Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

Legumele și fructele bio românești lipsesc din magazine

Legumele și fructele bio românești nu-și găsesc, deocamdată, locul pe rafturile magazinelor. Aceasta este concluzia celui de-al treilea studiu Retailer Scorecard, realizat de WWF România. Dintre celelalte produse bio autohtone, la raft a putut fi găsit un singur brand de lapte bio și doar trei retaileri au avut detergent cu certificare de mediu. În acest an, Carrefour România, lider în comercializarea produselor bio românești, în 2013, a obținut un scor mai mic în clasamentul WWF. Procentul cel mai mare din scorul total a fost obținut de Penny Market, iar scorul cel mai mic l-a obținut Profi.

 

 

Studiul Retailer Scorecard a inclus 11 lanțuri de magazine și s-a desfășurat în perioada 1 septembrie-10 octombrie, iar sondajul a fost realizat pe baza unui top al companiilor de pe piața de retail FMCG fiind selectați primii 11 retaileri de pe piața din România, și anume Auchan, Billa, Carrefour, Cora, Kaufland, Lidl, Mega Image, Metro, Profi, Penny Market și Selgros.

Procentul cel mai mare din scorul total a fost obținut de Penny Market (55%), urmat de Kaufland (50%), care anul trecut ocupa penultimul loc, Mega Image (46%), Billa (45%) și Cora (26%). Liderul de anul trecut, Careffour, a obținut un scor mult mai mic (24%), următorii fiind în ordine Auchan (23%), Lidl (23%), Selgros (19%), Metro (18%) și Profi (12%).

Lider în 2013, Carrefour România a obținut un scor mic, în acest an, în cadrul Retailer Scorecard. „În prezent, nu avem în magazine fructe și legume bio românești pentru că acestea nu mai sunt în sezon. Însă, în ultimul an, am avut listate fructe și legume bio românești, cum ar fi sfecla roșie, vinete, mangold, spanac, ardei gras, usturoi verde, dovlecei, roșii, gogoșari, mărar sau mere. Suntem interesați de colaborarea cu producătorii români și căutăm, în permanență, să mărim numărul de parteneriate în acest sens”, susțin reprezentanții Carrefour România, contactați de Green Report.

.

 

Schimbările în clasament se explică și prin faptul că doar patru retaileri (Penny Market, Kaufland, Billa, Mega Image) au raspuns la chestionar, unul din cele doua instrumente utilizate în studiu si care cântărește 50% din scorul final.

„Evaluarea este realizată pe baza unui chestionar completat de reprezentanții fiecărei companii și a unei fișe de observație, completată în teren de reprezentanții WWF. În perioada în care operatorii noștri au fost în teren, în două dintre cele două magazine Carrefour România, alese în mod aleatoriu, Orhideea și Băneasa, nu au fost prezente la raft legume și fructe bio. De asemenea, chestionarul trimis de noi nu a fost completat de reprezentanții lanțului de magazine, ceea ce a dus la depunctare de 50%, a explicat Cristina Haită, WWF România.

Explicația pentru care, în perioada 1 septembrie-10 octombrie, în cele două magazine Carrefour nu au fost găsite de către operatorii WWF România legume și fructe bio românești este, potrivit Carrefour România, aceea că există varianta ca acestea să nu fi fost listate corespunzător la raft în perioada respectivă.

Dacă în 2013 doar o companie a reușit să obțină mai mult de jumătate din scorul maxim (84 de puncte obținte din chestionar și fișa de observație), anul acesta două companii au depășit acest prag și alte două au înregistrat scoruri de peste 45%. Printre aceste companii se numără și Billa România care a obținut un scor de 45%, deși, deocamdată, nu comercializează fructe și legume ecologice românești.

„Suntem în discuții cu mai mulți furnizori pentru a achiziționa legume și fructe bio românești. În acest moment, sortimentul pentru legumele și fructele bio, este adaptat în funcție de fiecare magazin în parte. Există magazine Billa, spre exemplu cel din București, de pe strada Barbu Văcărescu, unde sortimentul de articole de legume și fructe bio, numără peste 10 produse. În ceea ce privește legumele și fructele bio, de proveniență locală, trebuie să ținem cont că, în acest moment, disponibilul de cantități de marfă este mic, iar continuitatea livrărilor nu este asigurată. Sunt însă și magazine unde vânzările înregsitrate de aceste produse, nu justifică prezenta acestora la raft”, potrivit reprezentanților Billa România.

Studiul Retailer Scorecard 2014 arată că se menține îmbunătățirea la nivel de piață pentru fructele și legumele fără certificare ecologică provenite din România (55%), dar în continuare niciuna dintre cele 11 companii nu comercializează fructe și legume românești provenite din agricultura ecologică.

 

Din totalul de lapte dulce comercializat, 56.5% provine din România, față de 54.43% în 2013. Cu toate acestea, doar 7,8% sunt produse cu certificare ecologică și, în continuare, un singur brand este prezent în categoria lapte românesc certificat ecologic pe rafturile magazinelor incluse în studiu. Ouăle provin în proporție de 99,5% din România, dintre acestea doar 9,8% având certificare ecologică.

În ceea ce privește produsele din lemn și hârtie certificată FSC (Forest Stewardship Council), scorurile tuturor retailerilor s-au menținut sau îmbunătățit (în special cei doi retaileri care folosesc hârtie reciclată pentru materialele promoționale). O îmbunătățire ușoară se observă și în cazul scorurilor înregistrate pentru certificarea MSC (Marine Stewardship Council), în timp ce rezultatele la categoria detergent ecologic au rămas neschimbate față de anul precedent, doar trei dintre retaileri au astfel de produse pe raft, iar punctajul obținut este scăzut, din maximul de 6 puncte: Carrefour (1), Cora (1,5) și Auchan (1).

Un subiect nou inclus în studiul 2014 este caviarul, recomandarea fiind ca produsele din carne de sturion și caviar să aibă etichetă obligatorie CITES (Convenția privind Comerțul cu Specii de Floră și Faună pe Cale de Dispariție). Consumatorii trebuie să aibă această opțiune pentru a putea proteja sturionii, specii aflate la un pas de dispariție, comerțul ilegal cu caviar fiind una dintre cauzele principale ale declinului ultimilor sturioni sălbatici din Dunăre.

Citește și:

Daciana Sârbu: „Agricultura bio, miză importantă pentru România”

 Carrefour România, cifră de afaceri dublă pentru produsele bio în 2014

 Marian Cioceanu, Bio România: „TVA verde rezolvă problema procesării bio în 6 luni”

spot_img

Ultimele știri