UNECE: practicile industriei de fashion cauzează o urgență ecologică și socială

in Poluare 13 March 201872 Views

Comisia Economică a Națiunilor Unite pentru Europa (UNECE) a atras atenția asupra practicilor nesustenabile și exploatatoare ale industriei de fashion, în cadrul unei conferințe despre posibile soluții pentru devoltarea durabilă a industriei în valoare de 2.5 trilioane de dolari.

fashion urgență ecologică

© Fahad Faisal

În cadrul conferinței „Fashion și Obiective de Dezvoltare Durabilă: Ce rol are ONU?” ținută la Geneva la începutul lunii martie, UNECE a invitat organizații ONU și reprezentativi ai industriei de fashion pentru a discuta problemele acesteia și posibile soluții. UNECE promovează obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU, cum ar fi reducerea sărăciei, asigurarea apei curate, promovarea egalității între sexe și oferirea condițiilor de muncă decente pentru toată lumea.

Problemele industriei de fashion

Industria de fashion este al doilea cel mai mare consumator de apă la nivel global. Un tricou de bumbac necesită 2,700 litri de apă, cantitate pe care o persoană o consumă în 2 ani și jumătate. Conform UNECE, unul din șase oameni au un loc de muncă legat de fashion, fapt îngrijorător având în vedere reputația lanțurilor de aprovizionare, care au atras numeroase critici legate de condițiile nesigure de muncă, muncă infantilă și alte practici care exploatează în special fetele și femeile.

Industria de fashion este și o sursă semnificativă de poluare. Necesită multă energie electrică pentru creșterea materiilor prime și producerea țesăturilor, folosind numeroase substanțe chimice periculoase în procesul de fabricație. O cantitate disproporționată de pesticide este folosită în cultivarea bumbacului. Hainele din fibre sintetice sunt una dintre principalele surse de microplastic care poluează oceanele.

În cadrul conferinței, UNECE a atras atenția că practica de a produce cantități din ce în ce mai mari de haine ieftine și de proastă calitate este o urgență ecologică și socială.

În prezent, un cumpărător obișnuit cumpără cu 60% mai multe haine decât acum două decenii, însă durata lor de viață este de două ori mai scurtă.

Această schimbare a fost adusă de SUA și Europa, însă tiparele încep să se extindă către alte țări, cum ar fi China. UNECE a explicat situația în cadrul conferinței:

„Până în 2030, vor fi 5.4 miliarde de oameni în clasa de mijloc, față de 3 miliarde în 2015. Acest fapt va duce la creșterea cererii pentru haine și alte produse care definesc stilul de viață al clasei de mijloc. Dacă consumul va continua la rata actuală, vor fi necesare de trei ori mai multe resurse naturale până în 2050 comparat cu ce era folosit în 2000.”

Conform ClimateWorks Foundation și Quantis, industriile îmbrăcămintei și a încălțămintei emit împreună 8% din emisiile de gaze cu efect de seră la nivel global, iar fără schimbări majore impactul asupra climei ar putea crește cu 49% până în 2030.

Linda Greer, cercetător în cadrul Natural Resources Defense Council, a explicat că raportul ar trebui să fie un apel la acțiune atât pentru producători, cât și pentru cumpărători:

„Aceste numere ar trebui să ne motiveze pe toți – distribuitorii multinaționali și branduri, designeri, politicieni, ONG-uri și cumpărători obișnuiți – la acțiuni mai urgente și eficiente pentru a opri daunele tot mai accelerate pe care industria de fashion le cauzează.”

Află mai multe despre alternativele sustenabile a industriei de fast fashion în serialul Green Report Slow Fashion în România.

Despre autor: Ana Moca-Grama

Ana Moca-Grama este din Brașov și a terminat Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării. Scrie, face fotografii pe film și visează la o lume în care omul își reîntoarce sufletul către natură.

Comentarii

comentarii