectiv;  
  • Optimizarea modului ├«n care sunt ambalate m─ârfurile, precum ╚Öi optimizarea formei ambalajului, astfel ├«nc├ót consumul de materiale/materii prime s─â fie redus;
  • ├Äncurajarea companiilor s─â conceap─â ╚Öi s─â utilizeze ambalaje din plastic care s─â fie mai u╚Öor de reciclat, astfel ├«nc├ót s─â se promoveze dezvoltarea de ambalaje mai durabile;
  • ├Ämbun─ât─â╚Ťirea colect─ârii separate a de╚Öeurilor pentru a asigura o mai bun─â calitate a resurselor utilizate ├«n industria de reciclare.

Astfel, se remarc─â tendin╚Ťa de adoptare c├ót mai larg─â a conceptului de economie circular─â, ├«n care se pune un accent major pe reutilizarea ╚Öi reciclarea produselor ╚Öi a materialelor, ├«n detrimentul elimin─ârii acestora. Av├ónd ├«n vedere acest lucru, dar ╚Öi faptul c─â p├ón─â ├«n 2030 toate ambalajele din plastic plasate pe pia╚Ťa UE trebuie s─â fie reutilizabile sau reciclabile, acesta este cel mai potrivit moment pentru companii s─â ├«nceap─â s─â inoveze cu adev─ârat, s─â ├«╚Öi reg├óndeasc─â strategia, iar protec╚Ťia mediului s─â reprezinte unul dintre pilonii principali ├«n tranzi╚Ťia c─âtre un model de business sustenabil.

Putem remarca ╚Öi ├«n r├óndul societ─â╚Ťilor din Rom├ónia un interes ├«n cre╚Ötere fa╚Ť─â de diverse solu╚Ťii adaptate la cerin╚Ťele economiei circulare. Un exemplu ar fi logistica invers─â prin care societ─â╚Ťile pot adopta, de pild─â, politici de returnare care s─â permit─â consumatorilor s─â se debaraseze de produsele vechi, atunci c├ónd achizi╚Ťioneaz─â altele noi. ├Än acest fel, se pot reutiliza sau recicla at├ót materialele con╚Ťinute ├«n produs, c├ót ╚Öi ambalajele acestora, dup─â ce durata de utilizare a produsului s-a ├«ncheiat. Totodat─â, acest demers ar putea oferi ╚Öi op╚Ťiunea ca nu doar produsele uzate, ci ╚Öi piesele de schimb sau componentele s─â poat─â fi returnate, pentru a merge c─âtre remanufacturare, reparare sau reciclare, ├«n func╚Ťie de cea mai potrivit─â solu╚Ťie.

O alt─â oportunitate este legat─â de ├«nlocuirea materialelor din plastic de unic─â folosin╚Ť─â, dat─â fiind adoptarea de c─âtre Parlamentul European a Directivei privind produsele din plastic de unic─â folosin╚Ť─â. ├Än acest context, p├ón─â ├«n 2021 vor fi interzise farfuriile, tac├ómurile de unic─â folosin╚Ť─â, paiele pentru b─âuturi, be╚Ťi╚Öoarele pentru urechi ╚Öi altele. Prin urmare, companiile nu au stat prea mult pe g├ónduri ╚Öi au ├«nceput s─â vin─â cu alternative la ambalajele tradi╚Ťionale din plastic, cum ar fi cele fabricate din amidon de porumb sau din trestie de zah─âr.

Este adev─ârat c─â, pe termen scurt, tranzi╚Ťia c─âtre un model de business sustenabil poate p─ârea mai pu╚Ťin profitabil─â. Pe termen lung ├«ns─â, studiile economice au demonstrat c─â sustenabilitatea va determina o cre╚Ötere a eficien╚Ťei proceselor, ce se va traduce ulterior printr-o reducere de costuri. ├Än plus, orientarea c─âtre aceste noi solu╚Ťii vine ╚Öi cu beneficii privind reducerea polu─ârii, mai pu╚Ťine de╚Öeuri generate ╚Öi un impact pozitiv asupra vie╚Ťii omului ╚Öi asupra mediului. Totodat─â, este important de men╚Ťionat ╚Öi faptul c─â aceste eforturi ar putea fi finan╚Ťate prin fondurile de cercetare ale UE.

A╚Öadar, putem afirma c─â taxele de mediu pot avea un rol pozitiv ├«n ├«ncurajarea companiilor, organiza╚Ťiilor, dar ╚Öi a consumatorilor finali s─â ├«╚Öi schimbe comportamentul. Astfel, acestea pot reprezenta nu numai un instrument de taxare, ci ╚Öi o p├órghie economic─â cu un rol semnificativ ├«n solu╚Ťionarea problemelor de mediu ╚Öi ├«n reducerea impactului negativ asupra mediului ├«nconjur─âtor.

Comentarii

comentarii