Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

Leif Johansson, CEO Volvo Group: Camioanele Viitorului

Text de Raluca Fiser

14% din totalul gazelor cu efect de sera sunt produse de sectorul transporturilor. Producatorii de autoturisme au inceput deja cursa reducerii emisiilor de co2, un exemplu fiind chiar salonul auto de la Frankfurt, un salon care a stat sub semnul energiilor verzi. Marii producatori de camioane din lume nu se lasa mai prejos. Recunoscand impactul pe care produsele lor il au asupra mediului inconjurator si acestia cauta solutii pentru obtinerea unor motoare mai economice si mai putin poluante. Reglementarile ue, protocolul de la Kyoto, cresterea cererii mondiale de petrol coroborata cu reducerea resurselor sunt motive mai mult decat suficiente pentru companiile din domeniul auto de a investi in inovare si tehnologii alternative.

Leif Johansson, CEO Volvo Group, spune ca "problema climei reprezinta una dintre cele mai mari provocari ale epocii noastre. Aceasta chestiune va impune eforturi semnificative din partea companiilor, a agentiilor guvernamentale si a persoanelor fizice, precum si o colaborare ce va depasi spatiul national". Incepand din 1972, Volvo si-a stabilit printre prioritati protectia mediului drept una dintre valorile sale fundamentale. "Nu ezitam sa recunoastem deschis ca am contribuit la problema, dar nu ezitam nici sa spunem ca vom contribui si la solutionarea ei. Progresele inregistrate in domeniul energoeficientei, al tehnologiei hibride si al carburantilor alternativi ne dau ocazia sa facem o asemenea declaratie indrazneata si optimista", mai spune Leif Johansson. Divizia Volvo Trucks se poate mandri ca a trecut dincolo de stadiul declaratiilor de intentie. Grupul suedez a dezvoltat sapte prototipuri functionale de camioane care folosesc carburanti ecologici. Problema ramasa – asigurarea combustibililor.

Specialistii Volvo considera ca emisiile de CO2 ale camioanelor pot fi reduse cu 50% pana in 2020. Despre proiectele si politica grupului Volvo Trucks am discutat cu LarsMartensson, directorul de mediu al companiei.

Green Report: Volvo Trucks este unul dintre cei mai importanti producatori de vehicule din lume. Implicarea pentru protectia mediului, prin dezvoltarea de tehnologii moderne si eficiente, nu este un lucru nou pentru companie…

Lars Martensson, director de mediu Volvo Trucks: Un obiectiv important al strategiei noastre ecologice este imbunatatirea tehnologiei vehiculelor pentru ca acestea sa devina mai economice. Vehiculele actuale consuma cu 40% mai putin combustibil decat in 1975. In urmatorii 10-15 ani intentionam sa mentinem aceasta tendinta si sa reducem consumul de combustibil cu 1% pe an. Indiferent de ce combustibili vor fi disponibili pe piata in viitor, Volvo Trucks este pregatita si dispune de tehnologiile necesare. Acest aspect este evidentiat de faptul ca Volvo este primul producator de autocamioane din lume care a prezentat sapte autocamioane proiectate pentru a functiona cu combustibili obtinuti din alte surse decat cele fosile.

De ce ati ales sa dezvoltati prototipuri pentru fiecare tip de combustibil ecologic existent?

Nu credem ca petrolul va putea fi inlocuit cu un singur combustibil, probabil ca, in viitor, va fi disponibila o gama diversificata de combustibili alternativi, in cantitati variabile. Este foarte probabil ca unii dintre acestia sa dispara in timp. Am dorit sa aratam variantele posibile la ora actuala, variante la a caror dezvoltare lucram in continuare. Credem ca biocombustibilii de generatie a doua au un potential mare. Acestia se obtinprin gazificarea biomasei, ceea ce le ofera o flexibilitate considerabila deoarece se pot folosi mai multe materii prime pentru crearea multor combustibili diferiti. Mai mult, disponibilitatea materiilor prime folosite pentru gazificare este mai mare decat cea a uleiului de soia sau de rapita folosit in pre zent pentru productia de biodiesel (FAME). Ca exemple de combustibili care se pot obtine prin gazificare enumeram motorina sintetica, metanolul, biogazul si DME (dimetil-eter). DME este foarte interesant deoarece, in ansamblu, are un impact foarte redus asupra climei. Comparativ cu alte alternative obtinute din aceeasi materie prima are cea mai buna eficienta energetica si este cel mai putin costisitor. De aceea, DME este deja competitiv daca este obtinut din biomasa, prin gazificarea lesiei rezultate din industria celulozei. Incepand cu 2009 dorim sa punem la dispozitia clientilor nostri autocamioane alimentate cu DME.

Viabilitatea transportului fara emisii de bioxid de carbon este limitata de tehnologie sau, mai degraba, de disponibilitatea combustibililor alternativi?

Tehnologia a aratat ca suntem pregatiti pentru a incepe un drum nou foarte important pentru societatea in care traim. Dorim sa demonstram ca dispunem de tehnologia necesara, iar acum depinde de toti factorii sociali implicati sa-si uneasca eforturile in vederea dezvoltarii productiei si a distributiei de combustibili regenerabili pe termen lung. Va dura destul de mult pana vor fi produse cantitati mari de combustibili alternativi, asa ca, daca vrem sa avem vreo sansa de a elimina treptat dependenta de petrol si de a reduce contributia industriei de transport la incalzirea globala, trebuie sa luam masuri acum. Suntem pregatiti sa lansam produsele care folosesc combustibili alternativi pe care piata le cere.

Care este, in momentul de fata, cea mai viabila alternativa, tinand cont de costurile adaptarii motoarelor existente, dar si de asigurarea retelei de distributie a carburantului ecologic?

In prezent, biodieselul obtinut prin esterificarea uleiurilor vegetale este cel mai comun biocombustibil pentru motoarele diesel. Dintr-o perspectiva globala, cea mai potrivita solutie ar fi adaugarea de biodiesel in procent de 5% in toate motorinele fosile vandute in Europa. Astfel, rafinariile ar putea folosi infrastructura existenta pentru distributia intregii cantitati de biodiesel disponibile, cu avantaje imediate asupra mediului. Autocamioanele moderne pot functiona cu un amestec de 5% combustibili alternativi fara a solicita vreo modificare a motorului si a sistemului de alimentare cu combustibil. Pe termen lung, lucrurile vor sta cu siguranta altfel deoarece diversitatea de combustibili disponibili nu va fi aceeasi peste tot, stocul de materii prime va varia in functie de conditiile locale. Astfel, existenta vehiculelor care pot folosi mai multe tipuri de combustibili ar putea fi un avantaj pentru companiile internationale. Este important totusi ca producatorii si organele legislative sa-si coordoneze actiunile in vederea crearii unui standard international uniform si a unui sistem de certificare a emisiilor de noxe pentru fiecare combustibil in parte, pentru a asigura calitatea si compatibilitatea emisiilor.

Cum arata viitorul vehiculelor hibride ca alternativa?

Asocierea unui motor diesel cu unul electric este ceea ce noi numim hibrid. In martie 2006, Volvo a prezentat propria solutie hibrida in premiera destinata in mod special activitatilor de distributie locala si care ofera un consum de combustibil mai mic cu 30%. Pe loc si la viteza mica, autocamionul este propulsat doar de motorul electric, fiind astfel foarte silentios si total nepoluant. Acesta este un avantaj important, in special daca activitatea se desfasoara in mediul urban. Volvo Trucks planifica lansarea unei versiuni hibride pentru modelul Volvo FE in 2009. Tehnologia hibrida este importanta daca dorim sa ne atingem obiectivele ecologice, deoarece permite reducerea considerabila a consumului de combustibil. De aceea nu ne limitam doar la distributia locala, ci dezvoltam noi solutii hibride destinate activitatilor de transport de cursa lunga, in care putem realiza economii de 5%-10%.

(In numarul viitor: Analiza comparativa a eficientei si impactului de mediu pe fiecare tip de combustibil regenerabil si o analiza a obiectivelor, beneficiilor si potentialului celor sapte prototipuri Volvo)

Articolul precedent
Articolul următor
spot_img

Ultimele știri