Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

EAT SMART: Mancare la pachet, în jurul lumii și în România

O greșeală făcută adesea de cei care mănâncă în oraș din întreaga lume este să nu ceară la pachet ceea ce nu au putut mânca. Numeroase organizații promovează beneficiile de a cere la pachet mâncarea. În ultimul timp, tot mai mulți oameni și localuri practică acest fenoment, denumit în limba engleză „doggy-bag”.

mâncare la pachet

 

Un studiu din Marea Britanie a arătat de ce oameniicare mănâncă în oraș nu vor să ia la pachet resturile de mâncare. Printre principalele cauze se numără faptul că oamenii cred că este ilegal pentru restaurante să ofere mâncare la pachet sau pur și simplu erau jenați să facă acest lucru.

Mâncare la pachet în SUA

Obiceiul de a lua mâncarea la pachet a apărut în Statele Unite, în anii ’40, în timpul celui de-al doilea Război Mondial. Aici a devenit o obișnuință să iei acasă ceea ce nu ai putut mânca. Chiar prima doamnă a Statelor Unite, Michelle Obama, în timpul unei vizite în Roma, a cerut restaurantului unde a luat cina să pună resturile de paste și spaghete la pachet.

Numeroase restaurante se întrec în a oferi clienților un doggy-bag cât mai atractiv. Ambalajele au forme cât mai creative, având chiar forma unei lebede sau a unui căluț de mare. Mai mult decât atât, numeroase restaurante oferă clienților posibilitatea de a lua la pachet chiar și sticla de vin pe care nu au putut să o termine.

Mâncare la pachet în Franța

O nouă lege din Franța, intrată în vigoare la începutul acestui an, își propune să reducă masiv cantitatea de mâncare pe care oamenii o aruncă. Restaurantele din Franța aruncă anual câteva milioane de tone de mâncare, potrivit unor surse din guvernul francez.

Numeroase restaurante sofisticate din Franța consideră a lua mâncarea la pachet nepotrivit. În schimb, restaurantele sunt obligate să ofere clienților aceste doggy-bags în cazul în care aceștia solicită să ia mâncarea la pachet. O inițiativă din Paris ce a fost lansată în decembrie 2015 a convins 100 de restaurante să aplice această metodă.

Asociațiile din domeniul restaurantelor și hotelurilor promovează termenul de „gourmet bag” în încercarea de a-și convinge clienții de beneficiile acestei practici.

Mâncare la pachet în China

Având cea mai mare populație a lumii, administrarea resurselor de mâncare este o adevarată provocare pentru China. Risipa de alimente este adesea legată de cultura și obiceiurile acestei țări. O statistică interesantă făcută de guvernul chinez este că procentul de alimente aruncate în cazul consumatorilor casnici este de 5%, în timp ce restaurantele aruncă aproximativ 19%. Chinezii tind să fie mai atenți cu ceea ce consumă acasă, dar adesea exagerează când ies în oraș.

O campanie a președintelui Xi Jinping, ce are sloganul „Sunt mândru că mănânc tot din farfurie”, dorește să schimbe comportamentul chinezilor. De asemenea, mesele festive sponsorizate de guvern au fost mult limitate, restaurantele din Beijing înregistrând o scădere cu 35% a cifrelor de afaceri.

Mâncare la pachet în Pakistan

În Karachi, un oraș din Pakistan, Zara Nadeem și Zehra Hassan au inițiat o campanie intitulată „Foor for Thought”. Cele două prietene distribuie restaurantelor din oraș recipiente cu numele campaniei și informează publicul în legătură cu risipa alimentelor. Clienții sunt apoi încurajați să împartă ceea ce nu au putut mânca cu o persoană nevoiașă.

„Trebuie să îi implici pe oameni, doar atunci te poți aștepta ca ei să îți urmeze exemplul”, a declarat Zara Nadeem pentru un ziar local.

De asemenea, campania este în desfășurare și pe rețelele de socializare. Fetele încurajează oamenii să ofere argumente pentru care mâncarea nu ar trebui risipită.

Mancare la pachet în România

În anul 2011, o campanie intitulată „5000 de doggy bag-uri” îndemna bucureștenii ce frecventau restaurantele din Centrul Vechi să evita risipa de mâncare și să ia la pachet mâncarea. În cadrul campaniei, au fost distribuite 5000 de doggy bag-uri restaurantelor din Centrul Vechi.

Majoritatea restaurantelor din România oferă posibilitatea clienților de a lua la pachet felul de mâncare pe care aceștia nu l-au putut termina. Deși nu este o practică răspândită, tot mai multe persoane înțeleg importanța acestei metode.

Bucătarul Marius Tudosiei a vorbit în cadrul conferinței Green Report Eat Smart despre modelul practicat la restaurantul său. La Băcănia Veche, din București, clienții primesc mâncarea la pachet chiar dacă nu o cer. În plus, Marius speră să îi determine să își comande data următoare doar o jumătate de porție și, de aceea, nu le oferă și pungă în care să își transporte doggy-bag-ul.

 

Text realizat de Alexandru Crăciun

spot_img

Ultimele știri