Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

Gandul: Piata alimentelor ecologice fara investitii si fara consumatori

Produsele organice intra cu greu in meniul zilnic al consumatorilor, principala cauza fiind pretul piperat si faptul ca se gasesc numai in locatii speciale, se arata intr-un studiu al unei companii de distributie. Considerate acum cativa ani o categorie de nisa pe piata alimentara, produsele organice au devenit o afacere mondiala de cateva miliarde de dolari. Daca in Romania cele mai multe produse sunt din import, tarile comunitare se bazeaza in primul rand pe productia autohtona. State ca Germania sau Marea Britanie au investit milioane de euro in agricultura ecologica, fermierii au primit subventii consistente de la stat, iar consumatorii au constientizat tot mai mult efectele benefice ale acestor produse.

La noi, agricultura ecologica nu a ajuns nici macar la nivelul de nisa, ci este mai mult o curiozitate sau o ambitie costisitoare a unor producatori mici. Acestia planteaza putin, iar recolta o trimit la export, pentru ca distributia produselor organice autohtone este ca si inexistenta. Agricultorii ecologici au parteneriate cu companii de profil din statele europene, astfel incat tot ceea ce produc merge peste granite ca si cum ar lucra pentru acestea. Desi la nivel mondial se constata ca aproape o treime dintre consumatori au incercat cel putin un produs ecologic, piata este neuniforma si in continua miscare.

Importam produse cu valabilitate indelungata

De exemplu, in SUA, cele mai consumate produse organice sunt fructele si legumele proaspete, pe piata UE se gasesc mai dificil, iar in Romania deloc. La noi se fac importuri de produse organice care pot fi pastrate o perioada mai mare de timp: biscuiti, ceai, ulei, paste, fructe si seminte confiate, lactate, branzeturi.

Nici un comerciant nu aduce fructe si legume proaspete pentru ca acestea trebuie depozitate in conditii speciale la anumite temperaturi si vandute repede. Cum piata abia se dezvolta, cei care au riscat importuri de vegetale proaspete au pierdut bani pentru ca au ramas cu stocul plin si apoi au fost nevoiti sa le dea gratuit sau sa le arunce.

In timp ce europenii stramba din nas la produsele ecologice congelate, romanii le prefera pentru ca pot fi pastrate mai mult timp. Din pacate, ca si in cazul alimentelor traditionale, congelarea distruge anumite calitati nutritive ale produselor.

Daca in cele mai multe state ale UE exista magazine speciale pentru produsele bio, la noi sunt inghesuite pe cate un raft in supermarketuri sau se comanda de pe internet.

Criza economica a lovit din plin piata eco, autoritati si producatori incercand sa gaseasca solutii pentru evitarea falimentului. La noi, majoritatea consumatorilor nu a auzit sau nu stie ce inseamna un produs organic. Cei mai multi cred ca este vorba doar de o pacaleala pe bani mai multi, fara a asocia consumului de produse eco vreun beneficiu al sanatatii. In acest timp, consumatorii europeni se implica in diverse campanii de sustinere si promovare a pietei organice, mai ales dupa ce au aflat ca obtinerea certificarii este un proces care dureaza cativa ani. Chiar si producatorii au preferat sa mai lase din pret cat sa isi amortizeze majoritatea cheltuielilor, decat sa dea faliment.
 

spot_img

Ultimele știri