Afaceri pentru România sustenabilă. Primul magazin zero waste din București

in Afaceri pentru România sustenabilă, Business, EcoLIFESTYLE 23 December 2020 3,588 Views

Ana Maria Răducanu și-a investit toate economiile în primul magazin zero waste, care nu generează aproape deloc deșeuri, din București. Pe strada Buzești numărul 20, pe rafturile încadrate de luminițe galbene, sunt expuse alimente, cosmetice, produse pentru casă, toate fie vrac și fără ambalaje, fie vândute în hârtie sau în cutii de metal.

După ce închizi în urma ta ușa magazinului Zero Waste din București, zgomotul orașului agitat dispare și face loc liniștii. În nări îți pătrunde mirosul de plante, scorțișoară, ghimbir și roiniță, iar pe rafturi, încadrate de luminițe galbene, vezi borcanele cu cereale, condimente, prăjituri, fructe uscate, ceai și detergenți. Împachetate în hârtie sau chiar fără ambalaj, mai găsești expuse lufe de baie, periuțe de dinți, săpunuri, deodorante, sticle reutilizabile, săculeți, perii de vase. De gestionarea magazinului se ocupă o echipă întreagă de un om, glumește Ana Maria Răducanu, inițiatoarea proiectului. Ea așază marfa pe raft, face curat, dă comenzile, plătește furnizorii, le cântărește produsele clienților, încasează banii și ține contabilitatea.

Ana Maria a urmat cursurile Universității Alternative, apoi a călătorit prin India și Europa, unde a locuit în comunități ecologice. Întoarsă în România, la începutul anului 2018, voia să aplice tot ce a învățat despre un stil de viață sustenabil și fără risipă, însă și-a dat seama că îi este destul de greu să trăiască așa. 10 luni mai târziu, a decis că filosofia de viață pe care și-a construit-o în ultimii ani va avea nevoie să fie susținută de mai mulți piloni, iar unul dintre aceștia va fi un magazin zero waste, care să nu producă deșeuri.

Imediat după ce a decis că va face un astfel de magazin în București, a creat o pagină de Facebook unde să adune resurse, inspirație, pe care să o păstreze pentru ea și care să n-o lase să-și piardă direcția. Cu acest obiectiv în minte, în aceeași lună – octombrie 2018 – a plecat să lucreze în Marea Britanie, ca asistent pentru persoane cu dizabilități. Între timp, pagina de Facebook Magazin Zero Waste București creștea natural, fără ca ea să o promoveze în vreun fel. Oamenii care ajungeau acolo, aflați în căutare de surse din care să-și cumpere produsele fără să genereze plastic și care eventual să fie vegane și organice, o tot întrebau: „Când deschizi?”. „La primăvară”, a fost primul răspuns. Apoi „La toamnă”. Apoi iar la primăvară. Nu găsea un spațiu care să se încadreze în buget. Când în sfârșit a găsit ceva cât de cât potrivit, a anunțat că se întoarce în România. Însă era martie 2020, debutul pandemiei de Covid-19, când s-au închis granițele, iar în aer pluteau doar incertitudinea și teama. Așa că a trebuit să mai amâne puțin.

A deschis magazinul la jumătatea lunii decembrie cu cei peste 20.000 euro pe care i-a strâns în Marea Britanie și cei 7.000 de euro pe care i-au donat membrii comunității pe Patreon (pagina de Facebook avea aproape 5.000 de like-uri înainte de lansare). Toți banii au fost investiți în chirie (pe care o va plăti de la o lună la alta din donațiile susținătorilor), amenajare și marfă. Locuiește sub același acoperiș cu magazinul, astfel că delimitarea dintre viața ei personală și viața magazinului nu prea există. Însă e conștientă că e o perioadă de ajustare, de sacrificii, de aceea nici nu și-a dat salariu. Plănuiește să mai facă o campanie de crowdfunding la începutul anului viitor pentru asta.

Furnizorii din România și de peste hotare

Ana și-ar dori ca furnizorii produselor din Magazinul Zero Waste să fie din România. Însă procesul de documentare este foarte minuțios, pentru că aceștia ar trebui, la modul ideal, să respecte toate criteriile pe care ea le are pentru produse: să fie vegane, organice, fără ambalaje și, desigur, locale.

„Dacă eu am momentan 100 de produse doar la gama de alimente, să zicem că un producător face două produse, îmi trebuie 50 de producători diferiți, cu care să am 50 de conversații, 50 de mail-uri, 50 de facturi, 50 de plăți. Mi-a fost ușor să iau un distribuitor care are 80 de produse. A fost un compromis pentru că știu că este o chestie care poate fi îmbunătățită pe parcurs. Mi-e mai ușor acum, când am gama de produse, și încep să mă prind ce se vinde, ce nu, și să găsesc un producător român”, a explicat Ana.

Așa se face că unele produse vin din Egipt, Turcia, Germania, India, Canada sau Filipine (o listă publică arată ce produse sunt disponibile în timp real în magazin și de unde provin). Însă toate respectă celelalte criterii, în afară de țară. Cele mai multe alimente sunt livrate în saci din hârtie, de 25 de kilograme, iar cutiile în care vin unele produse sunt apoi transformate în etichete pentru prețuri.

O gamă care îndeplinește toate criteriile Anei o reprezintă detergenții: sunt produși lângă Ploiești, din ingrediente 100% naturale, de o firmă cu capital 100% românesc, certificată ecologic. Detergentul de vase, de rufe, de pardoseli, șamponul și balsamul sunt livrate în bidoane, care sunt apoi predate și umplute din nou.

Acum, reprezentanții celor cinci magazine zero waste din România (Sibiu, Cluj, Timișoara, Piatra Neamț și București) vor să discute cu un producător român de cereale și să-și asume să-i cumpere produsele. Anul acesta, producătorul s-a oprit din activitate pentru că n-a avut cerere.

Vizita la magazin

După deschidere, pagina de Facebook Magazin Zero Waste București a sărit de 6.000 de like-uri. Membrii comunității și nu numai au dat vestea mai departe pe rețelele de socializare: „S-a deschis primul magazin fără risipă din București!”.

Spațiul a trezit interesul nu doar celor care știu ce înseamnă un stil de viață sustenabil, dar și trecătorilor.

„În a doua zi de la deschidere, o doamnă pe la 60 de ani venise la un salon de cosmetică de alături. A intrat curioasă în magazin, s-a uitat cu atenție, m-a rugat să îi pun biscuiți, snaks-uri, ceai. I le-am pus în borcanele noastre și am încercat să îi explic conceptul. «Da da, ce frumos», spunea ea, mai mult impresionată de cum arată. A revenit a doua zi. A reținut că n-avem ambalaje aici și s-a întors cu o rolă de pungi. S-a dus tacticos la borcan, a rupt punga de plastic, și-a pus produsele în pungi. Am lăsat-o o dată, de două ori, apoi am rugat-o să-i pun produsele tot în borcane de la mine, că mi se rupea sufletul când vedeam că le rupe aici”, a povestit Ana.

Conceptul magazinului înseamnă încurajarea utilizării recipientelor pe care le deții deja și care au o viață lungă – borcane, cutii din metal, caserole – însă poți să folosești și pungi din plastic durabil, care însă să reziste mai multe utilizări.

„Plastic este deja creat enorm pe planeta asta, nu e ca și cum o să ne oprim brusc din a-l folosi. Dar putem să ne oprim din a produce și să folosim ce există deja”, este de părere antreprenoarea.

Pentru vizita la magazinul zero waste trebuie să te pregătești puțin. Ca să cumperi conștient, plecând de la lista de produse disponibile, trebuie să-ți faci o listă cu ce ai tu nevoie. În acord cu lista de cumpărături, poți să-ți pregătești recipientele.

„Mai e o chestie care ține de pregătirea mentală: răbdare. Asta e o altă experiență de a face cumpărături și nu e neapărat ceva ce am avut practică până acum. E un spațiu care chiar te invită s-o iei încet. Să te uiți la detalii, să simți aromele din spațiu, să descoperi texturile, să pui mâna. E o experiență senzorială completă. Asta a fost și intenția, să o creăm așa”, mai spune ea.

Pentru cadouri de Crăciun, vizitatorii pot găsi seturi pentru bărbați, formate din aparat de ras reutilizabil, pămătuf, săpun de ras. Pentru doamne și domnișoare, gama de cosmetice poate fi combinată în fel și chip.

„Într-un săculeț de bumbac organic putem să punem un săpun, deodorant, balsam buze, cremă de corp, o sticluță cu tonic facial. Plus că mai este parte asta de biscuiți și cookies”, a indicat Ana.

Vizitatorii pot face și donații de borcane – curate, fără etichetă și cu capac – pentru cei care nu au recipiente, dar și pentru livrările care vor fi făcute, din ianuarie, pe bicicletă.

Ca planuri pentru un viitor apropiat, antreprenoarea își propune să aducă la magazin fructe și legume ecologice, produse în jurul Bucureștiului. Până atunci, însă, aceasta va fi spațiu de preluare a comenzilor de pe Bio&co, o întreprindere sociala de inserție care cultivă legume. Apoi i-ar plăcea ca în jurul magazinului să se creeze o cooperativă, un grup de oameni care să susțină acest demers și să aibă beneficii.

„Mi-ar plăcea să fim 600, 800 de oameni din București și să mă concentrez mai mult pe a le oferi lor ce au nevoie, decât să mă chinui să fac comunicare generală, să răspund mai multor nevoi. Mai e și un aspect important, că se creează o relație mai apropiată”.

Acum, comunitatea din jurul magazinului are aproape 300 de oameni. Apoi, când magazinul va sta pe picioarele lui, Ana visează să se mute la țară și să aibă grijă de o grădină.

„Intenția este ca eu să fiu capabilă să generez ceea ce consum”, a mai spus ea.

Citește și alte articole din campania „Afaceri pentru România sustenabilă”: 

Artă din lâna care altfel ar fi fost arsă

Căni, linguri, cești și creioane, transformate în corpuri de iluminat

Iehana, business-ul de cosmetice „seed to bottle”

Rare House, restaurantul farm-to-table, de familie

Sunday Bites, unturi oleaginoase 100% naturale

Unison, bistro-ul cu mâncare vegană

„Simplu e mai bun”, business-ul care-ți organizează casa

Despre autor: Oana Racheleanu

Atunci când aproape toată lumea spune „Nu se poate!”, există totuși câțiva oameni care spun „Hai să găsim o soluție!”. Pe ei îi caută Oana Racheleanu, despre ei îi place să scrie.

Comentarii

comentarii