FOTO Africa sălbatică, în obiectivul unui fotograf român

in Biodiversitate, fotografi de mediu 19 December 2014 1,955 Views

Fotograful ╚Öi cameramanul Cristian Ilea a traversat Sahara de Vest ╚Öi a dormit ├«n mijlocul animalelor s─âlbatice din Parcul Na╚Ťional Kruger, unde a reu╚Öit s─â surprind─â ├«n imagini lei, elefan╚Ťi sau gheparzi din Africa de Sud. I-a studiat ├«ndeaproape, prin obiectiv, ├«n timpul unui curs organizat cu sprijinul Animal Planet, iar faptul c─â a reu╚Öit se apropie foarte mult de animale, cu camera, l-a marcat ╚Öi a devenit un mare sus╚Ťin─âtor al cauzei necuv├ónt─âtoarelor, mai ales c─â ├«n Rom├ónia, animalele sunt braconate, fug─ârite, alungate, agresate, ├«mpinse spre teritorii tot mai mici ╚Öi au nevoie de orice ajutor.

 

Ghepard

 

Ce a însemnat traversarea Saharei de Vest pentru dumneavoastră?

A fost momentul decisiv pentru reg─âsirea mea ca operator de imagine. A fost ultimul raid ÔÇťCu papucii prin de╚ÖertÔÇŁ. Un raid umanitar desf─â╚Öurat ├«ntre Bucure╚Öti ╚Öi Dakar, 10.000 de kilometri, 30 de zile, opt ╚Ť─âri, trei Dacii Papuc care au fost donate, dou─â ma╚Öini de asisten╚Ť─â ╚Öi un grup interesant. Au rezultat patru episoade ale unui travel difuzat de Televiziunea Roman─â. Traversarea de╚Öertului, dormitul la ÔÇťumbraÔÇŁ dunelor de nisip m-au readus ├«n adolescen╚Ťa petrecut─â ÔÇťcotrob─âindÔÇŁ prin pe╚Öterile din Banat ╚Öi colind├ónd Mun╚Ťii Rom├óniei. De fapt, a╚Öa am ajuns s─â fac fotografie ╚Öi mai apoi s─â filmez. Descrierea naturii ├«n multe cuvinte necesit─â prea mult timp ├«n compara╚Ťie cu ÔÇťmesajulÔÇŁ direct al fotografiei. Imaginea a devenit felul meu de a povesti ╚Öi de a surprinde pentru prieteni, publicul larg, posteritate, un anumit moment reprezentativ pentru a st├órni emo╚Ťii.

 

 Antilop─â african─â de iarb─â


Antilop─â african─â de iarb─â

 

Antilopă de mlaștină

Antilopă de mlaștină

 

A╚Ťi ajuns ╚Öi ├«n Parcul Na╚Ťional african Kruger. Ce v-a impresionat ├«n acest loc celebru pentru num─ârul mare al animalelor s─âlbatice?

Dup─â experien╚Ťa cu ÔÇťpapuciiÔÇŁ, dorul de Africa ╚Öi de natura ei a fost de nest─âvilit. Am hot─âr├ót, ├«n 2008, s─â particip la un curs de specializare pentru filmarea animalelor s─âlbatice. A fost un curs organizat de ÔÇťWildlife Film AcademyÔÇŁ din Africa de Sud, cu sprijinul Animal Planet. Astfel, timp de o lun─â, m-am preg─âtit pentru a ╚Öti s─â abordez filmarea animalelor s─âlbatice. Partea teoretic─â a cursului s-a desf─â╚Öurat ├«n Cape Town, Africa de Sud, iar cea practic─â, 10 zile, ├«n Kruger National Park.

 

 

Care sunt cele mai spectaculoase animale pe care le-a╚Ťi surprins pe pelicul─â ├«n aventura african─â?

Au fost 10 zile ├«n care la ora 4.00 diminea╚Ťa, ├«n Parcul Kruger, leii ne d─âdeau trezirea. Aveau ei ceva de ├«mp─âr╚Ťit tocmai l├óng─â tab─âra noastr─â de corturi. Am reu╚Öit s─â filmez animalele ce fac parte din ÔÇťbig fiveÔÇŁ: leul, elefantul, bivolul, leopardul ╚Öi rinocerul. Cel mai mult m-a impresionat faptul c─â am reu╚Öit s─â m─â apropii foarte mult de animale. ├Än Rom├ónia, o apropiere la o astfel de distan╚Ť─â este aproape imposibil─â. Animalele noastre sunt p─â╚Ťite: braconate, fug─ârite, alungate, agresate, ├«mpinse spre teritorii tot mai mici.

 

Pesc─ârel cu capul gri

Pesc─ârel cu capul gri

 

Prigorie mic─â

Prigorie mic─â

 

Poate fi denumit Parcul Kruger o fereastr─â spre Africa s─âlbatic─â?

Da, Parcul Kruger poate fi denumit o fereastr─â spre Africa s─âlbatic─â, ├«n primul r├ónd pentru c─â este unul dintre cele mai mari parcuri din lume. Se ├«ntinde pe o suprafa╚Ť─â de 19.600 kilometri p─âtra╚Ťi, g─âzduie╚Öte peste 500 de specii de p─âs─âri, 147 specii de mamifere, 114 specii de reptile.

 

┼×op├órl─â-curcubeu

┼×op├órl─â-curcubeu

Stârc cu capul negru

Stârc cu capul negru

 

Ce înseamnă să fii fotograf în deșert?

De╚Öertul, pentru un fotograf sau un cameraman, reprezint─â, ├«n primul r├ónd, o amenin╚Ťare pentru aparatur─â. Nisipul poate deteriora ireversibil obiectivul s─âu senzorul. Dar dac─â treci cu bine peste acest aspect, creativitatea prinde aripi. Mediul diferit de cel cotidian, de acas─â, reprezint─â o provocare ╚Öi o binecuv├óntare pentru ochiul avid de compozi╚Ťii surprinz─âtoare ╚Öi spectaculoase.

 

Pui de antilop─â de iarb─â

Pui de antilop─â de iarb─â

 

Antilope Gnu

Antilope  Gnu

Rinocer

Rinocer

 

Care a fost cel mai ingenios camuflaj pe care l-a╚Ťi folosit ├«ntr-o sesiune wildlife?

├Än func╚Ťie de particularit─â╚Ťile subiectului, apelez la o gam─â variat─â de echipamente. Ce nu am, ├«nchiriez. ┼óin minte c─â m-am folosit de un smoc de stuf din mijlocul unui lac secat ├«n Delta Dun─ârii. Alegerea s-a dovedit inspirat─â. O g├ósc─â de var─â a stat la 15 metri dep─ârtare de mine timp de 45 de minute. Suficient c├ót s─â o filmez ├«n detaliu. ├Än Africa, cel mai bun camuflaj este ma╚Öina 4×4. Animalele sunt obi╚Önuite cu ea.

 

Elefant

Elefant

Babuin

Babuin

 

Sunte╚Ťi ╚Öi un sus╚Ťin─âtor al cauzei vie╚Ťii s─âlbatice?

Sunt un pasionat de fotografie ╚Öi cred ├«n misiunea mea de a povesti celor din jur despre via╚Ťa s─âlbatic─â prin intermediul imaginii. Acest lucru o s─â se ├«nt├ómple de acum ├«nainte ╚Öi cu ajutorul proiectului meu de suflet www.wildliferomania.com.

 

Ţestoasă verde de mare

Ţestoasă verde de mare

 

Cum crede╚Ťi c─â afecteaz─â omul via╚Ťa s─âlbatic─â?

Prin braconaj, invadarea habitatului, t─âierile ÔÇťf─âr─â capÔÇŁ ale p─âdurilor, prin microhidrocentralele amplasate doar pentru certificatele verzi, prin capt─ârile excesive ale cursurilor r├óurilor, exploat─ârile cu cianuri, suprap─â╚Öunatul, folosirea excesiv─â a pesticidelor ╚Öi lista poate continua. Toate aceste lucruri produc dezechilibre grave ╚Öi uneori ireversibile asupra mediului ╚Öi asupra semenilor no╚Ötri necuv├ónt─âtori.

 

Peștii clovn

Peștii clovn

 

Cât de greu este să realizezi un documentar wildlife?

Un documentar de tip wildlife costa de trei ori mai mult dec├ót un documentar clasic. Asta, ├«n primul r├ónd pentru c─â animalul s─âlbatic nu vine la cadru c├ónd vrea regizorul sau cameramanul. Po╚Ťi s─â a╚Ötep╚Ťi s─âpt─âm├óni ╚Öi chiar luni p├ón─â s─â filmezi cadrul dorit. Tot acest timp ÔÇťpierdutÔÇŁ cost─â. Mai apoi, cunoa╚Öterea comportamentului animalului pe care urmeaz─â s─â-l filmezi necesit─â destul de mult timp ╚Öi speciali╚Öti ├«n biodiversitate. De asemenea, echipamentul de filmare pentru un documentar de tip wildlife este foarte costisitor. Obiectivele speciale, echipamentul pentru filmat pe timp de noapte, camerele cu senzori, toate cost─â enorm.

 

Flamingo

Flamingo

 

Care sunt particularit─â╚Ťile fotografiei wildlife?

Fotografia wildlife presupune, ├«n primul r├ónd, s─â ai o doz─â suficient─â de r─âbdare. Mai apoi, necesit─â cuno╚Ötin╚Ťe despre comportamentul animalelor. Desigur, tehnica joac─â un rol esen╚Ťial ├«n rezultatul final. Cred, ├«ns─â, c─â cel mai important lucru este etica. Modul ├«n care interac╚Ťionam cu animalul s─âlbatic este decisiv pentru comportamentul natural al acestuia ╚Öi pentru ╚Öansa de a-l g─âsi ├«n acela╚Öi loc ╚Öi la urm─âtoarea ╚Öedin╚Ť─â foto.

 

Cocor încoronat

Cocor încoronat

 

Sunt românii pe harta fotografilor profesioniști wildlife?

Am avut ╚Öansa s─â ├«nt├ólnesc cameramani ╚Öi fotografi cu experien╚Ť─â ├«n Africa. Ei pot spune c─â fac parte dintr-o industrie bine pus─â la punct. Noi, ├«n Rom├ónia, suntem ├«nc─â la ├«nceput ╚Öi, ├«n nici un caz, nu suntem pe harta profesioni╚Ötilor de documentare wildlife. Spre bucuria mea, urm─âtoarele proiecte ├«n Rom├ónia se vor bucura ╚Öi de suportul prietenilor din Africa. ├Än ziua de azi, totul este imagine. Televiziunea, internetul, re╚Ťelele de socializare nu mai pot exista f─âr─â imagine. Imaginea este cea care convinge ╚Öi cea care certific─â. Acesta ╚Öi motivul pentru care am demarat proiectul Wildlife Rom├ónia.

Citește și:

FOTO Povestea Deltei Văcărești, în imagini

FOTO Fotograful oficial al acvilelor ╚Öi lop─âtarilor sau via╚Ťa printre p─âs─âri

FOTO O plimbare prin p─âdurile virgine ale Rom├óniei, care de╚Ťine 65% din p─âdurile neatinse de om din Europa

 

Comentarii

comentarii