Gandul: Nave tot mai rapide, dar tot mai putin poluante pe marile lumii

Cea mai rapida ambar­catiune ecologica con­struita vreodata va incerca sa doboare recordul de viteza pe apa, dar si sa-l ajute pe inventatorul sau, neozeelandezul Pete Bethune, sa dea o buna folosinta kilogramelor de grasime de care a scapat prin liposuctie.

Inventatorul a marturisit pentru The Daily Mail ca in rezervorul barcii sale de mare viteza se vor afla si 10 kilograme de grasime umana, donate de el insusi si de alte doua persoane, candva foarte voluminoase. La 1 martie 2008, Bethune vrea sa porneasca in jurul lumii, intr-o barca de mare viteza, dar care este alimentata cu aproape 20 tone de biocombustibil si al carei motor produce zero emisii poluante sau cu efect de sera.

El isi propune sa inconjoare Pamantul de la Est la Vest si sa strabata distanta de 24.000 mile marine mai repede decat recordul stabilit in 1998 de nava britanica Cable & Wireless Adventurer, care a strabatut distanta in 75 de zile, dar a poluat atmosfera de pe urma arderii benzinei. Acum, neozeelandezul crede ca nava lui, denumita EarthRace, va putea sa stabileasca un record in conditii mult mai „curate”, ba chiar sa inconjoare Terra in numai 65 de zile.

In acest scop, temerarul navigator ar trebui sa brazdeze apa cu o viteza constanta de 20-25 noduri (37-46 km pe ora). Constructia si alimentarea EarthRace a costat 1,5 milioane lire sterline, insa Bethune e convins ca a meritat sa isi vanda inclusiv casa pentru aceasta, deoarece la capatul cursei spera sa demonstreze politicienilor si companiilor petroliere ca vitezele mari pot fi obtinute si exclusiv prin folosirea de biocombustibili. Uniunea Inter-­

nationala Motonautica, care omologheaza recordurile in domeniul navigatiei de mare viteza (un sport pentru miliardari carora, de regula, nu le pasa daca distractia lor polueaza sau nu), este gata sa omologheze si un eventual record stabilit de EarthRace. Nava a fost conceputa sa brazdeze valurile si mai degra­ba sa „zboare” deasupra apei decat sa pluteasca, ceea ce ii permite sa atinga viteze foarte mari.

O vela gigantica, pentru un cargou din secolul al XXI-lea

Daca EarthRace nu va face decat o demonstratie, primul cargou ecologic, denumit Beluga Skysails, a plecat deja din Hamburg si este asteptat sa-si descarce marfurile la destinatie (Venezuela) luna viitoare.

Nava de 132 metri are, in prin­cipal, tot motoare care ard motorina, dar in largul Atlanticului ea va fi propulsata si de forta vantului, care va sufla intr-o uriasa vela de 160 metri patrati. Inaltata ca un zmeu la circa 300 metri deasupra nivelului marii, panza permite economisirea unei cincimi din combustibil si asigura o viteza de 16 noduri (29,6 km pe ora).

Firma producatoare, SkySails GmbH din Germania, considera ca pretul unei asemenea vele (500.000 euro) poate fi amortizat in circa 3-5 ani gratie economiei de carburant pe care o aduce.

spot_img

Ultimele știri