Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

INTERSEROH Romania: Responsabil fata de mediu

interviu de Corneliu Belciug

Conform hotararilor de Guvern in vigoare, bazate pe directivele europene existente, atat producatorii cat si importatorii de ambalaje sau produse ambalate sunt responsabili pentru ambalajele pe care le introduc pe piata. Acesta inseamna ca producatorul sau importatorul trebuie sa se asigure ca un anumit procent din cantitatea de ambalaje introdusa pe piata este reciclat, iar valoarea acestui procent o dau directivele Uniunii Europene. Astfel, orice companie care introduce pe piata produse ambalate este obligata sa se ocupe si de reciclarea deseurilor din ambalaje.

Atunci cand vine vorba de aplicarea directivelor europene, cele mai multe companii producatoare sau importatoare de ambalaje se confrunta cu multiple probleme, cea mai pregnanta fiind cea a costurilor ridicate, pentru care nu se gaseste o compensare, alta decat cea etica. In intampinarea acestor probleme, in ultima perioada au aparut companii care preiau responsabilitatea de mediu a firmelor si se angajeaza sa respecte mediul in locul firmelor producatoare sau importatoare.

Una dintre cele mai mari companii de acest gen, de la noi din tara, este INTERSEROH Romania, filiala companiei omonime din Germania. Ion Josceanu, Director General in cadrul INTERSEROH, ne-a vorbit despre inceputul afacerii sale: "INTERSEROH Romania a fost infiintata in 2005, dar a devenit activa in 2006 cand am inceput sa ne ocupam de comertul cu cartoane provenite din deseurile de ambalaje.

Ulterior ne-am luat licenta pentru transferul de responsabilitate, astfel incat, in 2007, avem deja 3 linii de business: una o reprezinta comertul cu materiale reciclabile, pe care le numim materii prime secundare. De asemenea, am inceput sa operam pe piata transferului de responsabilitate, avem deja 10-12 clienti mari din piata romaneasca, cativa mai mici. De asemenea, incercam sa dezvoltam o alta linie de business numita Fullservice, destinata lanturilor de magazine care activeaza la nivel national.

Avantaj Interseroh

Un avantaj competitiv de care compania INETRSEROH Romania s-a bucurat atunci cand s-a lansat pe piata romaneasca, a fost faptul ca pornea la drum avand in spate un bogat bagaj de experienta "mostenit" de la firma-mama, din Germania, care a fost infiintata in 1991, "aparand din necesitatea colectorilor si firmelor de salubritate, initial pentru implementarea legilor care stau la baza legislatiei si Romania pentru administrarea deseurile reciclabile si deseurilor de ambalaje. Odata cu implementarea legii au aparut cantitati imense de materiale reciclabile: carton, folie, plastic si alte materiale de acest gen.
In foarte scurt timp economia a fost blocata, pentru ca spatiilede colectare au fost umplute, Germania nefiind in acel moment pregatita sa preia si sa foloseasca aceste cantitati imense. Atunci colectorii si reprezentantii companiilor de salubritateau avut aceasta idee, de a infiinta INTERSEROH, o firma pe actiuni, ca sa se ocupe in principal de comercializarea acestor materii prime care puteau fi folosite ca materii prime."

Europa si transferul de responsabilitate privind mediul

"Transferul de responsabilitate nu este nou" comenteaza Josceanu sistemul pe care il are la baza afacerea sa. "El se aplica in mai toata Europa sub tot felul de forme. De exemplu, in Polonia sunt peste 40 de companii care actioneaza in acelasi domeniu" a adaugat Josceanu. In Romania, cea mai puternica influenta asupra unei astfel de afaceri o are, in opinia lui Ion Josceanu, legislatia. "Fiind un business care depinde foarte mult de legislatie, legislatia este cea care hotaraste. In Romania administrarea ambalajelor a fost sub monopol pana anul trecut" a punctat directorul INTERSEROH. Scanand mediul european, prin prisma unui om de business in sectorul de mediu, Josceanu a declarat ca "in prezent sunt foarte multe discutii despre cum poate fi organizat un sistem functional de reciclare. Germania a fost renumita pentru sistemul de colectare selectiva. Sunt deja intrate in folclor acele recipiente colorate puse la colt de strada, pentru depozitarea selectiva a deseurilor. Insa, in prezent, exista discutii in privinta acestui sistem, pentru ca pe de o parte sunt costuri foarte mari implicate. Tehnologia a inceput sa-si spuna cuvantul, iar tendinta este sa se mearga pe statii de sortare din gunoiul menajer. Deci, toata lumea arunca intr-un singur loc, tot gunoiul ajunge intr-o statie de sortare si de aici incep sa se separe deseurile in functie de material, inainte sa ajunga la groapa de gunoi. Din punct de vedere economic, aceasta este solutia cea mai ieftina. In schimb au aparut probleme, pentu ca tot ce inseamna hartie si carton se pierde, fiind infestate cu materie biodegradabila. Plasticul de asemenea este infestat."

Obiectivele Interseroh in Romania

"La noi in tara, in mod cert, depozitarea selectiva a deseurilor nu a functionat" considera Ion Josceanu. "Nici la nivelul societatilor comerciale, unde totul este organizat, unde sunt activitati controlabile, nici ei nu reusesc sa se achite 100%de obligatii. In 2007, trebuie sa colectam si sa reciclam 34% din ambalajele puse pe piata cu tinte specifice pentru fiecare material. Foarte putine companii reusesc sa organizeze aceasta colectare si reciclare cu forte proprii, pentru ca se orienteaza catre clienti, au alt domeniu de activitate si nu vor sa se implice intr-o zona pe care nu o pot controla, unde nu au contacte, nu este specificul lor. Motiv pentru care legislatia a inteles aceasta situatie, si a acceptat ca aceasta responsabilitate a companiilor sa fie transferata catre terti autorizati de catre Ministerul Mediului. Noi suntem unii dintre cei autorizati. Avem cunostinte si experienta in acest domeniu si ne asumam responsabilitatea indeplinirii obiectivelor in acest domeniu" subliniaza directorul general INTERSEROH, rezumand scopul si misiunea companiei sale. Astazi, INTERSEROH are birouri si desfasoara activitati in mai mult de jumatate din tarile europene, are o cifra de afaceri de 2 miliarde de euro, peste 1300 de angajati si este listata la Bursa din Frankfurt.

spot_img

Ultimele știri