Mai puțin de jumătate dintre companiile impozitate pe baza profitului au direcționat 20% din impozit pentru sectorul ONG

Societățile comerciale din România ar fi putut să direcționeze, anul trecut, peste 494 de milioane de Euro către sectorul neguvernamental. În realitate, doar 49% dintre companiile care au fost impozitate pe baza profitului pe tot parcursul anului 2017 au utilizat facilitatea fiscală de a direcționa până la 20% din impozitul pe profit pentru susținerea sectorului neguvernamental, potrivit unui studiu realizat de EY România în parteneriat cu Asociația pentru Relații Comunitare și HOSPICE Casa Speranței. 

Astfel, potrivit studiului 45% dintre companii au direcţionat, în 2017, sume cuprinse între 5.000 și 100.000 de lei, în timp ce 23% au virat între 100.001 și 500.000 de lei. 14% au oferit sponsorizări de peste 500.000 de lei. Restul de 18% au direcționat sub 5.000 de lei.

Conform rezultatelor studiului, cele mai sprijinite domenii au fost: educaţia (68%), sănătatea (64%), serviciile sociale (55%), cultura (41%), mediul (11%) şi sportul (9%).

În fruntea listei privind motivaţia pentru care companiile au ales să sponsorizeze ONG-uri se află responsabilitatea pentru problemele comunităţii (75% din total), urmată de existenţa facilităţii fiscale (52%), datoria morală (30%), sprijinirea ONG-urilor care activează în domenii cu strânsă legătură cu domeniul de activitate al companiei (27%), efectul pozitiv asupra angajaţilor (20%), faptul că managementul companiei este impresionat de cauzele susţinute de acestea (20%) şi altele (9%).

Un potențial nefructificat

În 2017, conform datelor prezentate de ANAF, 27.784 de societăți comerciale au înregistrat cheltuieli cu sponsorizarea, mecenatul sau bursele private, direcționând către entități nonprofit, printre care și organizații neguvernamentale, suma totală de peste 1,27 miliarde de lei (280 milioane de euro).

Dacă toate companiile ar fi direcționat către esctorul neguvernamental suma maximă prevăzută de lege – peste 2,25 miliarde de lei (494 milioane de lei) ar fi putut susține domenii cheie precum sănătatea, educația și mediul.

[box type=”info” ]

Exemplu calcul sponsorizare

O societate comercială are la sfârșitul anului 2017 o cifră de afaceri de 5.000.000 lei, un profit impozabil de 400.000, iar impozitul pe profit de plată este 64.000 de lei.  În aceste condiți, conform legii, societatea poate direcționa către sectorul neguvernamental, fără niciun cost, suma cea mai mică dintre 0,5% din cifra de afaceri (25.000 de lei) și 20% din impozitul pe profit (12.800 de lei)

[/box]

Studiul publicat de EY a fost realizat în parteneriat cu Asociaţia pentru Relaţii Comunitare (ARC) şi Hospice Casa Speranţei, în perioada 18 octombrie – 16 noiembrie 2018, în rândul companiilor locale care înregistrează anual o cifră de afaceri de minimum un milion de euro, pentru a analiza notorietatea şi gradul de accesare al facilităţii fiscale de 20% prevăzută de Legea sponsorizări

spot_img

Ultimele știri