Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

Gandul: Noua taxa auto – „poluatorul pe termen lung plateste“

„Trebuie sa tinem cont de trei necunoscute: cumparatorii de masini second-hand, producatorii romani auto si pretentiile Comisiei Europene“

Viitoarea taxa auto va avea ca principiu “poluatorul pe termen lung plateste”. Nu neaparat durata de viata a masinii va conta in stabilirea taxei auto, cat gradul de poluare – asa cum reiese din cartea masinii si in functie de masuratorile facute la revizia tehnica. “Trebuie sa tinem cont de trei necunoscute: cumparatorii de masini second-hand, producatorii romani auto si pretentiile Comisiei Europene”. Atat a dorit sa ne dezvaluie, aseara, ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi. Concret, insa, ministrul nu a precizat daca se va renunta la triplare, in cazul second-handurilor, sau la scutirea pentru masinile noi. El a mai spus ca va inainta vineri aceasta propunere guvernului si CE.

Nemirschi spera ca aceasta formula va fi adoptata de Parlament si va rezista mai mult decat cele precedente. De asemenea, el spera ca situatia actuala ca fi astfel detensionata, referindu-se astfel la avertizarea primita la sfarsitul anului trecut de la Comisia Europeana. Este vorba de un document referitor la actuala taxa auto, de care autoritatile nou instalate de la Bucuresti au aflat cu mare intarziere. Se pare ca CE a fost deranjata mai mult de triplarea taxei pentru masinile vechi, decat de suspendarea – pentru cele noi.

„Comisia a scris o scrisoare autoritatilor romane pe 22 decembrie, in care se arata ca informatiile puse la dispozitia noastra sunt incomplete pentru a face o analiza finala a noii legislatii. Prima analiza, bazata pe informatiile puse la dispozitie, arata ca noile masuri (taxa triplata n.n.) nu se conformeaza legislatiei UE", a declarat ieri pentru Mediafax purtatorul de cuvant al Comisiei Europene pentru domeniul taxelor, Maria Assimakopoulou.

Nemirschi spune ca, pentru ca s-a aflat de scrisoarea de la CE abia vinerea trecuta, a trebuit sa se faca modificari de ultima ora la variantele aflate in lucru.

Printre aceste variante, dezvaluite de ministrul Mediului la sfarsitul anului erau posibilitatea de revenire a taxei auto la valorile din luna iulie, precum si micsorarea taxei de inmatriculare concomitent cu plata unei sume anuale, calculate in functie de gradul de poluare a masinii.

Puscas: „Va fi o decizie rationala“

„Eu astept sa vad ceilalti colegi, ce decide Guvernul si impreuna cu ei sa intru pe palierul compatibilizarii. Am inteles ca domnii ministri de profil se vor intalni, vor discuta, dar nu am nici scenariile lor, nici proiectele lor, nici strategiile pentru ca sunt numai pe acest palier al compatibilizarii cu acquis-ul. Din punctul meu de vedere, din primavara lui 2006, avem acelasi subiect. Deci, am inteles ca Guvernul va decide. Dar ce va decide… Sunt convins ca va fi o decizie rationala. In momentul de fata este un non-subiect. Este o chestiune de lucru pentru decizie, inca nu exista o decizie”, ne-a declarat aseara dl. Vasile Puscas, seful Departamentului pentru Afaceri Europene.

Carambol pe piata auto

Bajbaielile privind taxa auto au dat peste cap vanzarile de autoturisme din tara noastra. Piata auto a fluctuat in functie de modificarile legislative care calculau taxa de poluare, ca taxa de prima inmatriculare, in raport cu durata de viata a masinii. Vanzarile de masini noi (285.504 unitati) au scazut in cursul anului 2008 in favoarea celor second-hand (310.885). Comparativ, Ministerul de Interne inregistrase 383.422 autovehicule noi in 2007 si 304.342 in 2006. Pe motiv ca „Romania nu este lada de gunoi a Europei”, Guvernul Tariceanu a vrut sa compenseze dezechilibrul creat in 2008, tripland la finalul anului taxa auto pentru masinile vechi, care a ajuns astfel mai mare decat costul masinii. Totodata, executivul a suspendat taxa pentru autoturismele noi Euro 4 de maximum 2.000 cc.

Pana la redresarea legislatiei, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile nu se asteapta la revirimentul industriei auto. “Toata lumea asteapta sa vada ce se intampla cu taxa, iar acest lucru, alaturi de criza sectorului auto, a dus la un blocaj al pietei. Toate premisele indica o luna ianuarie la fel de slaba ca sfarsitul anului trecut pentru piata de vehicule noi”, a spus presedintele APIA, Ernest Popovici.
 

spot_img

Ultimele știri