FOTO Green Report la bordul vasului Greenpeace. Cum a fost experiența

Vasul Rainbow Warrior, cu o istorie de 42 de ani în spate, a acostat în Golful Manila din Filipine, a treia țară care poluează cel mai mult oceanul cu plastic. Unul dintre redactorii Green Report locuiește în țara din sud-estul Asiei, așa că a făcut o vizită să vadă cum atrage Greenpeace atenția companiilor care produc ambalaje din plastic de unică folosință.

După ce ajung în Portul din Manila și trec de controalele ca la aeroport, nu mi-e greu să deosebesc vasul Greenpeace de toate celelalte. Acostat la digul numărul 15, Rainbow Warrior are un sistem de catarge în formă de A, de 55 de metri înălțime, poate unul dintre cele mai înalte din lume. Are nevoie de o astfel de invenție ca să susțină cele cinci vele de câte 800 de kilograme fiecare. Și ca să permită unui elicopter să aterizeze la pupa.

Rainbow Warrior în Manila
Rainbow Warrior în Manila

Cu părul șaten deschis și cu pielea arsă de soare, Sabine Steiner, din Germania, ne întâmpină pe vas alături de câțiva voluntari din Filipine. Pentru că este mecanic, ne prezintă datele tehnice ale vasului: circulă cel mai des doar cu velele și ajunge la o viteză de 6,5 – 7 noduri. Cu tot cu motoarele care funcționează cu combustibil diesel, care sunt utilizate pentru acostare și când vântul nu e prea puternic, poate ajunge până la 14 noduri.

 Sabine Steiner, Greenpeace

În prezent, pe primul vas din lume construit special pentru campanii de protejare a mediului, trăiesc 14 oameni din 12 țări. Aproape toți sunt marinari profesioniști, mai puțin doi voluntari, care învață din mers regulile vieții pe apă. Petrec cu toții trei luni pe vas, apoi, prin rotație, trei luni merg acasă. Însă „acasă” însemnând la prieteni sau la părinți, pentru că mulți spun că nu e rentabil să plătească o chirie și pentru jumătatea de an în care sunt plecați.

Unii, echipați în salopete și cu căști de protecție în mâini, salută politicos grupul de curioși din care fac și eu parte și își văd mai departe de treabă. Au de alimentat ambarcațiunea, de verificat velele. Într-o bucătărie mare și ascunsă de ochii lumii, voluntarele Laurence și Daniela Carvalho pregătesc masa de prânz.

Pe punte, delfinul Dave, dintr-un lemn lăcuit, privește înainte spre Golful Manila. A fost construit de un artist german și instalat inițial pe cea de-a doua navă Rainbow Warrior, construită în 1989. A fost mutat aici, pe cel mai nou vas al Greenpeace, în 2011, după retragerea celui de-al doilea. Ghidul nostru filipinez ne spune că Dave este ca o capsulă a timpului și că ascunde scrisori ale fostului echipaj, pe care nimeni nu le-a citit.

La pupa, o instalație din ambalaje din plastic recuperate din Golful Manila acum trei ani înfățișează un monstru cu gura deschisă.

Primul vas Rainbow Warrior a fost construit în 1955, în Scoția, pentru a servi Ministerului britanic al Agriculturii, Pescuitului și Alimentelor. Mai târziu, în 1977, Greenpeace l-a cumpărat cu 37.000 de lire sterline. În 1985, vasul se afla în Oceanul Pacific, în Noua Zeelandă, pentru a protesta împotriva testelor nucleare ale Franței și pentru a documenta efectul acestora. Atunci, serviciile franceze au atașat două dispozitive explozibile care au omorât unul dintre cei 12 oameni de la bord, un fotograf care s-a întors după prima explozie să-și recupereze echipamentul, și care au scufundat nava.

Campania Ship it Back

Pentru ce o astfel de viață de marinar? Pentru valorile în care cred. Încă din 1970, Rainbow Warrior a navigat prin apele lumii ca să atragă atenția asupra problemelor care afectează mediul. A participat, de exemplu, la campanii împotriva vânării balenelor, a focilor, împotriva testelor nucleare și deversarea deșeurilor nucleare în ape.

Acum, vasul Greenpeace a ajuns în Filipine, a treia țară care poluează cel mai mult oceanele cu plastic, în cadrul turului „Ship it back”, pentru a atrage atenția asupra plasticului de unică folosință, care nu poate fi reciclat, pe care marile companii îl pun pe piață.

ONG-ul organizează zilele porților deschise, în cadrul cărora doritorii pot vizita vasul și pot primi informații despre lupta împotriva poluării cu plastic. În timpul șederii de două săptămâni a Rainbow Warrior în Filipine, Greenpeace va documenta și situația reală a apei din Golful Manila și a celei dintr-o porțiune dintre insulele Luzon și Mindoro.

Graphics of Greenpeace Ships for Defending the Oceans campaign.

În această perioadă, guvernul filipinez desfășoară acțiuni de curățare a golfului, care necesită o investiție de 47 miliarde de pesos (3,8 miliarde de lei). 5.714 cartiere din 178 de orașe din șapte provincii deversează deșeurile lichide în Golful Manila și tot acolo se acumulează toate deșeurile solide aduse de curenții mării. Înainte de anii 1940, Golful găzduia 25 de specii de pești și 13 alte tipuri de vietăți acvatice. În 2010, mai erau numai șase specii de pești și două tipuri de plante care tolerează poluarea. Unele voci spun despre aceste acțiuni de reabilitare că sunt făcute superficial, fără un plan solid.

Abigail Aguilar, care se ocupă de campaniile Greenpeace din sud-estul Asiei, a spus despre campania „Ship it Back” că are scopul de a diminua cantitățile de plastic produse în țara care este numită deseori ca unul dintre cei mai mari poluatori ai oceanelor. Ea a mai transmis că Greenpeace le va cere corporațiilor responsabile pentru producerea celor mai mari cantități de ambalaje de plastic de unică folosință să reducă numărul acestora și să caute alternative prin care să le livreze clienților produsele.

„Reabilitarea Golfului Manila a pus în lumină felul în care noi, filipinezii, ne facem partea de treabă. Acțiunile de curățare au produs fotografii perfecte de distribuit în rețelele sociale, dar trebuie să ne reamintim că vom găsi mereu deșeuri în Golful Manila dacă nu abordăm problema poluării cu plastic de la sursă”, a mai spus Aguilar.

A doua parte a campaniei va avea loc în Europa, acolo unde se află sediile unora dintre aceste corporații.

Mesajele Greenpeace către marile corporații

În 2017, Greenpeace a început un audit al deșeurilor colectate, precum și acțiuni prin care să pună presiune pe cele mai mari companii care produc ambalajele cel mai des întâlnite în mări și oceane. În timpul auditului, ONG-ul a colectat peste 55.000 de ambalaje din plastic pentru cantități mici de produse.

Peste 3 milioane de persoane din lume au semnat campania inițiată de Greenpeace, „Break Free From Plastics”, în cadrul căreia au fost desfășurate și 239 de campanii de curățenie, în 42 de țări. Atunci, voluntarii au identificat și companiile care sunt cele mai mari poluatoare.

„E timpul ca Nestle, Unilever, Coca-Cola, PepsiCo., Colgate, Danone, Johnson & Johnson și Mars să fie transparente despre cât de mult plastic pentru ambalaje folosesc exact și să facă planuri concrete pentru a reduce aceste cantități. E timpul ca aceste corporații să investească în modalități alternative și să renunțe la plasticul de unică folosință. Aceste companii au creat un monstru și nu vrem ca acesta să crească și mai mult”, este mesajul celor de la Greenpeace.

spot_img

Ultimele știri