Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

Green Business Index, barometru CSR in Romania

Sursa: http://ec.europa.eu/enterprise/index_en.htm

Green Business Index (GBI), singurul instrument gratuit de evaluare a responsabilitatii de mediu din Romania, ajuta companiile autohtone sa se alinieze normelor comunitare de CSR. Comisia Europeana va impune intreprinderilor sa integreze sustenabilitatea in politicile lor interne, iar GBI ofera deja companiilor un mod simplu si accesibil de cuantificare a impactului asupra mediului. In functie de rezultatele inregistrate la examinare, acestea pot beneficia de consultanta GBI pentru a deveni sustenabile pe deplin, obtinand in final performanta de mediu si valoare adaugata pentru comunitate.

Politica de CSR, obligatorie pentru marile intreprinderi
In noua „Comunicare referitoare la CSR“ publicata pe 25 octombrie anul acesta, Comisia Europeana le impune companiilor cu peste 1.000 de angajati sa adopte standardul ISO 26000. Acesta este standardul pentru responsabilitate sociala si dezvoltare sustenabila si este aplicabil tuturor organizatiilor din sectoarele publice si private din tarile dezvoltate si in curs de dezvoltare. Pe scurt, ISO26000 contine o serie de indrumari referitoare la principiile si practicile de responsabilitate sociala.

Responsabilitate corporativa pentru toate tipurile de impact
Conform Comunicarii Comisiei, responsabilitatea sociala a companiilor (CSR) este redefinita drept „Responsabilitatea companiilor pentru toate tipurile de impact pe care il au asupra societatii“.
In acest sens, „companiile trebuie sa aiba un proces formal prin care sa integreze preocuparile sociale, de mediu, etice sau ale consumatorilor in strategia si in operatiunile lor de afaceri, in stransa colaborare cu stakeholderii si cu obiectivul de a maximiza crearea de valoare pentru actionari si stakeholderi, dar si pentru societate in ansamblu, si de a identifica, preveni si rezolva posibilele consecinte negative pe care acestea le-ar putea avea“.

GBI cuantifica impactul de mediu
Primul pas pe care o companie il face in directia dezvoltarii sustenabile este intelegerea impactului asupra mediului si societatii. Pentru a verifica daca activitatile desfasurate de o companie sunt compatibile cu bunastarea mediului, se poate folosi un instrument de control special conceput in acest sens. Auditul de mediu evalueaza sistematic performanta de mediu a organizatiei, a sistemului de management si a proceselor destinate protectiei mediului si are ca scop sa identifice posibilele efecte asupra mediului si raspunderile care deriva in acest sens. Se pot realiza audituri specifice vizand deseurile, apele uzate sau energia, pentru a evalua in detaliu gradul de conformare sau pentru a identifica oportunitati de reducere a costurilor, a repercusiunilor asupra mediului si a risipei de resurse.

Majoritatea companiilor inscrise in GBI 2011 au dat dovada de responsabilitate fata de mediu, analizand cu atentie efectele actiunilor lor asupra mediului. 61% dintre companiile respondente au declarat ca realizeaza in mod frecvent evaluari de impact
si/sau audituri energetice, iar rezultatele acestora sunt integrate si implementate in cadrul unitatii. In cazul a 10% dintre companii s-au realizat evaluari sau auditari, dar fara a aplica recomandarile rezultate.
Totodata, 29% dintre companiile inscrise in GBI 2011 nu au realizat nicio evaluare a impactului activitatilor lor asupra mediului. De asemenea, Green Business Index 2011 a analizat gradul de conformare a companiilor cu normele de mediu in vigoare si ponderea investitiilor pentru aspectele semnificative de mediu: aer, apa, sol si subsol, zgomot si vibratii.

CSR de mediu, masurat de GBI
Politica de responsabilitate sociala corporativa (CSR) este parte integranta a domeniului GBI „Dezvoltare sustenabila“. Pentru a ilustra, rezultatele GBI 2011 arata ca 66% dintre societatile care s-au inscris la GBI 2011 au o politica de CSR cu componenta de protectia mediului clar evidentiata si responsabili desemnati pentru a o implementa, 7% si-au conturat politica de responsabilitate sociala corporativa, dar nu au si responsabili desemnati, iar restul de 27% nu detin o astfel de politica in cadrul companiei.
O posibila explicatie a ponderii ridicate a companiilor cu politica de CSR de mediu este constientizarea avantajelor oferite de practicarea unei politici coerente de CSR de mediu.

Printre beneficiile politicii de CSR de mediu se pot enumera: consolidarea imaginii marcii, cresterea productivitatii, cresterea loialitatii clientilor si facilitarea accesului la capital. Majoritatea companiilor cu o politica puternica de CSR in Romania sunt multinationale care au „importat“ cultura corporatista a companiei din tara de provenienta.
Majoritatea companiilor respondente la GBI 2011, 44%, au o abordare integrata a politicii de CSR de mediu, printr-o combinatie de activitati care inglobeaza voluntariatul, donatiile de bani si de materiale pentru cauze verzi. In cazul companiilor care si-au implicat activ angajatii in proiecte de responsabilitate fata de mediu, 42% dintre respondente au declarat ca orele prestate de angajati in acest scop sunt de mai putin de 5% din totalul celor prestate la locul de munca. Pe de alta parte, pentru 34% dintre companiile inscrise in GBI participarea angajatilor in proiecte de CSR de protectia mediului a fost intre 5 si 10% ore de munca.

Doar pentru 24% dintre companii angajatii acestora au fost activi in proiecte de CSR de mediu, intr-o proportie de peste 10% din totalul de ore prestate la locul de munca. Statisticile GBI 2011 arata ca 22% dintre companiile respondente au declarat ca suma investita pentru protectia mediului reprezinta mai putin de 20% din totalul bugetului de CSR, 20% dintre companii au alocat intre 20 si 40% din totalul bugetului de CSR pentru proiecte de protectia mediului, 10% dintre companii au alocat intre 40 si 60% din totalul bugetului de CSR pentru actiuni de conservare a mediului.
18% dintre companiile inscrise in GBI au dedicat, insa, peste 60% din totalul bugetului de CSR pentru actiu-ni de protejare a mediului si resurselor naturale.

GBI 2012 va ajuta companiile sa investeasca in mediu si oameni
GBI, singurul instrument gratuit de evaluare a responsabilitatii de mediu a companiilor romanesti, va lansa o serie de servicii de consultanta proiectate sa raspunda concret si prompt cerintelor pietei autohtone.
Raluca Fiser, presedintele Asociatiei Green Revolution, ne-a impartasit opiniile sale despre progresul inregistrat in primii doi ani de desfasurare a acestui proiect de pionierat, feed-back-ul companiilor participante si obiectivele pentru 2012.

Pregatim deja a treia editie a proiectului. Una dintre noutatile GBI 2012 va fi oferirea unui pachet de produse de consultanta pentru imbunatatirea performantei de mediu, care indirect va creste performanta financiara. Pe scurt, cei interesati vor afla cum se poate obtine mai mult profit investind in mediu si in oameni. Totodata, vom ajuta companiile sa-si minimizeze impactul asupra mediului prin constientizare ecologica. Astfel, site-ul va fi actualizat frecvent cu articole relevante in domeniul protectiei mediului, iar in editiile viitoare companiile vor putea avea acces la materiale de referinta, cum ar fi directive, legi si norme de mediu, in sectiunea «Biblioteca legislativa» de pe www.gbindex.ro“, mai spune Raluca Fiser.

Daca in primul an analiza eforturilor companiilor in domeniul pro-tectiei mediului s-a axat mai degraba pe identificarea gradului de deschidere fata de economia verde, in 2011 instrumentul de evaluare a fost adaptat in functie de sectoarele de activitate servicii/comert si industrie/productie.
De la un an la altul a fost sporita interactivitatea, companiile dobandind acces online direct la punctajele obtinute si putandu-i consulta pe expertii de mediu referitor la problemele intampinate la completarea chestionarului GBI.
Ca urmare a cererilor firmelor inscrise in GBI, intrebarile din chestionar si-au simplificat formula de adresare si le-au fost adaugate explicatii relevante, pentru a elimina confuziile de termeni si neclaritatile.

Evaluarea GBI, referinta pentru mediul de afaceri
Ca si in editia precedenta, in GBI 2012 va fi integrat feedback-ul primit de la companiile participante, care de aceasta data si-au manifestat interesul pentru cresterea performantei de mediu a afacerilor lor. In acest sens, expertii de mediu au reformulat intrebarile din chestionarul GBI 2012 pentru ca, pe baza lor, sa obtina indicatori de performanta de mediu.
Dupa procesarea raspunsurilor furnizate de companiile participante, va rezulta o insumare a celor mai importanti indicatori de protectia mediului, conform standardelor in vigoare. Mai mult decat atat, informatiile rezultate vor fi folosite pentru a genera o analiza personalizata pentru fiecare companie participanta in parte. Evaluarea va tine cont si de dimensiunea economica a firmei si vor fi aplicate criterii de departajare si in functie de cifra de afaceri si numarul de angajati.

„Prin intermediul GBI dorim, pe de o parte, sa venim in intampinarea companiilor care depun eforturi in domeniul protectiei mediului si, pe de alta parte, sa raspundem cerintelor pietei. Green Business Index este proiectat sa functioneze ca mecanism atat de evaluare, cat si de monitorizare constanta a initiativelor verzi din sectorul de afaceri romanesc. Rezultatele proiectului vor putea servi drept repere pentru autoritati, astfel incat acestea sa intervina pe cale de lege pentru a incuraja aplicarea masurilor de protectie a mediului la nivel microeconomic. Stimulentele fiscale pentru achizitii verzi, eficienta energetica si integrarea sustenabilitatii in toate departamentele reprezinta de fapt solutia pentru ca intreprinderile din Romania sa adopte procese si tehnologii curate“, a mai spus Raluca Fiser.

Green Business Index (GBI), singurul instrument gratuit de evaluare a responsabilitatii de mediu din Romania, ajuta companiile autohtone sa se alinieze normelor comunitare de CSR. Comisia Europeana va impune intreprinderilor sa integreze sustenabilitatea in politicile lor interne, iar GBI ofera deja companiilor un mod simplu si accesibil de cuantificare a impactului asupra mediului. In functie de rezultatele inregistrate la examinare, acestea pot beneficia de consultanta GBI pentru a deveni sustenabile pe deplin, obtinand in final performanta de mediu si valoare adaugata pentru comunitate.

Politica de CSR, obligatorie pentru marile intreprinderi
In noua „Comunicare referitoare la CSR“ publicata pe 25 octombrie anul acesta, Comisia Europeana le impune companiilor cu peste 1.000 de angajati sa adopte standardul ISO 26000. Acesta este standardul pentru responsabilitate sociala si dezvoltare sustenabila si este aplicabil tuturor organizatiilor din sectoarele publice si private din tarile dezvoltate si in curs de dezvoltare. Pe scurt, ISO26000 contine o serie de indrumari referitoare la principiile si practicile de responsabilitate sociala.

Responsabilitate corporativa pentru toate tipurile de impact
Conform Comunicarii Comisiei, responsabilitatea sociala a companiilor (CSR) este redefinita drept „Responsabilitatea companiilor pentru toate tipurile de impact pe care il au asupra societatii“.
In acest sens, „companiile trebuie sa aiba un proces formal prin care sa integreze preocuparile sociale, de mediu, etice sau ale consumatorilor in strategia si in operatiunile lor de afaceri, in stransa colaborare cu stakeholderii si cu obiectivul de a maximiza crearea de valoare pentru actionari si stakeholderi, dar si pentru societate in ansamblu, si de a identifica, preveni si rezolva posibilele consecinte negative pe care acestea le-ar putea avea“.

GBI cuantifica impactul de mediu
Primul pas pe care o companie il face in directia dezvoltarii sustenabile este intelegerea impactului asupra mediului si societatii. Pentru a verifica daca activitatile desfasurate de o companie sunt compatibile cu bunastarea mediului, se poate folosi un instrument de control special conceput in acest sens. Auditul de mediu evalueaza sistematic performanta de mediu a organizatiei, a sistemului de management si a proceselor destinate protectiei mediului si are ca scop sa identifice posibilele efecte asupra mediului si raspunderile care deriva in acest sens. Se pot realiza audituri specifice vizand deseurile, apele uzate sau energia, pentru a evalua in detaliu gradul de conformare sau pentru a identifica oportunitati de reducere a costurilor, a repercusiunilor asupra mediului si a risipei de resurse.

Majoritatea companiilor inscrise in GBI 2011 au dat dovada de responsabilitate fata de mediu, analizand cu atentie efectele actiunilor lor asupra mediului. 61% dintre companiile respondente au declarat ca realizeaza in mod frecvent evaluari de impact
si/sau audituri energetice, iar rezultatele acestora sunt integrate si implementate in cadrul unitatii. In cazul a 10% dintre companii s-au realizat evaluari sau auditari, dar fara a aplica recomandarile rezultate.
Totodata, 29% dintre companiile inscrise in GBI 2011 nu au realizat nicio evaluare a impactului activitatilor lor asupra mediului. De asemenea, Green Business Index 2011 a analizat gradul de conformare a companiilor cu normele de mediu in vigoare si ponderea investitiilor pentru aspectele semnificative de mediu: aer, apa, sol si subsol, zgomot si vibratii.

CSR de mediu, masurat de GBI
Politica de responsabilitate sociala corporativa (CSR) este parte integranta a domeniului GBI „Dezvoltare sustenabila“. Pentru a ilustra, rezultatele GBI 2011 arata ca 66% dintre societatile care s-au inscris la GBI 2011 au o politica de CSR cu componenta de protectia mediului clar evidentiata si responsabili desemnati pentru a o implementa, 7% si-au conturat politica de responsabilitate sociala corporativa, dar nu au si responsabili desemnati, iar restul de 27% nu detin o astfel de politica in cadrul companiei.
O posibila explicatie a ponderii ridicate a companiilor cu politica de CSR de mediu este constientizarea avantajelor oferite de practicarea unei politici coerente de CSR de mediu.

Printre beneficiile politicii de CSR de mediu se pot enumera: consolidarea imaginii marcii, cresterea productivitatii, cresterea loialitatii clientilor si facilitarea accesului la capital. Majoritatea companiilor cu o politica puternica de CSR in Romania sunt multinationale care au „importat“ cultura corporatista a companiei din tara de provenienta.
Majoritatea companiilor respondente la GBI 2011, 44%, au o abordare integrata a politicii de CSR de mediu, printr-o combinatie de activitati care inglobeaza voluntariatul, donatiile de bani si de materiale pentru cauze verzi. In cazul companiilor care si-au implicat activ angajatii in proiecte de responsabilitate fata de mediu, 42% dintre respondente au declarat ca orele prestate de angajati in acest scop sunt de mai putin de 5% din totalul celor prestate la locul de munca. Pe de alta parte, pentru 34% dintre companiile inscrise in GBI participarea angajatilor in proiecte de CSR de protectia mediului a fost intre 5 si 10% ore de munca.

Doar pentru 24% dintre companii angajatii acestora au fost activi in proiecte de CSR de mediu, intr-o proportie de peste 10% din totalul de ore prestate la locul de munca. Statisticile GBI 2011 arata ca 22% dintre companiile respondente au declarat ca suma investita pentru protectia mediului reprezinta mai putin de 20% din totalul bugetului de CSR, 20% dintre companii au alocat intre 20 si 40% din totalul bugetului de CSR pentru proiecte de protectia mediului, 10% dintre companii au alocat intre 40 si 60% din totalul bugetului de CSR pentru actiuni de conservare a mediului.
18% dintre companiile inscrise in GBI au dedicat, insa, peste 60% din totalul bugetului de CSR pentru actiu-ni de protejare a mediului si resurselor naturale.

GBI 2012 va ajuta companiile sa investeasca in mediu si oameni
GBI, singurul instrument gratuit de evaluare a responsabilitatii de mediu a companiilor romanesti, va lansa o serie de servicii de consultanta proiectate sa raspunda concret si prompt cerintelor pietei autohtone.
Raluca Fiser, presedintele Asociatiei Green Revolution, ne-a impartasit opiniile sale despre progresul inregistrat in primii doi ani de desfasurare a acestui proiect de pionierat, feed-back-ul companiilor participante si obiectivele pentru 2012.
„Pregatim deja a treia editie a proiectului. Una dintre noutatile GBI 2012 va fi oferirea unui pachet de produse de consultanta pentru imbunatatirea performantei de mediu, care indirect va creste performanta financiara. Pe scurt, cei interesati vor afla cum se poate obtine mai mult profit investind in mediu si in oameni. Totodata, vom ajuta companiile sa-si minimizeze impactul asupra mediului prin constientizare ecologica. Astfel, site-ul va fi actualizat frecvent cu articole relevante in domeniul protectiei mediului, iar in editiile viitoare companiile vor putea avea acces la materiale de referinta, cum ar fi directive, legi si norme de mediu, in sectiunea «Biblioteca legislativa» de pewww.gbindex.ro“, mai spune Raluca Fiser.

Daca in primul an analiza eforturilor companiilor in domeniul pro-tectiei mediului s-a axat mai degraba pe identificarea gradului de deschidere fata de economia verde, in 2011 instrumentul de evaluare a fost adaptat in functie de sectoarele de activitate servicii/comert si industrie/productie.
De la un an la altul a fost sporita interactivitatea, companiile dobandind acces online direct la punctajele obtinute si putandu-i consulta pe expertii de mediu referitor la problemele intampinate la completarea chestionarului GBI.
Ca urmare a cererilor firmelor inscrise in GBI, intrebarile din chestionar si-au simplificat formula de adresare si le-au fost adaugate explicatii relevante, pentru a elimina confuziile de termeni si neclaritatile.

Evaluarea GBI, referinta pentru mediul de afaceri
Ca si in editia precedenta, in GBI 2012 va fi integrat feedback-ul primit de la companiile participante, care de aceasta data si-au manifestat interesul pentru cresterea performantei de mediu a afacerilor lor. In acest sens, expertii de mediu au reformulat intrebarile din chestionarul GBI 2012 pentru ca, pe baza lor, sa obtina indicatori de performanta de mediu.
Dupa procesarea raspunsurilor furnizate de companiile participante, va rezulta o insumare a celor mai importanti indicatori de protectia mediului, conform standardelor in vigoare. Mai mult decat atat, informatiile rezultate vor fi folosite pentru a genera o analiza personalizata pentru fiecare companie participanta in parte. Evaluarea va tine cont si de dimensiunea economica a firmei si vor fi aplicate criterii de departajare si in functie de cifra de afaceri si numarul de angajati.

„Prin intermediul GBI dorim, pe de o parte, sa venim in intampinarea companiilor care depun eforturi in domeniul protectiei mediului si, pe de alta parte, sa raspundem cerintelor pietei. Green Business Index este proiectat sa functioneze ca mecanism atat de evaluare, cat si de monitorizare constanta a initiativelor verzi din sectorul de afaceri romanesc. Rezultatele proiectului vor putea servi drept repere pentru autoritati, astfel incat acestea sa intervina pe cale de lege pentru a incuraja aplicarea masurilor de protectie a mediului la nivel microeconomic. Stimulentele fiscale pentru achizitii verzi, eficienta energetica si integrarea sustenabilitatii in toate departamentele reprezinta de fapt solutia pentru ca intreprinderile din Romania sa adopte procese si tehnologii curate“, a mai spus Raluca Fiser.

spot_img

Ultimele știri