Numărul maşinilor diesel din Europa a crescut cu 74% în ultimii 4 ani. România are cea mai ridicată rată a importurilor de maşini diesel

Numărul de autovehicule diesel și autoutilitare pe drumurile europene a ajuns la 51 de milioane, la patru ani de la expunerea scandalului Volkswagen, constată un nou raport al organizaţiei Transport şi Environment (T&E) de la Bruxelles.

Analiza arată o creștere cu 18% în ultimele 12 luni și o creștere de 74% din 2016. Realizatorii cercetării susţin că „având în vedere că Volkswagen este încă suspectată că instalează dispozitive de manipulare a emisiilor, numărul real al maşinilor poluatoare ar putea fi mult mai mare”.

În acest context, România a înregistrat cea mai ridicată rată a importurilor de maşini diesel în regiune, precizează documentul.

„Deşi România se află la mijlocul clasamentului, ţara noastră a înregistrat cea mai mare rată de importuri a dieselurilor poluante în Europa Centrală şi de Est. Acest fapt se datorează taxării precare din ultimii trei ani a maşinilor care emit noxe şi pulberi în suspensie. Pe de altă parte, măsurile administraţiilor locale privind limitarea accesului maşinilor poluante sunt firave, iar impactul dieselurilor asupra calităţii aerului în centrele urbane este semnificativ”, declară Raul Cazan, preşedintele 2Celsius.

Calculele se bazează pe date referitoare la vânzările din 2008 până în prezent, precum şi pe date privind emisiile reale din atmosferă. „Acestea arată că producătorii de maşini continuă să vândă autovehicule diesel poluatoare. Aproape o cincime din acestea sunt în Germania (9,9 milioane), urmată de Franţa (9,8 milioane) şi Marea Britanie (8,5 milioane). Împreună cu Italia, Spania şi Belgia, cele şase ţări reprezintă 81% din flota poluatoare a UE.

Grupul Volkswagen este responsabil pentru mai mult de o cincime din toate autovehiculele și autoutilitarele diesel diesel poluante din UE (11,6 milioane). Producătorii auto francezi Renault-Nissan sunt responsabili pentru 8,1 milioane de maşini și Grupul PSA (7,2 mil., inclusiv Opel și Vauxhall).

„Este scandalos să vedem cum creşte numărul maşinilor diesel pe drumurile din UE şi cum depăşeşte 50 de milioane. Asta se întâmplă din cauză că producătorii prioritizează profiturile, şi nu sănătatea oamenilor. Decidenţii se fac că nu văd această sursă majoră de poluare a aerului şi refuză să oblige producătorii să facă modele mai curate’, spune Florent Grelier, reprezentant al organizaţiei Transport & Environment.

Principalul motiv pentru creşterea numărului acestor maşini este decizia producătorilor de a-şi maximiza profiturile vânzând în continuare modelele diesel existente în loc de a investi în modele mai curate. Din 2015 când a izbucnit scandalul Dieselgate, primii cinci producători de maşini care au vândut peste două treimi din autovehiculele diesel din UE au înregistrat profituri de peste 140 de miliarde de euro.

Federaţia Europeană pentru Transport şi Mediu (T&E) are ca scop promovarea şi crearea atât la nivelul Uniunii Europene, cât şi la nivel global, de politici pe domeniul transporturilor, bazate pe principii de dezvoltare sustenabilă. Înfiinţată în anul 1990, T&E reprezintă 58 de organizaţii din 26 de ţări din Europa, în special grupuri de mediu şi militanţi care lucrează pentru politici de transport durabile la nivel naţional, regional şi local.

Motoarele diesel sunt principala sursă de emisii de dioxid de azot (NO2). Potrivit Agenției Europene pentru Mediu, expunerea la NO2 a provocat moartea prematură a aproximativ 79.000 de persoane din 41 de țări europene în 2015.

spot_img

Ultimele știri