Industria aviatic─â dore╚Öte s─â devin─â “verde” pentru a ├«ncetini ├«nc─âlzirea global─â

in Business 12 April 201810 Views

O s─â putem oare zbura vreodat─â cu avionul f─âr─â s─â provoc─âm daune mediului? C├óteva companii ╚Öi autorit─â╚Ťi care reglementeaz─â industria aviatic─â spun ca da, ╚Öi sper─â ca revolu╚Ťia electric─â din sectorul auto s─â ajung─â ╚Öi la avioane, pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de ser─â.

Industria aviatică dorește să devină "verde"

 

Mul╚Ťi oameni spun c─â trebuie s─â sc─âp─âm de transportul aerian deoarece nu vom putea niciodat─â s─â facem fa╚Ť─â emisiilor ╚Öi zgomotului, dar aceasta este o abordare dep─â╚Öit─â”, a declarat ministrul norvegian al Transporturilor, Ketil Solvik-Olsen, la o conferin╚Ť─â de avia╚Ťie la Oslo.

Norvegia, cel mai mare produc─âtor de petrol ╚Öi gaze din Europa de Vest, este paradoxal un pionier ├«n domeniul transportului electric. Na╚Ťiunea nordic─â ├«╚Öi propune ca toate ├«nmatricul─ârile de vehicule noi s─â aib─â emisii zero p├ón─â ├«n anul 2025 ╚Öi chiar au lansat un prim feribot electric la ├«nceputul anului 2015.

După pământ și apă, regatul nordic se întoarce spre cer cu scopul de a electrifica toate zborurile de scurtă durată în doar 20 de ani.

├Än mintea mea, nu exist─â nici o ├«ndoial─â: p├ón─â ├«n 2040, Norvegia va fi ├«n totalitate electric─â”, a declarat Dag Falk-Petersen, ╚Öeful Avinor, compania care administreaz─â aeroporturile ╚Ť─ârii.

“Tesla” cerurilor

Impactul transportului aerian asupra ├«nc─âlzirii globale este estimat la aproximativ cinci procente, prin generarea de emisii de CO2, dar ╚Öi alte substan╚Ťe, inclusiv oxid de azot ╚Öi vapori de ap─â.

Av├ónd ├«n vedere c─â se prognozeaz─â c─â num─ârul de pasageri se va dubla p├ón─â ├«n 2036, la 7,8 miliarde de c─âl─âtori, conform previziunilor Asocia╚Ťiei Interna╚Ťionale a Transportatorilor Aerieni (IATA), impactul avia╚Ťiei asupra mediului va cre╚Öte substan╚Ťial dac─â nu se face nimic pentru reducerea polu─ârii.

Pe de alt─â parte, industria aerian─â ├«╚Öi propune s─â reduc─â emisiile de CO2 la jum─âtate p├ón─â ├«n 2050 fa╚Ť─â de nivelurile ├«nregistrate ├«n 2005.

├Än timp ce grupul interna╚Ťional Climate Action Network (CAN) declar─â c─â aceste obiective sunt nerealiste, unele companii aeriene ├«ncep s─â priveasc─â aeronavele cu motor electric ca un r─âspuns pentru aceste probleme.

Micul transportator regional Wideroe Airlines, care opereaz─â ├«n nordul┬á├«ndep─ârtat al Norvegiei, inten╚Ťioneaz─â s─â-╚Öi re├«nnoiasc─â flota aerian─â format─â ├«n prezent din avioane cu dou─â motoare Bombardier Dash 8 cu aeronave cu motor electric p├ón─â ├«n 2030.

“Produc─âtorii de aeronave ├«╚Öi dau seama c─â trebuie s─â fac─â acest lucru, ├«n caz contrar va exista un nou Tesla care s─â le ia pozi╚Ťia”, a declarat Falk-Petersen, referindu-se la modul ├«n care produc─âtorul de ma╚Öini electrice din SUA a scuturat industria tradi╚Ťional─â a automobilelor.
Producătorii de aeronave au început deja să proiecteze avioane electrice
Ambii producători majori de aeronave de pasageri mari, Airbus și Boeing, explorează viabilitatea avioanelor electrice.
Airbus își propune să dezvolte un model hibrid numit E-Fan X și a colaborat cu producătorul britanic de motoare Rolls Royce și grupul industrial german Siemens. Primul zbor este planificat pentru 2020.

“Una dintre cele mai mari provoc─âri este stocarea energiei electrice”, a declarat Glenn Llewellyn, director general pentru electrificare la Airbus.

Ca ╚Öi ├«n cazul autovehiculelor, performan╚Ťa bateriilor este un element critic, iar problema suplimentar─â este c─â acestea sunt mai grele dec├ót combustibilul, iar transportarea acestora ├«n aer este partea cea mai intens─â din punct de vedere energetic al zborului.

“Dar, ├«n acela╚Öi timp, tehnologia bateriilor este, probabil, tehnologia din lume, care beneficiaz─â de cele mai multe investi╚Ťii, a╚Öa c─â industria va evolua”, a ad─âugat Llewellyn.

├Äntre timp, Zunum Aero, un start-up finan╚Ťat par╚Ťial de grupul aeronautic american Boeing, inten╚Ťioneaz─â s─â introduc─â pe pia╚Ť─â un avion hibrid cu 12 locuri, p├ón─â ├«n 2022.

“Pre╚Ťul pe care ├«l ╚Ťintim este ├«n mare m─âsur─â ├«n concordan╚Ť─â cu actuala aeronav─â, dar costul de operare este doar o frac╚Ťiune, este literalmente cu 60 p├ón─â la 70% mai mic dec├ót un avion echivalent ├«n func╚Ťiune chiar acum”, a spus fondatorul startup-ului Matt Knapp.

Competi╚Ťia acerb─â dintre produc─âtori ar putea accelera apari╚Ťia avioanelor electrice

Avioanele electrice au un avantaj major, respectiv costul redus de exploatare, at├ót datorit─â curentului electric ieftin, c├ót ╚Öi a motoarelor mai simple. Acest lucru le face foarte atractive, ╚Öi este posibil ca acestea s─â devin─â realitate destul de rapid, ├«n condi╚Ťile ├«n care industria aviatic─â este una foarte competitiv─â.

Airbus a scos pe pia╚Ť─â ├«n urm─â cu c├ó╚Ťiva ani aeronave care f─âceau o economie de combustibil de 15% companiile aeriene, au plasat rapid comenzi pentru mii de astfel de avioane deoarece kerosenul reprezint─â un cost major pentru acestea. Acest lucru s-ar putea ├«nt├ómpla si pentru aeronavele propulsate electric.

Trecerea la avioane electrice ar putea oferi ╚Öi un alt avantaj: acestea sunt mult mai silen╚Ťioase, ceea ce ├«nseamn─â c─â restric╚Ťiile de zbor din apropierea zonelor reziden╚Ťiale ar putea fi ridicate.

Dacă luăm în calcul și faptul că avioanele electrice nu au nevoie de piste atât de lungi, ar putea fi utilizate în unele aeroporturi mai mici, aflate în apropierea centrelor urbane.

Reprezentan╚Ťii Avinor au declarat c─â trecerea la avioane electrice ar ajuta, de asemenea, companiile aeriene s─â evite orice sanc╚Ťiuni legate de schimb─ârile climatice pe care autorit─â╚Ťile le-ar putea impune, cum ar fi impozitele mai mari ╚Öi restric╚Ťiile de zbor.

Norvegia se vede ca un stat cu un spa╚Ťiu aerian ideal pentru testarea avioanelor electrice.

“Exist─â o mul╚Ťime de probleme de rezolvat, cum ar fi ghea╚Ťa sau v├ónturi puternice”, spune directorul executiv al Widero, Stein Nilsen.

“Dar dac─â putem face asta aici, ├«n Norvegia, sunt sigur c─â acest avion va face fa╚Ť─â oric─âror condi╚Ťii din orice loc al lumii”.

Comentarii

comentarii