Italia ar putea acorda subven┼úii de zece miliarde dolari pentru a avea un milion de vehicule electrice pe ┼čosele

in Business, Transport 27 June 2018 27 Views

Guvernul din Italia, cea mai slab─â pia┼ú─â din Europa pentru ma┼činile electrice, are un plan extrem de ambi┼úios – s─â aib─â un milion de vehicule electrice ┼či hibride pe ┼čosele, ┼či pentru a ├«ndeplini acest proiect vrea s─â acorde┬ásubven┼úii estimate la zece miliarde de dolari, se arat─â ├«ntr-o analiz─â realizat─â de Bloomberg.

Membr─â a coali┼úiei aflat─â la guvernare, Mi┼čcarea 5 Stele (M5S, antisistem) a cerut “reducerea num─ârului de vehicule pe benzin─â ┼či motorin─â” ┼či “subven┼úii pentru sprijinirea achizi┼úiei de ma┼čini electrice ┼či hibride” (un fel de program Rabla).

├Än timp ce proiectul nu prevede cifre exacte, liderul M5S, Luigi Di Maio, ├«n v├órst─â de 31 de ani, dore┼čte ca p├ón─â ├«n 2022 un milion de vehicule electrice ┼či hibride s─â circule pe ┼čoselele din Italia. Maio este la primul s─âu loc de munc─â remunerat ├«n guvern ├«n calitate de ministru al muncii ╚Öi al dezvolt─ârii, dar ╚Öi de vicepremier. De┼či anali┼čtii sus┼úin c─â obiectivul este nerealist, ├«ndeplinirea sa ar face din Italia liderul pie┼úei europene de ma┼čini electrice.

Un purt─âtor de cuv├ónt a confirmat c─â Executivul de la Roma lucreaz─â la acest obiectiv, f─âr─â a clarifica dac─â cifra de un milion se refer─â la modele complet electrice sau sunt incluse ┼či vehiculele hibride. Oficialul a refuzat s─â discute despre costurile proiectului.

Situa┼úia vehiculelor electrice ├«n Italia ┼či Europa

Anul trecut, italienii au cump─ârat aproape 2.600 automobile complet electrice, dintr-un totalul de aproximativ dou─â milioane v├óndute, iar num─ârul cre┼čte la aproximativ 4.800 de ma┼čini dac─â sunt incluse modelele hibride, conform statisticilor Asocia┼úiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Se estimeaz─â c─â mai pu┼úin de 5.000 automobile complet electrice circul─â ├«n prezent pe ┼čoselele italiene.

Aceste cifre plaseaz─â Italia printre ultimele locuri din Europa c├ónd vine vorba de vehicule electrice. Pentru a schimba scenariul ╚Öi a deveni cea mai mare pia╚Ť─â european─â, guvernul italian ar trebui s─â introduc─â stimulente cel pu╚Ťin la nivelul Norvegiei. ┼×i aceste subven┼úii, de┼či ar putea costa statul c├óteva miliarde de euro, s-ar putea s─â nu fie suficiente, avertizeaz─â anali┼čtii.

“Dac─â vrei un milion de ma┼čini electrice ├«n Italia ├«n urm─âtorii cinci ani, singura op┼úiune o reprezint─â subven┼úiile masive, de tipul celor acordate ├«n Norvegia. Guvernul ar trebui s─â acorde 10.000 de dolari, ca ├«n Fran┼úa. Chiar ┼či la acest nivel – aproximativ zece miliarde de dolari – ├«nc─â este imposibil s─â atingi acest obiectiv at├ót de rapid”, a declarat Gian Primo Quagliano, ┼čeful institutului de cercet─âri Promotor.

Norvegia este liderul pie┼úei europene de ma┼čini electrice ┼či are un sistem de subven┼úii foarte bine pus la punct care acoper─â aproape orice cheltuial─â, de la scutiri de taxe la treceri cu bacul gratuite. Un norvegian poate primi subven┼úii de aproximativ 9.000 euro (10.400 dolari) la achizi┼úionarea versiunii electrice a modelului Volkswagen Golf sau 7.000 euro pentru un VW Up.

├Än Fran┼úa, care vrea s─â-┼či tripleze v├ónz─ârile de ma┼čini electrice, la aproximativ 150.000 p├ón─â ├«n 2022, subven┼úiile ajung la aproximativ 10.000 euro pentru achizi┼úia unui model electric.

Conform datelor Bloomberg New Energy Finance, din r├óndul principalelor pie┼úe euro europene, pe segmentul ma┼činilor electrice lideri sunt Norvegia, Islanda, Suedia ┼či Finlanda, ├«n timp ce Italia ┼či Spania sunt pe ultimele locuri.

Planuri pentru viitor

Dac─â Guvernul de la Roma va lua ├«n serios ┼úinta de un milion de vehicule, va avea nevoie de ajutor de la companii cum ar fi Enel SpA, care inten┼úioneaz─â s─â investeasc─â 100 – 300 de milioane de euro pentru a instala p├ón─â la 14.000 de sta┼úii de re├«nc─ârcare ├«n Italia p├ón─â ├«n 2022. Chiar ┼či a┼ča, experien┼úa limitat─â a Enel ├«n acest domeniu, poate fi un indicator pentru faptul ca ┼úinta Executivului de la Roma este plin─â de provoc─âri.

“Dezvoltarea infrastructurii publice este mult mai complicat─â dec├ót ne a┼čteptam. F─âr─â indica┼úii clare de la Guvern ┼či f─âr─â o viziune transparent─â, suntem l─âsa┼úi ├«n jungl─â. Industria auto este preg─âtit─â pentru aceast─â schimbare ┼či va fi util─â o viziune unanim─â de la Guvern”, a spus┬áFrancesco Venturini, ┼čeful Enel X, o subsidiar─â care se ocup─â de vehiculele electrice.

De╚Öi ╚Ťinta lui Di Maio poate fi la limita de ├«ndeplinire, pu╚Ťini se ├«ndoiesc c─â Italia va adopta ├«n cele din urm─â ma╚Öini electrice, iar autorit─â╚Ťile de reglementare ╚Öi politicienii din ├«ntreaga regiune doresc o politic─â cu vehicule cu emisii zero. Prim─âria Romei va interzice autoturismele diesel ├«ncep├ónd cu anul 2024, iar Milano a ├«nceput s─â elaboreze planuri pentru un viitor f─âr─â motorin─â.

┼×oferii italieni au adoptat deja alternative la ma┼činile cu motor pe combustie intern─â: Italia este cea mai mare pia┼ú─â pentru vehiculele care func┼úioneaz─â pe gaze, anul trecut fiind livrate aproximativ 230.000 de astfel de vehicule.

De asemenea, directorul executiv al Fiat Chrysler SpA, Sergio Marchionne a declarat că grupul va investi 9 miliarde de euro pentru dezvoltarea autoturismelor electrice până în 2022.

 

Comentarii

comentarii