Topirea gheții din Oceanul Arctic deschide o nouă rută între Europa și estul Asiei

O navă port container a terminat cu succes o călătorie prin Oceanul Arctic, devenind astfel prima navă de acest tip care trece prin ruta arctică. Transportul a arătat că topirea ghețarilor ar putea deschide o nouă rută dinspre Europa spre estul Asiei.

Topirea gheții din Oceanul Arctic deschide o nouă rută între Europa și estul Asiei

Nava port container aparţinând grupului danez Maersk a plecat din orașul rusesc Vladivostok pe 22 august, iar pe 28 septembrie a ajuns în Sankt Petersburg. În călătoria de 37 de zile, nava a transportat pește rusesc și produse electrice sud-coreene. Pe traseu, Venta Maersk a mai oprit la Busan, Coreea de Sud, înainte de a trece prin Strâmtoarea Bering pentru a ajunge ulterior la Bremerhaven, Germania.

„Experimentul ne-a permis să câștigăm experiență operațională excepțională”, a declarat pentru The Guardian Palle Laursen, șeful departamentului tehnic al A.P. Moller-Maersk, cel mai mare grup de transport maritim.

Acesta a adăugat că nava a funcționat foarte bine în condiții de mediu neobișnuite. Cu o lungime de 200 de metri, nava Venta Maersk are capacitatea de a transporta 3.600 de containere şi este concepută pentru a opera la temperaturi de până la minus 25 de grade Celsius.

Ruta prin Marea Nordului ar putea fi una mai scurtă decât Pasajul Nord-Vestic prin Canada pentru navele care transportă mărfuri din estul Asiei către Europa, pentru că va fi în curând lipsit de gheață, din cauza încălzirii globale.

Experții spun că aceasta ar reduce distanța de călătorie din Asia de Est către Europa de la 21.000 kilometri, prin Canalul Suez, la 12.800 kilometri. Ceea ce ar însemna un transport mai scurt cu 10 – 15 zile.

Topirea gheții din Oceanul Arctic deschide o nouă rută între Europa și estul Asiei

„Astăzi, trecerea pe această rută este posibilă numai trei luni pe an, ceea ce se poate schimba în timp. Altfel, trebuie să luăm în calcul că navele spărgătoare de gheață trebuie să elibereze trecerea, ceea ce ar însemna o investiție suplimentară”, a mai spus Laursen.

Venta Maersk este prima navă port container care a străbătut acestă rută, dar nu și primul mijloc de transport de acest fel. În august 2017, nava Christophe de Margerie a transportat gaze naturale lichefiate din Hammerfest, Norvegia, în Boryeong, Coreea de Sud (mai repede cu 30% decât pe ruta obișnuită prin Canalul Suez).

Potrivit unor experți, în condițiile scăderii progresive a calotei de gheață ca urmare a încălzirii globale, Oceanul Arctic ar putea deveni complet navigabil în 2040, în perioada verii, când nu ar mai fi nevoie de spărgătoare de gheață.

spot_img

Ultimele știri