Magazinul viitorului, f─âr─â ambalaje?

in EcoLIFESTYLE 11 November 2015 550 Views

├Än unele cazuri, ambalajul cost─â mai mult dec├ót con╚Ťinutul. Este realitatea ├«ngrijor─âtoare dintr-o industrie alimentar─â care irose╚Öte un sfert din ceea ce produce ╚Öi genereaz─â peste jum─âtate din cantitatea total─â de de╚Öeuri de plastic. Sunt ├«ns─â produsele neambalate, ├«n acest moment, o op╚Ťiune real─â pentru consumatori? Iat─â care sunt avertismentele speciali╚Ötilor.

11_11_vrac_lead

Un european produce ├«n medie 150 de kilograme de de╚Öeuri de ambalaje anual, contribuind astfel ├«n propor╚Ťie de 62% la cantitatea total─â de de╚Öeuri de plastic generat─â. Doar o parte dintre ambalaje sunt reciclate, multe ajung├ónd ├«n gropi de gunoi, ├«n incineratoare sau direct ├«n oceane.

Cea mai eficient─â solu╚Ťie de a reduce de╚Öeurile de ambalaje este, evident, aceea de a nu le genera. Industria alimentar─â are o imens─â responsabilitate ├«n aceast─â privin╚Ť─â, ├«ns─â ╚Öi consumatorii, prin op╚Ťiunile lor, pot evita risipa. Una dintre metodele simplu de aplicat este alegerea produselor vrac.

├Än Rom├ónia, produsele alimentare neambalate sunt adesea privite cu ne├«ncredere. Consumatorii v─âd ambalajul ca pe o garan╚Ťie a igienei ╚Öi a calit─â╚Ťii, ignor├ónd uneori faptul c─â produsele vrac sunt mai ieftine, mai convenabile ╚Öi mai pu╚Ťin d─âun─âtoare pentru mediul ├«nconjur─âtor. Op╚Ťiunea aduce beneficii semnificative at├ót pentru produc─âtori, c├ót ╚Öi pentru consumatori, dar pune totodat─â probleme serioase legate de siguran╚Ťa alimentelor.

Care sunt principalele avantaje ale produselor vrac

Dac─â ar opta pentru comercializarea de produse vrac, produc─âtorii ar consuma mai pu╚Ťine resurse naturale, ├«ntruc├ót ar elimina complet┬á procesul de confec╚Ťionare a ambalajelor. ├Än acela╚Öi timp, ╚Öi-ar reduce semnificativ volumele de marf─â, ceea ce s-ar transpune ├«ntr-o economie de combustibil.

Pentru consumator, achizi╚Ťionarea de produse vrac poate ├«nsemna economie de bani ╚Öi posibilitatea unei mai bune evalu─âri a calit─â╚Ťii produsului. ├Än primul r├ónd, acesta nu mai pl─âte╚Öte nici pentru ambalajul pe care oricum ├«l arunc─â, nici pentru marketingul corespunz─âtor produselor ambalate. Apoi, poate evalua ├«n mod direct culoarea, aroma sau textura produsului, ├«ntruc├ót acesta este vizibil, spre deosebire de con╚Ťinutul ambalat.

Ceea ce este ╚Öi mai interesant este faptul c─â, ├«n cazul produselor vrac, po╚Ťi cump─âra exact cantitatea de care ai nevoie, evit├ónd risipa alimentar─â. De╚Öi poate mai pu╚Ťin relevant pentru consumatorul de r├ónd, acest aspect este esen╚Ťial pentru o industrie care risipe╚Öte un sfert din ceea ce produce.

├Än sf├ór╚Öit, lipsa ambalajului ├«nseamn─â ╚Öi o reducere a cantit─â╚Ťii de de╚Öeuri de ambalaje. ├Än condi╚Ťiile ├«n care Rom├ónia recicleaz─â sub 3% din cantitatea de de╚Öeuri municipale, evitarea gener─ârii reprezint─â cea mai eficient─â solu╚Ťie de ├«mbun─ât─â╚Ťire a performan╚Ťelor.

11_11_vrac_deseuri

Pre╚Ťul, principalul beneficiu al produselor vrac?

Curio╚Öi s─â afl─âm care sunt pre╚Ťurile produselor ambalate ╚Öi a celor vrac, am comparat ├«n mod aleatoriu c├óteva ingrediente ├«ntr-un supermarket din Rom├ónia. A╚Öa cum era de a╚Öteptat, diferen╚Ťele sunt semnificative.

100 de grame de migdale vrac cost─â ├«n jur de 7 lei. Dac─â alege╚Ťi varianta ambalat─â, pute╚Ťi ajunge s─â pl─âti╚Ťi chiar ╚Öi cu 30% mai mult, c─âci un pachet de 200 de grame cost─â ├«n jur de 20 de lei. Diferen╚Ťa este ╚Öi mai mare ├«n cazul fisticului. 100 de grame valoreaz─â aproape 7,5 lei la raionul de alimente vrac, ├«ns─â pentru un pachet ambalat de 150 de grame consumatorul va pl─âti ├«n jur de 16 lei, ├«n plus cu 40%.

Decalajul de pre╚Ťuri este similar ╚Öi ├«n cazul altor produse dec├ót semin╚Ťele┬áoleaginoase. Pl─âtim cel pu╚Ťin 2 lei pe un pachet de 100 de grame de scor╚Ťi╚Öoar─â, pe c├ónd aceea╚Öi catitate, v─ârsat─â, nu dep─â╚Öe╚Öte 1,3 lei. La biscui╚Ťii cu ov─âz, pre╚Ťul este aproape dublu: 100 de grame vrac cost─â 1,12 lei, iar pachetul de 300 de grame – 6,45.

Trebuie ├«ns─â precizat c─â, de multe ori, calitatea produselor este diferit─â, iar simpla compara╚Ťie de pre╚Ťuri nu este relevant─â. ├Än plus, compararea aleatorie a produselor nu garanteaz─â un trend general.

11_11_vrac_alegeri

Ce ar trebui să știm când optăm pentru produse vrac

Siguran╚Ťa alimentar─â este un aspect pe care consumatorii ar trebuie s─â ├«l ia ├«n calcul atunci c├ónd ├«╚Öi contureaz─â op╚Ťiunile de consum. Pre╚Öedintele Asocia╚Ťiei Consumatorilor de Produse Alimentare din Rom├ónia ÔÇ×Optimum CibumÔÇŁ (ACPA Rom├ónia), Mihai Panait, atrage aten╚Ťia asupra pericolelor la care se expun consumatorii care aleg produse vrac.

Produsele alimentare vrac ar trebui verificate atent ├«nainte de achizi╚Ťionare. Exist─â pe de o parte riscul de a avea termen de valabilitate expirat. Apoi, ├«n unele cazuri, eticheta nu este vizibil─â sau nu con╚Ťine elemente esen╚Ťiale, precum con╚Ťinutul nutri╚Ťional, conservan╚Ťi, aditivi, alergeni sau alte aspecte care intr─â ├«n compozi╚Ťia produsului. ├Än plus, odat─â aflat acas─â, consumatorul care le cump─âr─â nu va mai ╚Öti data expir─ârii sau alte detalii, pentru a le avea ├«n vedere dup─â achizi╚Ťionare.

Mihai Panait mai atrage aten╚Ťia asupra riscurilor date de manipularea ╚Öi depozitarea produselor neambalate.

Exist─â o sumedenie de boli care pot fi transmise c─âtre consumatori ├«n urma unei interac╚Ťiuni ├«ntre lucr─âtorii din industria alimentar─â sau al╚Ťi consumatori, pe de o parte, ╚Öi produsele neambalate, pe de cealalt─â. Consumatorul nu poate verifica dac─â se respect─â condi╚Ťiile igienice ├«n timpul manipul─ârii ╚Öi depozit─ârii.

Din acest motiv, Pre╚Öedintele ACPA recomand─â consumatorilor s─â nu pun─â pre╚Ťul pe primul loc, iar produc─âtorilor ÔÇô s─â foloseasc─â ambalaje simple, care┬ás─â protejeze produsul de pericolele din exterior.

O alt─â problem─â ├«n achizi╚Ťionare de produse vrac o reprezint─â stocarea acestora. Magazinele din str─âin─âtate ├«╚Öi ├«ncurajeaz─â clien╚Ťii s─â ├«╚Öi cumpere recipiente din sticl─â sau din plactic, refolosibile, ╚Öi s─â vin─â cu ele ├«n magazin, pentru a evita generarea de de╚Öeuri. Oare un asemenea concept ar prinde ╚Öi ├«n Rom├ónia?

Iat─â experien╚Ťa ╚Öi recomand─ârile antreprenoarelor care au deschis magazin cu 0 de╚Öeuri ├«n Berlin:

Citește și:

https://www.green-report.ro/un-nou-magazin-fara-ambalaje-deschis-in-franta/

https://www.green-report.ro/un-magazin-din-berlin-a-eliminat-complet-ambalajele/

Comentarii

comentarii