Italia ar putea acorda subvenţii de zece miliarde dolari pentru a avea un milion de vehicule electrice pe şosele

Guvernul din Italia, cea mai slabă piaţă din Europa pentru maşinile electrice, are un plan extrem de ambiţios – să aibă un milion de vehicule electrice şi hibride pe şosele, şi pentru a îndeplini acest proiect vrea să acorde subvenţii estimate la zece miliarde de dolari, se arată într-o analiză realizată de Bloomberg.

Membră a coaliţiei aflată la guvernare, Mişcarea 5 Stele (M5S, antisistem) a cerut „reducerea numărului de vehicule pe benzină şi motorină” şi „subvenţii pentru sprijinirea achiziţiei de maşini electrice şi hibride” (un fel de program Rabla).

În timp ce proiectul nu prevede cifre exacte, liderul M5S, Luigi Di Maio, în vârstă de 31 de ani, doreşte ca până în 2022 un milion de vehicule electrice şi hibride să circule pe şoselele din Italia. Maio este la primul său loc de muncă remunerat în guvern în calitate de ministru al muncii și al dezvoltării, dar și de vicepremier. Deşi analiştii susţin că obiectivul este nerealist, îndeplinirea sa ar face din Italia liderul pieţei europene de maşini electrice.

Un purtător de cuvânt a confirmat că Executivul de la Roma lucrează la acest obiectiv, fără a clarifica dacă cifra de un milion se referă la modele complet electrice sau sunt incluse şi vehiculele hibride. Oficialul a refuzat să discute despre costurile proiectului.

Situaţia vehiculelor electrice în Italia şi Europa

Anul trecut, italienii au cumpărat aproape 2.600 automobile complet electrice, dintr-un totalul de aproximativ două milioane vândute, iar numărul creşte la aproximativ 4.800 de maşini dacă sunt incluse modelele hibride, conform statisticilor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Se estimează că mai puţin de 5.000 automobile complet electrice circulă în prezent pe şoselele italiene.

Aceste cifre plasează Italia printre ultimele locuri din Europa când vine vorba de vehicule electrice. Pentru a schimba scenariul și a deveni cea mai mare piață europeană, guvernul italian ar trebui să introducă stimulente cel puțin la nivelul Norvegiei. Şi aceste subvenţii, deşi ar putea costa statul câteva miliarde de euro, s-ar putea să nu fie suficiente, avertizează analiştii.

„Dacă vrei un milion de maşini electrice în Italia în următorii cinci ani, singura opţiune o reprezintă subvenţiile masive, de tipul celor acordate în Norvegia. Guvernul ar trebui să acorde 10.000 de dolari, ca în Franţa. Chiar şi la acest nivel – aproximativ zece miliarde de dolari – încă este imposibil să atingi acest obiectiv atât de rapid”, a declarat Gian Primo Quagliano, şeful institutului de cercetări Promotor.

Norvegia este liderul pieţei europene de maşini electrice şi are un sistem de subvenţii foarte bine pus la punct care acoperă aproape orice cheltuială, de la scutiri de taxe la treceri cu bacul gratuite. Un norvegian poate primi subvenţii de aproximativ 9.000 euro (10.400 dolari) la achiziţionarea versiunii electrice a modelului Volkswagen Golf sau 7.000 euro pentru un VW Up.

În Franţa, care vrea să-şi tripleze vânzările de maşini electrice, la aproximativ 150.000 până în 2022, subvenţiile ajung la aproximativ 10.000 euro pentru achiziţia unui model electric.

Conform datelor Bloomberg New Energy Finance, din rândul principalelor pieţe euro europene, pe segmentul maşinilor electrice lideri sunt Norvegia, Islanda, Suedia şi Finlanda, în timp ce Italia şi Spania sunt pe ultimele locuri.

Planuri pentru viitor

Dacă Guvernul de la Roma va lua în serios ţinta de un milion de vehicule, va avea nevoie de ajutor de la companii cum ar fi Enel SpA, care intenţionează să investească 100 – 300 de milioane de euro pentru a instala până la 14.000 de staţii de reîncărcare în Italia până în 2022. Chiar şi aşa, experienţa limitată a Enel în acest domeniu, poate fi un indicator pentru faptul ca ţinta Executivului de la Roma este plină de provocări.

„Dezvoltarea infrastructurii publice este mult mai complicată decât ne aşteptam. Fără indicaţii clare de la Guvern şi fără o viziune transparentă, suntem lăsaţi în junglă. Industria auto este pregătită pentru această schimbare şi va fi utilă o viziune unanimă de la Guvern”, a spus Francesco Venturini, şeful Enel X, o subsidiară care se ocupă de vehiculele electrice.

Deși ținta lui Di Maio poate fi la limita de îndeplinire, puțini se îndoiesc că Italia va adopta în cele din urmă mașini electrice, iar autoritățile de reglementare și politicienii din întreaga regiune doresc o politică cu vehicule cu emisii zero. Primăria Romei va interzice autoturismele diesel începând cu anul 2024, iar Milano a început să elaboreze planuri pentru un viitor fără motorină.

Şoferii italieni au adoptat deja alternative la maşinile cu motor pe combustie internă: Italia este cea mai mare piaţă pentru vehiculele care funcţionează pe gaze, anul trecut fiind livrate aproximativ 230.000 de astfel de vehicule.

De asemenea, directorul executiv al Fiat Chrysler SpA, Sergio Marchionne a declarat că grupul va investi 9 miliarde de euro pentru dezvoltarea autoturismelor electrice până în 2022.

 

spot_img

Ultimele știri