Raport: ma╚Öinile electrice produc cu 50% mai pu╚Ťine emisii cu efect de ser─â dec├ót cele diesel

in Business, Energie 1 November 2017349 Views

Mai mul╚Ťi speciali╚Öti belgieni au calculat totalul emisiilor cu efect de ser─â pe care ├«l produce o ma╚Öin─â diesel ╚Öi una electric─â, pe toat─â durata lor de via╚Ť─â. Apoi le-au comparat ╚Ťin├ónd cont de procesul de fabricare a ma╚Öinii, a bateriei electrice ╚Öi de toat─â cantitatea de energie consumat─â. A reie╚Öit c─â, ├«n Europa, ma╚Öinile electrice emit cu 50% mai pu╚Ťine emisii dec├ót cele diesel, chiar ╚Öi atunci c├ónd, pentru a ├«nc─ârca bateria, folosesc energie electric─â de la centralele pe combustibili fosili.

mașini electrice

foto: wikimedia commons

 

Studiul a fost realizat de  Vrije Universiteit Brussel (VUB) la comanda ong-ului Transport&Environment (T&E).

Potrivit aceleia╚Öi surse, ├«n dezbaterea ma╚Öini electrice vs. ma╚Öini conven╚Ťionale intervin dou─â probleme. Pe de-o parte, emisiile de gaze cu efect de ser─â ale ma╚Öinilor electrice ╚Öi folosirea, ├«n produc╚Ťia bateriilor electrice, de metale grele.

Mai mult dec├ót at├ót, autorii cercet─ârii sus╚Ťin c─â ╚Öi ├«n cazul ╚Ť─ârilor, care au o produc╚Ťie de energie electric─â bazat─â ├«n principal de arderea combustibililor fosili, ma╚Öinile electrice genereaz─â mai pu╚Ťine emisii cu efect de ser─â dec├ót ma╚Öinile diesel.┬á

├Än Polonia, un vehicul electric emite cu 25% mai pu╚Ťin CO2,┬áfa╚Ť─â de unul diesel

├Än analiza lor, cercet─âtorii au luat ├«n calcul mix-ul energetic al mai multor ╚Ť─âri din Europa (energie provenit─â din combustibili fosili vs. energie verde). Chiar ╚Öi ├«n ╚Ť─ârile cu cele mai mare emisii de gaze cu efect de ser─â, provenite din produc╚Ťia energetic─â, a╚Öa cum sunt Polonia ╚Öi Germania, ma╚Öinile electrice au ├«nregistrat un scor mai bun.

ÔÇ×├Än Polonia, un vehicul electric emite cu 25% mai pu╚Ťin CO2 pe toat─â durata de via╚Ť─â, fa╚Ť─â de o ma╚Öin─â dieselÔÇŁ, se arat─â ├«n studiu.

├Än plus, ├«n Suedia, amprenta de carbon a unei ma╚Öini electrice este cu 85% mai redus─â dec├ót ├«n cazul ma╚Öinilor conven╚Ťionale cu motor diesel.

ÔÇ×Ast─âzi, un vehicul electric alimentat cu energia electric─â produs─â ├«n Polonia ÔÇô bazat─â ├«n cea mai mare parte pe arderea combustibililor fosili, are un impact mai redus asupra climei fa╚Ť─â de unul diesel, spune┬áYoann Le Petit, expert ├«n cadrul T&E.

În contextul în care combustibilii fosili încep să dispară din mix-ul energetic, specialista face o previziune:

ÔÇ×P├ón─â ├«n 2030, ├«n medie, un vehicul electric va emite jum─âtate din cantitatea de CO2 pe care o genereaz─â o ma╚Öin─â diesel, incluz├ónd aici ╚Öi emisiile generate ├«n procesul de produc╚Ťie.ÔÇŁ

Cite╚Öte ╚Öi:┬áRaport: Cea mai ├«nalt─â concentra╚Ťie de CO2 din atmosfer─â din ultimii 800.000 de an

Mai multe mașini electrice, cerere mai mare de metale grele

Yoann Le Petit spune c─â revolu╚Ťia ma╚Öinilor electrice va duce la o cre╚Ötere accentuat─â a cererii de metale grele. Totu╚Öi, potrivit datelor T&E, nu vor exista constr├óngeri ├«n ce prive╚Öte aprovizionarea cu aceste materiale.

Asta doar ├«n condi╚Ťiile ├«n care, se vor face investi╚Ťii noi ├«n mine ╚Öi vor fi folosite procese inovatoare. ├Än orice caz, industria de ma╚Öini electrice trebuie s─â se asigure c─â metalele provin din surse sustenabile, spune Le Petit.

 

Cite╚Öte ╚Öi:┬áTranzi╚Ťia energetic─â are nevoie de un combustibil intermediar. Care este acesta

 

Comentarii

comentarii